Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur är det med tjockis som vill rida?  (läst 23193 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
SV: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #40 skrivet: 06 sep-12 kl 10:19 »
Jag tycker spontant att 130 kilo låter för tungt, men som de flesta andra skriver så beror det på din balans och på hästen, om det eventuellt kan fungera. Men jag skulle nog inte låta dig rida någon av mina islandshästar.
Har även en annan aspekt att ta med in i diskussionen: med en tyngre ryttare är det extra viktigt att hästen inte rids på bogarna, dvs blir framtung. Hästarna har en naturlig fallenhet att lägga merparten av sin vikt på framdelen, medan bakdelen är starkast. Därför jobbar man som ryttare med att få hästen att bära mer av både sin egen vikt och ryttarvikten, på bakdelen.
Att lufsa runt i på långa tyglar och "inte ställa några krav" på en smårund fritidshäst kan därför vara mera skadligt för hästen på sikt, än att rida en välmusklad häst som bär upp sig bra.
För att främja att hästen inte går på bogarna är det också viktigt att sadeln inte ligger för långt fram på hästen, som man ser allt för ofta.
Why be normal when you can be yourself?

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 09 sep-12 kl 18:40 »
Oavsätt vikt är det viktigt att fasa in all träning för häst och ryttare.... Stor häst utan muskler behöver också tid att bygga muskler jag är stor och får tänka på detta efter längre uppehåll...

Projekt Herkules

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 15 okt-12 kl 22:44 »
Kanske detta kan vara av intresse?
Läs om "Projekt Herkules" på http://www.facebook.com/TeamFolseryd

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #43 skrivet: 24 okt-12 kl 16:39 »
Det som talar för tinker tycker jag är att det finns så många till salu att det kanske är möjligt att hitta en som blir perfekt i alla hänseende. Min kompis red en tinker som var attans stark och stor och grov.

Rida kortare pass och inte hela tiden tror jag skulle gå bra. Det är ju när det blir för mycket som det blir dåligt.

Emellan tömkör mycket och gärna en inkörd häst. Köra är såååååå kul och då behöver ju hästen inte komma ur form för att man rider mer sällan. Visserligen lite andra muskler som byggs men huvudsaken är att hästen är igång!

Vad gäller häst tror jag problemet är att man måste vara helt säker på att hinna och ha råd, och ha backup om man blir sjuk osv.

Hästen blir ju en inspiration att tappa vikt. Jag har själv 15 kilos övervikt och satan i gatan vad svårt det är att göra något åt det. Om du börjar tappa vikt så glöm inte att mäta dig oxo. När man sätter i gång så händer det ofta att man bygger muskler så att viktnedgången blir långsam men midjemåttet minskar i kraftigare takt, så mäta kan kännas mer positivt.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 25 okt-12 kl 22:20 »
Jag o min dotter är bägge tjockisar ..Vi har tinkerhästar av den gamla fyrkantiga grova modellen o dom bär upp oss bra.
Men ja ,, man måste muskla upp hästen försiktigt så klart.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare (1 dolda)
Plummer

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser