Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur är det med tjockis som vill rida?  (läst 23190 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-12 kl 16:58 »
Vi red i mannskapssadel från armèn,
 inköpt på postorder för en billig penning.
Många många år sen suck !
Hedemorahöns

Nina W

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 14 jun-12 kl 17:17 »
Det finns något som kallas gelpad =vojlock med viktfördelande gele i, som du kan använda för att skona hästens rygg. Om du inte får plats i en vanlig sadel så kan du skaffa en bomlös fårskinnssadel istället. Jag har nyss köpt en sådan till min islänning. En duktig sadelmakare i Kil syr dom. Skicka ett pm om du vill ha tele till henne.
« Senast ändrad: 14 jun-12 kl 17:24 av Nina W »

Lobo

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 27 aug-12 kl 10:42 »
Jag håller med de som understryker ryttarens förmåga att rida balanserat och mjukt. Själva tyngden är inte det primära om det handlar om en vältränad och stark häst. Samtidigt måste jag vara ärlig och säga att på min häst får ingen så tung rida. I alla fall inte regelbundet. Jag rider inte min dotters ponny. Han är förvisso stadig och jag kan rida men det känns inte rätt.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #23 skrivet: 27 aug-12 kl 11:04 »
ja ha ?http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=391962.  http://www.hastannonser.net/artiklar/haestraser/ardenner-200025.asp

Nu är det så att även ardennern var mycket lättare & mindre  förr och jag går efter det etablerade forskningsläget när det gäller hästarnas storlekar och grovlek genom tiderna. Dessutom väldigt många rasföreningar är mycket angelägna om att just deras ras ska vara så gammal som möjligt. Jag kan lova dig att under romersk tid dvs när Julius Ceaesar levde så fanns inte ardennerhästen som den ser ut idag.  Det som Julius Caesar möjligen kan ha använt sig av är hästar som kom från samma geografiska område dvs Ardennerna.
Det moderna rasbegreppet  med stamböcker och avel efter en fix standard uppkommer i Europa först under 1700-talet när  engelsmännen börjar avla fram det engelska fullblodet. ( Ungefär samtidigt gör engelsmännen det samma med olika husdjursraser som tex kor och grisar), i arabvärlden har det dock tidigare förts stamböcker på hästar men inte i den strikta organiserade form som engelsmännen introducerade.
« Senast ändrad: 27 aug-12 kl 11:06 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #24 skrivet: 27 aug-12 kl 11:12 »
Wikipedia har en ganska så bra artikel om den medeltida hästen och lite om storlekar etc:  http://en.wikipedia.org/wiki/Horses_in_the_Middle_Ages
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Luff

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 27 aug-12 kl 11:23 »
Jag håller med Tulle. Hon har koll på historiken hon.
Ang att var tung och rida.
Jag (1.73 lång o 115 kg sisådär) satte igång mig själv för några år sedan på ridskolan. Privatlektioner - jag och min man tillsammans - jag tog det mycket lungt, skrittade halva tiden, red lätt, tog nog halva terminen innan jag tog galopp.

Jag är en duktig ryttare som har lätt att rida i form - men balansen var ju skit och jag ville inte att hästen skulle behöva balansera upp mig.
Hästarna jag red var av tinkermodell - viktbärande, 1,55-1.60.

Andra terminen red jag med i en grupp - fortfarande så kunde jag uppleva att för hästarnas skull undvek jag vissa moment - jag blev trött, orkade inte hålla ihop och blev obalanserad - då skrittade jag. Någon gång fick jag rida en häst där det var uppenbart för mig att han inte bar mig - då skrittade jag en stund för att se om han skulle balansera upp sig men jag avslutade efter 20 min - där kan jag mycket väl tänka mig att ha skulle kunnat skada sig om jag tex försökt öva sidvärtsrörelser.
RIDLÄRAREN tyckte dock att det inte gjorde något att han vinglade med mig! Nu har jag 25 års mer hästerfarenhet än henne så - jag hoppade av.
Jag slutade dock med lektionerna då tiden inte räckte till.

Nu har jag en ardenner - vi luffsar omkring 40 min, korta travpass kanske på bra underlag, njuter av naturen, jag ställer inga krav på honom, varken jag eller han har kondis då det går långt mellan turerna. Självklart är jag tung även för honom.
Kanske tom tyngre än för ridkolehästarna som har en bra kondition.
//Luff

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 aug-12 kl 12:14 »
Jo vist kunde dom men vad för hästar var det då inte någon liten tinker kan ja lova dig det var stora grova hästar .  Nå väl ja kan mycket väl tänka mig en  grövre tinker  med western sadel skulle passa då den för delar vikten väldigt bra  men tänk på det att inte köpa någon  skit sadel för ett par tre tusen  sånna år inget att ha dom skadar bara hästen oftast lägg då  hellre till lite och köp en begagnad kvalitets sadel hellre .

Att skaffa en skitsadel (dvs en som inte passar hästen, oavsett hur dyr den är!!) är att be om problem och skador och smärtor hos hästen, oavsett om ryttaren är en liten späd tjej på 45 kilo!
« Senast ändrad: 27 aug-12 kl 12:28 av Fru Jansson »

Cirian

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 27 aug-12 kl 12:40 »
Tycker att era inlägg är ganska intressanta. Naturligtvis skall man kunna rida även om man väger över 100kg, det gäller bara att välja rätt häst och rätt sadel. Det svåra med t ex ardenner är ju den breda ryggen och att hitta lämplig sadel. Armens gamla manskapssadlar är ju inte den mest bekväma för ryttaren men eftersom den ger en stor kontaktyta på hästens rygg så brukar den funka på lite större och bredare hästar. Givetvis måste den passa hästen, bomvidd mm.

I mitt hem har vi alltid haft häst, ridhäst, travare och skogshästar, fölston och unghästar. De flesta av dem har blivit en bra bit över 20 år, den sista arbetshästen blev 26. Han kördes i jordbruket, plog, harv, slåttermaskin och höräfsa. Vintertid med stöttingar i skogen. I min ungdom när hästen var ca 10 år så försökte jag motionera honom med ridning, då kusken (min farfar) hade skadat ena knät, och inte kunde motionera honom själv. Problemet var att hitta en sadel, 166cm hög korsning mellan ardenner och nordsvensk/fjording.
Fick låna en manskapssadel av en som hade en ackordshäst (staten/kronan hade hästar på den tiden) och med den sadeln så fungerade han utmärkt som ridhäst, under vårmånaderna. Har sedan provat detta på ett avelssto som jag hade, hon ömmade över ryggen trots att jag provade flera sadlar som både jag och sadelmakare tyckte låg bra. Lånade då en manskapssadel av en äldre man och hon slutade ömma. Eftersom manskapssadeln fördelar trycket över en större yta på hästen rygg än en vanlig sadel gör, så kan den vara värd att prova om man får tag i någon. Den är inte världens bekvämaste att rida i, men huvudsaken är att hästen har det bra.

När jag lärde mig rida (bodde då i Umeå med min mamma) på ridskolan i början på 70-talet så var samtliga ridskolans hästar utrustade med armesadlar/manskapssadlar. Väl använda och lite halkiga och stora för ett barn, men aldrig hade hästarna ryggproblem.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #28 skrivet: 27 aug-12 kl 12:47 »
Manskapssadlar må vara obekväma, men de är hållbara, och det är svårt att sitta alltför tokigt i dem.  Man halkar ner till rätt plats över hästen ...  Därför poppis hos dem som lärde ut ridning.  ;)

Men den där moderna ridläraren som inte tyckte det gjorde något om hästen vinglade under en stor tung ryttare, vad var det för en sort?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #29 skrivet: 27 aug-12 kl 13:05 »
Men, sadelns vikt måste ju också räknas... Manskapssadlar och stocksadlar väger bly även om dom ligger bra på hästen..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Luff

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 27 aug-12 kl 15:29 »
Manskapssadlar må vara obekväma, men de är hållbara, och det är svårt att sitta alltför tokigt i dem.  Man halkar ner till rätt plats över hästen ...  Därför poppis hos dem som lärde ut ridning.  ;)

Men den där moderna ridläraren som inte tyckte det gjorde något om hästen vinglade under en stor tung ryttare, vad var det för en sort?

Han vinglade inte - men vi var inte i balans, hade vi då övat sidvärtsrörelser i trav så kunde det blivit tokigt. Jag kände hur han inte tog för sig i traven utan tyckte det var obekvämt om jag inte satt precis still.
Ridläraren var ung och nyutbildad av modellen aldrig ridit på ridskola själv utan haft egen ponny och tävlat, efter att ha skrämt bort många vuxna elever (för höga krav - dom druttade av åt höger o vänster) bytte hon ridskola, slutade där och läser nu till något helt annat.
Hon var jätterar men saknade blicken för djuren och undervisade för tävling, inte motion vilket var vad de flesta var där för.
//Luff

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #31 skrivet: 27 aug-12 kl 15:44 »
Ja, det är bra om ridläraren är rar och kan tävla.  Men till just ridskola behövs nog mer av en ungdomsledare, med specialinriktning lära folk att umgås med hästar på ett bra sätt.

Förlåt, jag hängde visst med i lite OT, fast inte så mycket, väl?   :-[ o:)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fru Jansson

• Gäst
SV: Sv: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #32 skrivet: 27 aug-12 kl 15:50 »
Men, sadelns vikt måste ju också räknas... Manskapssadlar och stocksadlar väger bly även om dom ligger bra på hästen..

Sadelns vikt är i sammanhanget försumbar. Det viktiga är att den ligger bra på hästen. Om sadeln ligger illa så skadar det hästen, oavsett om ryttaren (med sadel) är flugviktare. Och en större anläggningsyta fördelar trycket mer effektivt. Dock måste ju sadeln passa hästen ändå! Nåt att tänka på om man använder nån form av bladsadlar som har större anläggningsyta är att de kan vara för långa för hästen. Var uppmärksam på var revbensbågen slutar. Bland westernsadlar är arabsadlarna anpassade för hästar med kortare rygg.

Frances

• Västergötland
Sv: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #33 skrivet: 27 aug-12 kl 20:31 »
Ja, om alternativet är lätt sadel som sitter illa, men det finns bra sadlar som väger lite.

Jag tycker inte det är alls försumbart.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Jansson

• Gäst
SV: Sv: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #34 skrivet: 27 aug-12 kl 20:50 »
Ja, om alternativet är lätt sadel som sitter illa, men det finns bra sadlar som väger lite.

Jag tycker inte det är alls försumbart.

Nja. Om en bladsadel har dubbelt så stor anläggningsyta som en engelsk sadel. Ponera att båda sadlar passar hästen. Då fördelar alltså bladsadeln ryttarens vikt över dubbelt så stor yta som den engelska sadeln. Vilket ger halva trycket per ytenhet på hästens rygg. Vilket gör stor skillnad om ryttaren är tung! Men, alldeles oavsett så måste sadeln passa hästen för att fördela ut trycket överhuvudtaget. Problemet med en sadel som inte passar är att den istället koncentrerar trycket till ett fåtal punkter på hästens rygg, där det blir skav och trycksår. Det är inte bra, ens om ryttaren är lätt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #35 skrivet: 27 aug-12 kl 21:59 »
Personligen tycker jag att 130 kg är för tungt. Där ser jag hellre ett mervärde i att ex.vis tömköra hästen så kan man själv få en vettig motion och stärka hästen inför att man sedan ska sätta sig upp. Och förhoppningsvis har man då fått bort några kilon.

Frances

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 27 aug-12 kl 22:42 »
Men men men, då tittar vi väldigt snävt om vi bekymrar oss om tryckskador på ryggen.

Man måste se till helheten, i hovnedslaget mångdubblas ALL vikt, hästen plus ryttaren plus sadeln och påfrestar rörelseapparaten därefter.

MoLyckan

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 06 sep-12 kl 02:30 »
Vad glad jag blev när jag fick syn på denna tråden  ;D
Har länge undrat om jag är för tung med mina 90 kilo för ridning ..men inte vågat fråga  :-[

Maken och jag fick ett vindskydd av grannen i veckan . Passar för två hästar .
Nu kan jag med Gott samvete montera det och leta efter Nordisar och westernsadlar !

Ser fram mot lugna turer i skogen ...
Tack alla i tråden
Skogstokigt par bor i kråkslott i skogen ..Med drömmar och brinnande passion för miljömedvetenhet

kbh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 06 sep-12 kl 07:32 »
Att skaffa en skitsadel (dvs en som inte passar hästen, oavsett hur dyr den är!!) är att be om problem och skador och smärtor hos hästen, oavsett om ryttaren är en liten späd tjej på 45 kilo!
En skit sadel menas där typ spikarna kryper ut eller faller isär av annan orsak . Men skälv klart så måste ju sadeln passa  det trodde ja du begrep ändå  men köp du en så kallad skit sadel och rid något år lite ordentligt i den så lär du ju märka  både det ena och det andra så har både hästen och du  ha skav och mer där till :)

Körven

• Värmland
« Svar #39 skrivet: 06 sep-12 kl 08:59 »

Det moderna rasbegreppet  med stamböcker och avel efter en fix standard uppkommer i Europa först under 1700-talet när  engelsmännen börjar avla fram det engelska fullblodet. ( Ungefär samtidigt gör engelsmännen det samma med olika husdjursraser som tex kor och grisar), i arabvärlden har det dock tidigare förts stamböcker på hästar men inte i den strikta organiserade form som engelsmännen introducerade.

Nja du
Jag har haft hästar som haft stamtavlor från 1500 talet Lippizaner. Sedan så finns ju hästar som härstammar efter Muhameds ston. Hur nedtecknat det var vet jag inte,men det var varje hästupfödares stolthet i Orienten att kunna sina stons stamtavla ända tilbaks till Muhameds tid. Dom stamböckerna eller blodslinjer var och är minst lika om inte mer stränga än för någon annan hästras. Det har inte förekommit någon inblandning av främmande blod i Arabhästarna,vilket det har gjort i dom flesta hästraser.
Raser fanns innan stamböckernas tid,det finns flera hästraser som inte haft eller har stamböcker men väl blodslinjer. Det är först när dom kom till Europa dom började bokföras,i sina hemländer brändmärktes eller märktes dom på annat sätt för att ha koll på dom.
Stora hästar som riddarna hade kom från Drabanten,ryttarna på dom hästarna kallades därför drabanter.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (2 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser