Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur är det med tjockis som vill rida?  (läst 23216 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
hur är det med tjockis som vill rida?
« skrivet: 13 jun-12 kl 23:42 »
jag red mycket när jag var liten fram tills jag var med om en ridolycka när jag var tonåring, sedan dess har jag inte suttit på en häst.
men nu längtar jag något oerhört efter att rida igen. vi hade brukshästar så jag red och så körde vi med hästarna.

jag är 170 cm och väger 130-140 kg (har inte vägt mig på ett tag) men kommer gå ner något i vikt och målet är att gå ner under hundra, men vill inte tokbanta då jag just nu ammar. men hur är det med vikt och storleken på häst. ponera att jag väger 130 kg, kan en tinker på 155 cm bära mig?

min drömhäst är en vannertinker el frieser för jag vill ju ha hästen både till att jobba med och rida och det är viktigt att det är en lugn häst (har aldrig tyckt det varit intressant med fart eller hoppning)

obs jag är inte intresserad av diskussioner om varför jag är fet eftersom jag har ingen lust att dra mitt livsöde utan nu är det som det är.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: hur är det med tjockis som vill rida?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 23:47 »
Här är en till tjockis som undrar. Visserligen har jag personligen sagt att jag inte sätter mig på nån häst förren jag är under hundra men man vill veta ändå. Så jag viker ett hundöra här. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 00:01 »
En del kanske kommer att skrika men jag tycker så här:

Är hästen rätt byggd och har en bra muskulatur så kan den säkert ta en runda med jämna mellanrum.
Ofta handlar det om balans hos ryttaren. Är du som ryttare i balans och i kontroll över din kropp så underlättar det enormt mycket för hästen.
Sitter man som ryttare och hänger som en potatssäck med noll balans,fladdrande armar och hårda nedslag så stör det hästen betydligt mer oavsett om den skumpande personen ligger på 80 kg tex.

En korrekt tinker på 155 kan säkert bära dig. Sen vet jag inte i vilken utsträckning du kan rida, men lull lull och mycket skritt osv skulle säkert fungera.
Det bästa är att använda det sunda förnuftet. Du kommer att märka på en gång om hästen klarar din vikt.

Hoppas du kommer igång med ridningen!
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 00:10 »
Jag brukar tänka på det där att hästar kunde bara  muskulösa män i riddarrustningar...  o:) visst borde det gå att träna upp en häst (som är rätt byggd) att bära en tjockis?!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-12 kl 00:26 »
Jag brukar tänka på det där att hästar kunde bara  muskulösa män i riddarrustningar...  o:) visst borde det gå att träna upp en häst (som är rätt byggd) att bära en tjockis?!
Jo vist kunde dom men vad för hästar var det då inte någon liten tinker kan ja lova dig det var stora grova hästar .  Nå väl ja kan mycket väl tänka mig en  grövre tinker  med western sadel skulle passa då den för delar vikten väldigt bra  men tänk på det att inte köpa någon  skit sadel för ett par tre tusen  sånna år inget att ha dom skadar bara hästen oftast lägg då  hellre till lite och köp en begagnad kvalitets sadel hellre .

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 00:54 »
Handlar det om mer än att låna en häst för att mulla ut i skogen nån gång då och då så bör det vara en kort och/eller välbalanserad tjockis, samt en vältränad och välmående häst utan en massa spänningar och skavanker sedan innan. Bra sadel eller barbackaridning. Inga 'hjälp'tyglar som bromsar hästens förmåga att balansera sig själv.

'Förr' agade vi våra ungar. Det innebär inte att de borde tåla lite stryk nu också.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 05:54 »
Jag är oxå en riktig tjockis. Kom i kontakt med ardennerägare som skrattade rått åt mig när jag beklagade mig för att det inte fanns hästar att rida, så Ardenner kanske kunde vara ngt?

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 jun-12 kl 08:39 »
En vältränad häst eller ponny,med en ryttare med balans,bär utan vidare vikter över hundra kilo.Problemet är mer hos ryttaren än hos hästen.Att komma upp på en Ardenner,med en övervikt är en större utmaning för ryttaren än för hästen.

Karl den Xll rytteri bestod av ponny av Gotlandsponny typ,dom bar runt på 120 Kg.Visst for både djur o människor illa,men fårvånansvär många av ponnyna blev gammla,somliga överlevde sin ryttare.

En Westernsadel är ett utmärkt förslag,men att köpa en dyrbar sadel avråder jag dig i från.Det finns bra begagnade sadlar till vettiga priser av Simco.Tröttnar du så säljer du den lätt,vilket du inte gör om du köper en dyr sadel pluss att du förlorar pengar om du får den såld.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 14 jun-12 kl 09:01 »
Körning är jätte roligt också, bra sätt att bygga hästen om den inte för tillfället orkar/blir öm i ryggen...

Bara för att hästen är stor betyder inte att den klarar hög belastning.....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 09:13 »
 :D Det är klart att du ska rida.
Jag har ridit ardenner mycketsom tonåring,
skulle mer än gärna vilja ha en sån.
Önsketänkande :-[
Hedemorahöns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 14 jun-12 kl 09:38 »

Karl den Xll rytteri bestod av ponny av Gotlandsponny typ,dom bar runt på 120 Kg.Visst for både djur o människor illa,men fårvånansvär många av ponnyna blev gammla,somliga överlevde sin ryttare.

Sanning med modofikation. Vad som användes av kavalleriet på den tiden var dels den dåtida allmogehästen  ( inte bara från Sverige utan från hela Norden och även hästar från tex nordtyskland & baltikum) dels hästar med inkorsning av främst spanskt blod.

När man då talar om allmogehästen så är ju gotlandsrusset och nordsvensken de allmogehästar som i Sverige lever kvar. Andra som den skånska färsingen och ölandshästen är sedan länge borta.

I storlek varierade dessa hästar men de som användes av manskapet och som trosshästar var tämligen små ca 120-135 cm i mankhöjd. Officershästarna var oftast större. Dvs ca 135-155 cm. Vad man ska komma ihåg är att hästarnas höjd på den tiden mättes BAKOM sadeln och för att kunna räkna om detta exakt till dagens mankhöjd så krävs att man vet hur pass hög manke hästarna i snitt hade på den tiden. ( Vilket inte är helt lätt eftersom det är ett fåtal hästar från den tiden som är bevarade som hela skelett). Men genom att titta på avbildningar av hästar från den tiden kan man möjligen dra en del slutsatser- även om man får komma ihåg att man avbildade hästar mycket efter ett skönhetsideal.

När det gäller "ädlare" hästar så kan man i bevarat källmaterial konstatera att  rena spanska hästar och sådana med högt inslag av spanskt blod var mycket dyra, dvs förbehållna adel och andra verkligt välbärgade personer.

Manskapshästarna var alltså de minsta, av den mest ursprungliga allmogetypen.- Tänk ungefär som ett gotlandsruss eller en nordlandshäst.
Officcershästarna lite större och ibland med mer eller mindre stort inslag av spanskt blod. -Tänk ungefär som en liten lätt nordsvensk eller en tyngre welsh cob.
Adelshästar var ibland rena spanska hästar. - Tänk en PRE, Lusitanio, Lipizzaner dock oftast inte så storväxta som de är idag.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 09:39 »
Jo vist kunde dom men vad för hästar var det då inte någon liten tinker kan ja lova dig det var stora grova hästar .

inte alls det var små ganska smäckra hästar
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 09:46 »
Men alltså... Om en människa kan träna sina muskler att lyfta flera hundra kilo så måste det ju rimligen gå att träna upp en häst för sin uppgift? Jag säger INTE att man ska plåga sin otränade obalanserade eller skadade häst!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 09:51 »
Ett annat förslag är att börja med tömkörning, bygga upp hästen och minska ner sig själv, liksom två flugor i en smäll  ;D

Jag är inte den minsta ryttaren som finns heller, 3-åringen är jag försikt med, men som sagt var, det finns mycket roligt att göra utan att sitta på hästen och nu är inte min mening att komma med pekpinnar, men det är mycket roligare att motionera sig själv samtidigt med hästen  :)

Gammelhästen rider jag på, det är finska kallblod. Men väntar med att jobba med unghästen från ryggen, jag passar på att slänga upp lite mindre tjejer när jag har tillfälle. Nog för att hon är mycket körd, men att anstränga växtzonerna med extravikt tills dom är slutna är bara onödigt.

Nog för att ardenner är stadiga djur, men dom har också sin egen vikt också att bära på, så tänk på att hästen är tränad från början.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tamate

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 14 jun-12 kl 10:03 »
ardenner är jag mycket van med och det är fina hästar, vi hade 7 st ardenner och en welsh mountain när jag vr ung och ardennrar är underbara ridhästar dock går dom något tungt och jag red jämt barbacka för vi hittade inte riktigt någon sadel som passade våra. nu finns det större utbud så numera tror jag inte det skulle vara något problem.

det är bara det att jag fastnat för tinker, och min man vill ha frieser och det hade varit bra att ha n häst som ökar intresset för honom med. fast frieserna är ju galet dyr en del. en vacker tinker vanner ser ju lite ut som en ardenner =)
www.missneback.se

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jun-12 kl 10:11 »
inte alls det var små ganska smäckra hästar
ja ha ?http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=391962.  http://www.hastannonser.net/artiklar/haestraser/ardenner-200025.asp

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 14 jun-12 kl 10:22 »
Ett annat förslag är att börja med tömkörning, bygga upp hästen och minska ner sig själv, liksom två flugor i en smäll  ;D
Så har jag också tänkt. :)

Men jag förstår inte resonemanget att man måste lhnka på att ardennern själv väger så mycket... Varje häst oavsett storlek måste ju vara "konstruerad" att bara sin egen kropp. Man kan väl inte säga "Stackars ardenner som måste bara 200 kg mer än andra raser".  ::)

tamate

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 14 jun-12 kl 10:42 »
Så har jag också tänkt. :)

Men jag förstår inte resonemanget att man måste lhnka på att ardennern själv väger så mycket... Varje häst oavsett storlek måste ju vara "konstruerad" att bara sin egen kropp. Man kan väl inte säga "Stackars ardenner som måste bara 200 kg mer än andra raser".  ::)

tror att tanken där är att fastän kroppen är bygd för större och tyngre så liter det ändå en del att vara stor och tung. finns ju en anledning till att ardenern inte är en travhäst och det är ju bla att tyngden skulle slita ut hästen fortare.

men sedan tror jag att en ardenner är såpass stor att den säker skulle klara 130 kg på ryggen bara den är frisk och normalmusklad. tänker man på hur mycket en rejäl ardenner väger i sig själv så är dom extrakilona inga större saker. så tror jag i alla fall
www.missneback.se

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #18 skrivet: 14 jun-12 kl 11:40 »
Man har gjort uträkningar vill jag minnas och då skulle till exempel inte ett fullblod ha en ryttare som vägde mer än 58 kg vilket gör att mina hästar måste vara nära döden varje gång jag rider.... :-[

Men matte och verklighet stämmer sällan och om ett fullblod bara kan bära 58kg hur klara sig islandshästar med sina 100kg plus  män  ::)

Man har gjort ett verkligt försök på baskirhästar i Ryssland och de klarar att bära 1000kg :o Hur man gjort rent praktiskt tror jag ingen vill veta  :-\

Det viktigaste om man är lite rundare är att hästen är över 6 år, helst äldre då tillväxtzonerna i ryggen börjar sluta sig vid  6 års ålder. Hästen själv ska helst inte vara fet (vilket kanske säger sig själv) och kom ihåg att en fet häst är inte synonymt med en välmusklad häst något som många tror. Du kan ha en fet häst som ser jättefin ut men som saknar muskler (inte helt naturligtvis) eftersom fettet lägger sig på överlinjen där musklerna också finns.
Sen är ridning på rakt spår att föredra dvs skog och vägar. Ridbanan kan man besöka någon gång ibland om hästen behöver ridas till lite men skritta då  fram och av någon annan stans.
Har hästen inte ridits på länge är det skritt som gäller första månaden, börja trava andra, börja galoppera tredje och ev ridning på ridbana den fjärde. Jag rekommenderar inte klättring och hoppning med en för tung ryttare dock.

Annars är det ett fint sätt att motionera om man är lite tung själv och en tinker av större modell ska inte ha några problem med en större ryttre om ovanstående följs. De andra råden här i tråden är naturligtvis också bra  :)

Lycka till med ridningen och bekymra er inte över vikten. Om hästen blir för ansträngt i till exempel trav eller galopp så märker ni det genom en ökad andning och svettning samt längre tid för andningen att återgå till det normala efter traven eller galoppen. Så verkar hästen bli ansträngd lätt så får man som ryttare helt enkelt ta det lugnare men så får ju alla ryttare göra  ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 14 jun-12 kl 12:04 »
Vilken trevlig tråd.  Jag hade en gång ett par "välväxta" elever i min lilla "ridskola".  En gång halkade ena hästen, och ryttaren klumpade sig så att hela vikten av både häst och människa hamnade på ena bakbenet.  Det hade hästen problem med resten av livet.

Men man behöver ju inte trava och galoppera de första gångerna!  Och köra är verkligen jättetrevligt som omväxling, träning och alternativ!  Du ser hela hästen, blir bekant med hur mycket den orkar.  För visst är det individuellt?

Jag trodde att ardennern ursprungligen togs fram för folk med rustning, men att "allmogen", "kanonmaten" fick hålla tililgodo med små hästar och klara sig utan rustning?  Nån som vet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser