Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För sent att så gurka?  (läst 9751 gånger)

vicky-g

• Västmanland
För sent att så gurka?
« skrivet: 11 jun-12 kl 18:44 »
Är det för sent att så gurka nu? De flesta av gurkplantorna har dött. Jag rekommenderar ingen att bli sängliggande under maj. Mycket är försenat eftersom de stått i minikrukor alldeles för länge. Mycket har dött av för mycket eller lite vatten. Efter en inventering kan jag konstatera att det mesta kan räddas eller avvaras utom gurka. Det gäller odling av gurka på friland. Plantor kan dras upp inne, på inglasad balkong eller direktsådd ute. Vad är bäst om det nu inte är för sent?

MrMarket

• Västergötland
SV: För sent att så gurka?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-12 kl 19:25 »
Det kan fortfarande finnas gurkplantor kvar att köpa hos din närmaste trädgårdshandlare. Antagligen är dom dyra, inte rätt sort och det är roligare att odla själva. Men med köpta gurkplantor skulle du komma in i matchen igen, visserligen från avbytarbåset men det är bättre än inget.
Plan - Do - Check - Act

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 20:44 »
Tack för tipset, men det är svårt att genomföra. Utan pengar, utan körkort och över 1,5 mil till plantskolan är ingen bra kombination.   :( 

Så om det är försent att så får jag väll sitta kvar i båset och tjura lite.  ;) Muuuuuuu!   ;D

Mimie

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 20:50 »
På min påse med frilandsgurkfrön rekommenderas direktsådd i maj och juni för skörd i augusti.
Så prova, tycker jag. Jag har då inte hunnit få fröna i jorden ännu. Och det har ju faktiskt inte varit speciellt varmt väder här i Uppland hittills.
Så jag tänker nog ge mina frön en chans i alla fall.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 22:04 »
Det är lungt. Så din gurka nu, de flesta sår den alldeles för tidigt. Går nog bra att direktså nu, så du slipper pyssla med fler små byttor.

Håller med om att maj är en dum månad att bli sjuk.
snus? vad är priset på en pris?

Gräsligt grön

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 22:18 »
Det är lungt. Så din gurka nu, de flesta sår den alldeles för tidigt. Går nog bra att direktså nu, så du slipper pyssla med fler små byttor.

Vilken tur jag sitter i samma båt ty mina gurkplantor var inte simkunniga..
Jag skulle nog provat att odla ris istället för här har varit bassäng av allt. :(
Näe, på med gummistövlarna och flytvästen så ska jag nog få ned nya gurkor.

borgbacken

• Finland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 13:26 »
Hej! Det behöver inte alls vara för sent för gurka! Jag odlar mina frilandsgurkor i drivbänkar och har nu förra året sått dom från FRÖ direkt i jorden först veckan innan midsommar! Använder täckduk tills gurkorna börjar blomma. Fina gurkor i massor fick jag i augusti  ;) Kör med samma taktik i år!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 12 jun-12 kl 19:52 »
Tack för svaren. Då kör jag på och hoppas på det bästa. 

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 12 jun-12 kl 20:15 »
Jag sådde frilandsgurka för några veckor sedan i pallkrage under glas. Fröna grodde fint, men sen var det nåt litet kryp som tyckte att gurkablad var himla gott... fyra stackars plantor överlevde. Men häromdagen sådde jag nya frön i kruka och ska skydda dem bättre mot kryp. Jag räknar lugnt med att få en hel del gurkor ändå.  :)

Jonas L

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 08:03 »
Åååh, va bra att det fortfarande går. Jag har precis fått en del av mina gurkplantor ersatta med ett spår av slem. Jag ska försöka flytta några av de som står för tätt, men i annat fall sätter jag i nya frön i kväll då...

neja

• Norge
« Svar #10 skrivet: 18 jun-12 kl 00:45 »
Hur är det med att så gurka i kruka? Har inga möjligheter för friland med har blivit helt besatt av odlingarna på
min lilla uteplats. Har gott om plats (än så länge...) så jag kan ha en stor kruka men kan jag så från frö?
Har inte till gång till bil och långt till närmaste plant shop..

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #11 skrivet: 18 jun-12 kl 06:55 »
Hur är det med att så gurka i kruka? Har inga möjligheter för friland med har blivit helt besatt av odlingarna på
min lilla uteplats. Har gott om plats (än så länge...) så jag kan ha en stor kruka men kan jag så från frö?
Har inte till gång till bil och långt till närmaste plant shop..
Gurka i kruka går utmärkt, om det är en stor kruka. Gärna 10 liter eller så.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser