Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  geten har tappat päls på örsnibbarna! / Solbränd hud?  (läst 7457 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Är det någon som har nån aning om varför min get har tappat pälsen på öron? Det är bara pälsen längst ut på öronen som försvunnit. Först tappade hon päls fläckvis runt nosen, och det tolkade jag som att hon fått lite skav av hönäten som getterna äter ur. Sen tappade hon pälsen i öronbasen. Nu har hon fått pälsen tillbaka i ansiktet och öronbasen, men däremot är örsnibbarna kala istället!
Dessutom verkar det som min nyinköpta killing också börjar visa samma symtpom, då kanterna på hennes örsnibbar också börjar bli lite rosa allra längst ut... Därför börjar jag ana någon form av parasit. Tidigare så trodde jag mest att allt berodde på att hon gillar att skrubba sig mot hårda ytor, men det tror jag inte längre. Det har blivit som svarta pigmentfläckar på öronen, troligen pga solen, vilket oroar mig lite. Huden kan ju bli brännskadad. Ska fixa ett starkt solskyddsmedel till de stackars öronen!

Jag ska givetvis ringa distr.vetrinären imorgon och kolla vad dom vet om detta, men tyvärr är det ju inte så att jag har jättehögt förtroende för att veterinärerna har nån vidare koll... särskilt inte på getter. Så hoppas nån härinne vet något om detta.

Lägger in en bild på henne. Den kala fläcken på ena kullen är troligen sviterna efter stångandet med en annan get i flocken.

« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 09:02 av Hippievagnen »

Hippievagnen

• Västergötland
SV: geten har tappat päls på örsnibbarna!
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 18:27 »
Lägger in lite mer info efter min google-jakt på mer kunskap om detta med tanke på att det kan intressera någon mer.

Hittade denna text länkad i något liknande sammanhang: (http://kinne.net/hairloss.htm)

"Another method of elimination is a blood test to look for possible hormone or vitamin/mineral deficiencies. I realize this is more like the shotgun method of diagnosis than the rifle, but many times in veterinary practice the process of elimination is necessary.

One indicator of the source of hair loss may be found in the different patterns of hair loss. Traumatic hair loss is usually on one side or the other - more in one or two different locations. A parasite problem may show a more unilateral hair loss pattern, and a hormone problem usually manifests itself in a more bilateral pattern where the hair loss is equal on both sides.

Treatments vary, so it is important to diagnose the reason. In traumatic hair loss, when goats are rubbing against an object, its important to make sure it is not due to parasites, tight feeders or heads through the fence. In this case, simply modify the environment to alleviate the problem. Some parasite treatments are toxic, so you don't want to use them if you don't have to. For some types of hormonal hair loss, sometimes it is best just to wait until the situation has calmed down. Hormone levels are complicated and additional problems can be created by trying to alter them.

If there were a magical treatment for hair loss, I would be first in line. In reality, the main focus is to determine the cause and treat the problem. Then, just sit back and wait. The one good thing about hair loss in goats is that it usually grows back. "

Eftersom min get både är parasitbehandlad och avmaskad, har fri tillgång på mineraler och vitaminer
så lutar det åt att min teori om detta är någon hormonell störning, efter att ha läst texten ovan. Där står det ju att om hårlösheten är symmetrisk lika på båda sidor så kan det vara hormonellt.
Alternativt kanske zink eller kopparbrist (kanske kan uppstå trots fri tillgång på mineralerna?). Getterna har både vanlig saltsten och vilt-sten, men hon slickar och biter duktigt och ofta på just vilt-saltstenen, kan det betyda att hon upplever kopparbrist? Zink vete sjutton, finns det i mineralblandningen tro? (jag köper den där "vanliga" mineralhinken från granngården som innehåller koppar, för får)

Och hormonell störning ? Vad är botemedlet mot det? De har ju haft lite rörigt runt sig den senaste tiden, getterna... jag delade upp flocken på grund av osämja och gruff.
« Senast ändrad: 10 jun-12 kl 18:30 av Hippievagnen »

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 22:19 »
Usch, det där ser inte alls kul ut, hoppas vetten kan fixa det.
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 06:05 av Sussilo »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 22:34 »
Ja, nu är jag ju inge bra på getter alls, men måste ju ändå lägga mig i e klart o:) ;D

Kan det inte vara så enkelt att hon bränt sig i den starka vårsolen som var för ett tag sedan??? Om det började ett tag efter det, så kan det kanske ändå hänga ihop. såg att mina hästar blivit tunnhårade på örontopparna (som de iofs alltid blir vid denna tiden på året) De blir inte heller helt kala, som det är i detta fallet.

Som alltid, smörjer jag med Aloe Vera på sånna här saker och (som du redan gjort) kontaktar vet om jag inte märker att det ger sig.

Kramisar från mig.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 07:44 »
Vita getter kan faktiskt bli solbrända. Prova att smörja med Sol-Helosan (eller solskydd för människor går väl bra, det med) där raggen är tunn. Titta oxå på hennes juver, det är utsatt för solen, och kan oxå behöva smörjas.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 07:57 »
Tack för tipsen om solbränna!
Kan det alltså bli så att de tappar päls om de skulle bränna sig av vårsolen?
Det känns inte helt otippat att det kan vara det som har hänt. Hon har ju ljus och känslig hud, dessutom är hon väldigt kortpälsad och hon har faktiskt fått flera små pigmentfläckar i ansiktet nu. Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att det verkar stämma ihop. Hon är sju år, men tidigare har det aldrig blivit så här på våren. Men solkänslighete kanske är något som kan utveckla sig och bli värre under årens lopp...? Vet att några vita hästar som tidigare hade svart nos, tappade pigmentet med åldern och blev solkänsliga på mulen på äldre dar....

Har grävt i mitt minne och kommit fram till att de kala fläckarna i ansiktet uppstod redan för mer än en månad sedan, i början på maj. Först nosryggen, sedan öronbasen, när pälsen snart växt ut där igen så var det dags för örsnibbarna som sagt... Åh vad trög jag känner mig nu! Jag borde ha fattat att det kunde vara solbränna  ::) trodde stenhårt på min skavsårs-teori...  :P

Ska skaffa solskyddsmedel till henne, tror nästan det verkar som om hon behöver riktigt stark solskyddsfaktor om hon blivit så drabbad, trots att de mestadels varit inne i stallet under maj månad.. Det räcker nog inte med Helosan Sol som bara har faktor 8...
Det borde väl funka att smörja in juvret med även solskyddsmedel?
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 08:00 av Hippievagnen »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 08:10 »
Går bra att smörja även juvret med solskydd! Fast om du mjölkar henne eller hon har killing, kanske du inte ska smörja spenarna med tanke på smaken ;) .

Vita katter blir ofta solbrända på öronen där även deras päls är tunn, så det är nog ett problem jämsöver med vita djur som saknar pigment i huden.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 08:18 »
Aha.. tänk vad man får veta :) vad glad jag är att get-tavlan finns! Tack för hjälpen!
Ska genast prova med solskyddskräm. Hon har ingen laktation så det blir att bara blaska på :)

Och veterinärerna svarar inte på telefontiden.... suck.... försöker igen.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jun-12 kl 08:25 »
Jahåpp, fick då tag på en veterinär! Blev inte mycket klokare.
Han började med att säga att han inte kunde nåt om getter.  :P
Då jag frågade om han trodde att symptomen kunde vara solbränna så fick jag i allafall till slut rådet att prova smörja med Helosan,, gärna med solskyddsfaktor. Som ju ni hjälpsamma människor här redan visste ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 jun-12 kl 08:49 »
Jag tycker inte det ser så förskräckligt ut.  Solbränna eller att kompisen "pussat" lite väl mycket?  Ozonlagret ovanför oss har varit tunnt i år, såsom solkänslig har jag märkt det, vad än myndigheterna säger.  Hjälpar Helosan?  Men den har en massa bakteriehämmande ingredienser, hur vore det med t ex vaselin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 08:57 »
Jag märkte hur mycket rödare örsnibbarna blev efter en dag ute i solen, och dagen efter kändes de varma, så nog svider det på henne om det inte behandlas.
Bäbis har bara gått ihop med lilla killingen sedan några veckor, så det kan inte vara resultatet av pussar. :) Det är killingen tyvärr lite för hunsad av tant Bäbis för att våga sig på :P

Men jag tror på Jennys råd att använda Aloe Vera kräm mot solsvedan, vilket jag gjorde, eftersom jag hade sånt hemma, det ska ju lugna bränd hud.

Men som förebyggande syfte är jag mest inne på att använda solskyddsmedel faktor 50 som man har till små barn. Sen kan de gå ute i hagen så mycket de vill :)

Med tanke på att flugor och knott även kan irritera känslig hud så känns det också intressant med en sån här flughuva som finns till hästar i alla möjliga former, färger och storlekar! Men tyvärr är det kanske svårt att få tag på en i get-storlek....  ;D

« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 08:59 av Hippievagnen »

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 09:01 »
Vaselin, Helosan.. även Idominsalva... jag tror alla dessa salvor gör susen när det gäller att mjukgöra och lindra irriterad hud! :)

Trollmor

• -
SV: geten har tappat päls på örsnibbarna! / Solbränd hud?
« Svar #12 skrivet: 11 jun-12 kl 09:07 »
Idomin torkar ut?

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 jun-12 kl 09:12 »
Idomin torkar ut?

Hmm... jag tycker inte det. Jag har upplevt den som väldigt fet och lugnande när jag själv använt den på irriterade områden, särskilt bra vid typ brännande, stickande eller svidande står/stick. Locobase Repair är en annan favorit på problemhud som fnasar, flagar, svider och aldrig vill läka.

- Ja, jag är ett eksembarn..   :-[

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jun-12 kl 09:20 »
... zinksalva torkar ut. (även jag eksembarn ;D )

Skönt att jag kunde bidra med något och jag hade valt precis samma behandling som du Hippievagnen. Aloe Vera samt solskydd 50. Mot knotten skulle man kunna tänka sig någon tjärsalva på kulligheten. Typ Skillingryd eller Probolja.

Hoppas hon läker snabbt :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 11 jun-12 kl 09:26 »
Aha, då får jag lära mig igen.  Trevlig tavla detta!  Fundering:  Om det är solbränna, borde både juvret och ryggen ha symptom?  Om jag fattat rätt så har Hippievagnens getter en lyxtillvaro där de kan gå ut och in som de vill, och uppsöka skugga genast när solen börjar bli obehaglig?  Men man känner ju inte genast när huden börjar ta skada.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 11 jun-12 kl 09:40 »
Äh, mina getter måste vara korkade. De ratar både solskydd och regnskydd som vi byggt åt dom i hagen! Igår stod de och blängde mot huset från sina bänkar de har i hagen, så att jag skulle se dem från köksfönstret. De stod där i regnet och såg allmänt ledsna ut. Till slut tyckte jag synd om dem tog in dom i stallet där de hellre ville vara. (det regnade ju igår...då ska man vara inne och götta sig enligt getterna. helst ska man stå i stalldörren och hänga halvvägs ute..fast de fick vara i sin box för nu är det slut på lyxtillvaron där man får välja själv  ;D)

Trollmor: Jag ser inga symptom på ryggen, inte direkt på juvret heller, men det kan ha att göra med att juvret hänger lite skyddat därunder, och att pälsen på ryggen är mkt tjockare och skyddar mer mot solen, än den i ansiktet som är väldigt tunn. I ansiktet så syns huden genom pälsen, och där ser man också genom pälsen att det blivit svarta pigmentfläckar på sina ställen.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 11 jun-12 kl 09:44 »
... zinksalva torkar ut. (även jag eksembarn ;D )

Skönt att jag kunde bidra med något och jag hade valt precis samma behandling som du Hippievagnen. Aloe Vera samt solskydd 50. Mot knotten skulle man kunna tänka sig någon tjärsalva på kulligheten. Typ Skillingryd eller Probolja.

Hoppas hon läker snabbt :-*

Ja, alla har vi våra egna erfarenheter :)
Skillingaryds var det ja ! Det har jag hemma, det ska jag smeta på kullarna mot knotten. Förra året blev hon väldigt sönderbiten av knott på hela juvret, då hade jag ingen möjlighet att ha dem på stall nattetid, men denna sommar tänker jag inte riskera nåt liknande, därför tar jag in dem på stall varje kväll, oavsett. De verkar dessutom mycket nöjda med  att få ha det på det viset.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 jun-12 kl 11:03 »
Det har varit kopiöst med knott i år, så det gör du rätt i :)

glömde skriva: Jag har alltså inte använt zinksalva på mina exem.... hua, vill inte ens tänka tanken ;)

Vindur

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 11 jun-12 kl 21:26 »
Förra året blev hon väldigt sönderbiten av knott på hela juvret, då hade jag ingen möjlighet att ha dem på stall nattetid, men denna sommar tänker jag inte riskera nåt liknande, därför tar jag in dem på stall varje kväll, oavsett. De verkar dessutom mycket nöjda med  att få ha det på det viset.

Jag tar också in mina getter i stallet varje natt och både jag och de verkar vara nöjda med det. Men hur ska man tolka det här som är klippt från Jordbruksverkets föreskrifter:

4 § Getter får utan hinder av 3 § hållas inne hela dygn eller delar av dygn i följande fall:
1. om det är nödvändigt för att skydda djuren vid onormala väderleksförhållanden,
2. om det är nödvändigt för att skydda marken från skador vid onormala väderleksförhållanden,
3. om det är nödvändigt för att skydda djur mot allvarliga insektsangrepp,
4. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan undanröjas på annat sätt, eller
5. om djuren måste skötas, vårdas eller behandlas på ett sätt som inte är lämpligt utomhus.
Om djur hålls inne hela dygn i enlighet med någon av ovanstående punkter ska detta journalföras.

Enligt det här så gör jag alltså fel om jag tar in getterna under natten om inte någon av ovanstående punkterna uppfylls. 1-2 kan ju inte gälla så ofta. 4 kan ju egentligen aldrig gälla eftersom att det finns ju bra stängsel. 5 är väl sällan heller tillämpbar antar jag. Återstår 4:an.
Var går i så fall gränsen för allvarliga insektsangrepp? (Å, hur dålig djurhållare är jag om jag tar in dem nattetid även om inte något av dessa krav uppfylls?)

På gränsen till off topic...

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser