Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter på vintern?  (läst 5383 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Getter på vintern?
« skrivet: 08 jun-12 kl 23:15 »
Hur håller man getter på vintern? Bor i Jämtland och funderar på att skaffa getter till nästa sommar och undrar hur dom vill ha det på vintern. Går de ute något på dagtid (kan ju bli ner till -25 ibland).

MVH
//ARCTICA
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 23:38 av GAVIA ARCTICA »

Sussilo

• Gäst
SV: Getter på vintern?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-12 kl 09:07 »
Hejsan!

Bodde jag i Jämtland skulle jag välja jämtgetter ur genbank och passa på att göra en insats för en av våra hotade allmogeraser. Jämtgeten är anpassad till klimatet och betesförhållandena. Med ett torrt och dragfritt ställe att gå in i och fri tillgång till grovfoder kan de gå ute året om.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-12 kl 09:15 »
Hejsan!

Bodde jag i Jämtland skulle jag välja jämtgetter ur genbank och passa på att göra en insats för en av våra hotade allmogeraser. Jämtgeten är anpassad till klimatet och betesförhållandena. Med ett torrt och dragfritt ställe att gå in i och fri tillgång till grovfoder kan de gå ute året om.

Japp. Min tanke är att välja Jämtgetter, just av de anledningar du nämner. Har funderingar på att stängsla intill stallet där jag tänker ha getterna, och på så sätt låta getterna ha stallet som vindskydd, så de kan gå ut och in som de vill.

Har ju läst att de är ganska rymningsbenägna, de här raringarna, men hur är det med den driften på vintern?
I hagen där jag tänker ha dem finns en stor sten som de kan klättra på, massor, massor av sly och jag tänkte släpa in diverse spännande i hagen då och då som de kan utforska och "greja med". Men på vintern kan det ju vara lite svårare att aktivera dem, eller?

//ARCTICA

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jun-12 kl 09:33 »
Ett stall, massor av sly, sten - låter perfekt för getter :). Det där med aktivering av getter sker bäst naturligt genom stockar och stenbumlingar osv. Kabeltrummor och mycket grova cementrör/block kan man också ge dem. Vinter med mycket snö är ju alltid svårt med stängsel, men gör det också svårare för getterna att hoppa i snödjupet. Du får helt enkelt prova dig fram. Skulle tro att de då kommer att hålla sig runt höhäcken. Lägg in ris och grenar till getterna på vintern, så har de både nyttig mat och sysselsättning.

slainte

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-12 kl 10:42 »
Jag hade en lite mindre rasthage vid ladugården som de fick vara i dagtid om de ville gå ut, de var fullt nöjda med att vara i den. Sommartid däremot ville de helst vara utanför stängslet, trots en hage på över en hektar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 08:20 »
Intressant att höra de olika erfarenheterna när det gäller gethållning :). En mindre vinterhage är bra av flera anledningar, inte minst med tanke på parasiter. Slainte, vad hade du för stängsel som getterna tog sig igenom sommartid? De kan ju både krypa, hoppa och klättra......

Lina W

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-12 kl 13:11 »
Jag bor i Västernorrlandsinland och har mina getter på lösdrift ute året runt men tillgång till vindskydd med djupströbädd. Det viktiga är att de ha en torr och dragfri ströad plats att ligga på och fri tillgång på grovfoder. Jag har Lappgetter.
Våra allmogegetter är i överlag tåligare och fler genbanker behövs. Lappgetter passar också kanon i Jämtland!
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 15 jun-12 kl 13:18 »
Mina lantrasgetter var jättesnälla på vintern.  Gick helt lösa, men höll sig intill foderhäcken.  Annat var det vår och höst, då fick man i princip låsa in dem med dubbla lås.  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 15 jun-12 kl 13:39 »
Jag bor i jämtland och åren innan har jag lånat ett stall till mina, men denna vinter fick dom bo i sina 2 vindskydd.
En natt blev det minus 34-36 här, det sluta med att 4 getter och jag låg ute i ett vindskydd! :) Tro det var jag som frös mest!hehe
Jag gav upp när jag såg att dom inte led av de:)

Vattnet fick jag fylla på 2 ggr dag, sen fick jag gå och slå hål på isen ett x antal ggr per dag.
Dom hade fri tillgång till hö och saltsten, sen med tanke på stormen vi hade så hade dom även fri tillgång på tallris.
Ja och såklart vatten.

Det funka jättebra, men i sommar ska vi göra om vinskyddet, de är nu 2,5 m högt, så jag och min sambo prata om att göra 2 plan av de så dom kan välja mellan att ligga lågt eller högre upp.
Men sen om det skulle strula så har jag tillgång till stall en bit bort.

Jag har dvärggetter.

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 15 jun-12 kl 13:43 »
"Getter är välisolerade djur.  De är konstruerade för att behålla sin värme."  (Kalle Hammarberg)

Men det betyder förstås inte att de tål vad som helst!  De kräver dragfritt och fuktfritt, kyla tål de betydligt bättre.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-12 kl 18:54 »
Jag bor i jämtland och åren innan har jag lånat ett stall till mina, men denna vinter fick dom bo i sina 2 vindskydd.
En natt blev det minus 34-36 här, det sluta med att 4 getter och jag låg ute i ett vindskydd! :) Tro det var jag som frös mest!hehe
Jag gav upp när jag såg att dom inte led av de:)

Vattnet fick jag fylla på 2 ggr dag, sen fick jag gå och slå hål på isen ett x antal ggr per dag.
Dom hade fri tillgång till hö och saltsten, sen med tanke på stormen vi hade så hade dom även fri tillgång på tallris.
Ja och såklart vatten.

Det funka jättebra, men i sommar ska vi göra om vinskyddet, de är nu 2,5 m högt, så jag och min sambo prata om att göra 2 plan av de så dom kan välja mellan att ligga lågt eller högre upp.
Men sen om det skulle strula så har jag tillgång till stall en bit bort.

Jag har dvärggetter.

Ja just det ... så var det ju det där med vattnet ... Trodde att det kanske räckte att ge dem vatten morgon och kväll. Men på vintern fryser naturligtvis vattnet och då har dom ju inte fri tillgång. Gissar att jag måste ordna någon form av eluppvärmd vattenskål till dem. Vet att det finns till hundar, och stora till hästar och andra större djur, men finns det någon bra lösning till getter?

//ARCTICA

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 18:04 »
De flesta här brukar väl ställa en hink åt dem morgon och kväll. tror jag.  Många försöker ge ljummet vatten och/eller ställa hinken i en större hink med isolering emellan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser