Mitt råd. Skapa en ny tråd och ta bort denna 
Så får vi börja om.
Nä, den här har ju så många läsare..

Men jag får väl säga att det känns en smula otacksamt när man försöker visa på billigare alternativ och endast blir uppfattad som en jobbig jävel som inte sväljer allt med hull och hår. Men jag bjuder på det.
Problemet när det gäller att bygga nåt i Sverige är att det finns en så stor respekt för auktoiteter så man helt slutar tänka själv. Säger nån att den här väggen kostar 100 000 att bygga, så nickar alla bara tyst och tänker att det är så, för så måste det ju vara.
Självklart är den lösning jag kommer att presentera inte nyckelfärdig. Det vore att jämföra äpplen med päron. Jag visar ett billigare alternativ för den som är händig och vill göra det själv.
Vill man bara sätta i en sladd och köra, så köp en modul för 700 000. Så är det ju alltid, det finns alltid ett bekvämt alternativ för den som bara betalar.
Men med de förutsättningar som gäller:
1. Det finns inga kaniner att slakta.
2. Det finns inga direkt kalkyler för uppfödning som kan göra att produktionen ökar.
3. Det är endast en mans utsaga om efterfrågan som ligger till grund. Tyvärr är de slakterier som finns enskilda firmor och det går därför inte att få fram siffror på hur mycket som slaktas, men en gissning kan vara runt 50 000 kaniner. Nu ska det ökas till 200 000 utan nån marknadsundersökning som säger att den efterfrågan ens finns.
Så med de förutsättningarna skulle jag tänka över saken både en och två gånger.
Vad har då jag för kunskaper för att uttala mig i frågan?
Jag har drivit livsmedelsföretag i 20 år.
Under senare år har jag styckat 100 grisar per år hos en granne i hans lokal. Godkänd.
Det har t.ex lärt mig att en sån sak som golvvärme är helt bortkastat. Jag garanterar att när vi stod vid midsommar och styckade grillådor, så var inte brist på värme ett problem. Det enda problem man har i en sån här lokal är att det är för varmt. Några fåtal dagar under vintern kan extra värme behövas, och då klarar man sig lätt med en fläkt. Även kylaggregaten avger ju värme på 'baksidan'.
Jag vet även att när man läser livsmedelsverkets texter om vad som krävs, så ser det väldigt komplext ut. Men när man bryter ner det hela, så är det inga konstigheter.
Viktigast den rätta vägen för djuret genom slakteriet och att det inte backas.
Ta en tur i ett stort slakteri och kolla.. Inte sitter det några svindyra dörrar på kylrummen där.
Jag har nu ritat en liten byggnad. Jag har utgått från de mått som modulerna har men ökat takhöjden till 3 meter för att kunna ta lamm också. Att bygga under 3 meter ser jag som bortkastat.
Byggnaden är 8x7 meter och jag har inte gjort nån fancy 3D ritning utan bara en enkel skiss.
Markarbetena till en så liten plätt gör man lätt med en hyrd minigrävare på en dag. 1000 kr.
Bergkross för att fylla upp. 4000
Isolering under platta, 56 m2. 2233 kr
Armering 2000 kr.
Betong 7 kubikmeter 7700 kr
Summa platta:
16 933.
Till stomme har jag valt genomgående reglar 2x6 tum.
Till hela bygget går det åt 350 löpmeter a´15 kr 5250 kr
2x3 tum till takåsar och inne i takstolarna 200 m a 7 kr 1400 kr
Ytterpanel 90 m2 a´45 kr 4050 kr.
Innertak, plåt 56 m2 x45 kr 2520 kr
Yttertak, plåt 80 m2 x 45 kr 3600 kr.
Isolering runt om plus tak 145mm 6862 kr
Plast på insidan och väv på utsidan 2000 kr
Summa själva skalet på byggnaden:
25 682Innerväggar har jag valt en budgetvariant med plåt 9000 kr, kakel blir ungefär dubbelt så dyrt om man letar restpartier för ca 100 kr/m2.
Dörrar, fönster mm 10 000
Summa, tom byggnad :
52 615 kr.
Jag har valt att ha 2 kylrum. En chockkyl för slaktkropparna och en kyl för färdigt
2 kylaggregat således 2x20 000 40 000 kr.
Bandsåg och köttkvarn 20 000 kr
Diverse bänkar, tvättställ, mm 10 000
En slaktlinje från slaktrummet genom chockkylen till styckrummet 10 000 kr.
Summa så här långt 132 615 kr.
Sen får man då lägga till det som behövs till vatten och el , 20 000 kr.
Skåp , mm i omklädning 5 000
Ser att jag missar budgeten lite nu, och landar på 157 615 kr.
Vissa saker går säkert att pruta lite på. Det finns knappast nån bransch där det är så många konkurser som inom kött och chark, så det finns en uppsjö begagnad utrustning att köpa, det är bara att googla lite. Jag har ju valt att lägga rätt mycket på kylan, för det är sånt som blir dyrt att reparera.
Men för den med lite driv så går det att få en bra byggnad för lite pengar. Och med satsade 150-200 000 så sitter man inte i sjön om det går snett.
Tillstånd lär behöva sökas oavsett om man köper modul eller bygger själv, eftersom dom är knutna till person eller fastighet.
Samma sak med vatten och liknande.
Toalett är godkänt att ha i sin bostad om man inte har anställda.
Edit, glömde ju bilden..