Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42064 gånger)

Hagbard Handfast

• -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #180 skrivet: 26 okt-12 kl 19:43 »
Några stycken på forumet är väldigt snabba med att ifrågasätta det mesta men framför allt mina kalkyler och förslag.
Ni kontrar med vilka kostanader som är enligt er relevanta. För att få trovärdighet i era utspel uppmanar jag er att här på forumet presentera underlag för era uttalanden lämpligen genom att presentera korrekta kalkyler på till ex. slakteribyggnader som svarar upp mot gällande lagstiftning. Om ni inte vill presentera eller kan presentera detta så måste jag tyvärr bedömma era uttalanden som rent svammel.
Lagtexterna hittar ni i slakterilagstiftningen; livsmedelsverket; Jordbruksverket samt i kommunens miljö & hälsa.
Jag väntar med spänning på att se en fullskalig slakterikalkyl för 150 - 200.000:- 8)
Gösta

Och jag väntar med spänning på hur du förklarar att din rörelse har en omsättning på under 500 000:- per år om nu slakteriet bara är 20% av din verksamhet.
Det går inte ihop med tanke på dina kalkyler som du säger att du tar från din egen verksamhet.
Förklarar du det kanske du å din sida får tillbaka endel av din trovärdighet...

Mvh
Hagbard

Gösta

« Svar #181 skrivet: 26 okt-12 kl 22:20 »
Jag vill se en kalkyl på uppförandet av ett godkänt kaninslakteri avsett för 10.000 "hardjur eller fjäderfä" som det står i regelverket. Några på forumet kan enligt egna uppgifter bygga det för 150.000:- Bevisa detta för att det skall vara trovärdigt.
Tråden handlar om slakteribyggnad käre Hagbard. Vill du dryfta något annat  så starta en tråd i detta men låt den här tråden handla om rätt ämne. (:)
Gösta

hajens

• Skåne
« Svar #182 skrivet: 27 okt-12 kl 08:59 »
Några stycken på forumet är väldigt snabba med att ifrågasätta det mesta men framför allt mina kalkyler och förslag.
Ni kontrar med vilka kostanader som är enligt er relevanta.

Tror alla begriper att din låda för 700.000 inte säljs till självkostnadspris.

Jag vill se en kalkyl på uppförandet av ett godkänt kaninslakteri avsett för 10.000 "hardjur eller fjäderfä" som det står i regelverket. Några på forumet kan enligt egna uppgifter bygga det för 150.000:- Bevisa detta för att det skall vara trovärdigt.
Tråden handlar om slakteribyggnad käre Hagbard. Vill du dryfta något annat  så starta en tråd i detta men låt den här tråden handla om rätt ämne. (:)
Gösta

Du jobbar på din säljteknik ser jag, landar du några kunder?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #183 skrivet: 27 okt-12 kl 11:39 »
Nu har jag ett underlag för det modula slakteriet. Det är uppbyggt i en 40 fot container samt dockat med en 20 fot container för personaldelen.
Slakteriet är isolerat samt försett med golvvärme i båda "burkarna" varm & kallvatten. Kylanläggning. Slakt & styckningsbänkar. Intag av djur utifrån direkt in i slaktdelen. Kylen har säkerhetsdörrar och genomgång för obrutet flöde av slaktkedjan. Personaldelen har omklädning, dusch och wc samt ett mindre kontorsrum. Ingång utifrån samt förbindelse med styckning och slakt separat. Möjligheter finna att komplettera för fjäderfäslakt.

Ovanstående kommer från inlägg 19 i denna tråd. Som jag förstår det är det då så färdigt att man gör en "grundläggning" bestående av stadigt underlag i varje hörn, samt ansluter kallvatten el och avlopp. Så fungerar i alla fall Emtungas och/eller Pharmadules övriga containerlokaler.

Sedan är det flera i tråden som anser att man kan bygga billigare,

"En lokal, helkaklad i den storleken bygger man enkelt för 100-150 000 kr."
Någons granne hade byggt 200 m2 för 200 000 kr tror jag det stog i något inlägg.

Eftersom dessa inlägg syftar till att påstå att modulslakteriet är för dyrt, så antar jag naturligtvis att man pratar om samma saker; i priset ingår alltså samtliga faciliteter som i inledande stycket i mitt inlägg.

Bygger jag själv, så är priserna inte jämförbara, annat än om man tar med eget arbete i kalkylen. Det antar jag också är gjort, så det inte bara är material.

Även jag ser fram emot en saklig grundkalkyl på slakteribygge i den prisklassen, där man får nästan nyckelfärdigt.

Vi har flyttat ett par gånger under 2000-talet, och det hade varit synnerligen klokt att ha ett flyttbart slakteri i stället för den lokal jag hade byggt i tidigare fastighet. Nu börjar jag närma mig pensionsåldern och kunna sälja slakteriet hade självfallet varit en stor pluspost. Jag var inne på att bygga flyttbart i ett lastbilsskåp eller en kylcontainer men det blev inte så, tyvärr.

« Senast ändrad: 27 okt-12 kl 11:54 av Edgar »

Hagbard Handfast

• -
« Svar #184 skrivet: 28 okt-12 kl 02:09 »
Kan du hagbard tala om för mig vad min omsättning och verksamhet i övriga bolag har med tråden att göra. Kanske en dum fråga men vad avser du med TS med hänvisning till mig??
Gösta

För att svara på din första fråga så har det med trovärdighet att göra. Det var du som lyfte ämnet om trovärdighet! Och det gäller inte dina "övriga bolag" utan just Vreta kaningård vilket är det bolaget som du är registrerad som enda ägare i.
Din andra fråga är på intet sätt dum. Det står, som andra redan har svarat, för TrådStartare.

Mvh
Hagbard
« Senast ändrad: 28 okt-12 kl 02:22 av Hagbard Handfast »

Gösta

« Svar #185 skrivet: 28 okt-12 kl 15:51 »
Existens! Vi är flera på forumet som väntar på din kalkyl över ett komplett kaninslakteri för 10.000 kaniner/år. Din prisbild varierar ju mellan 150.000:- till 250.000:- komplett utrustat enligt gällande regelverk! Även en förklaring på prisdifferensen på 100.000:- tack!
Hagbard, jag missade i texten du refererar till skall vara......omsättning och verksamhet i slakteriet och övriga bolag...
Dessutom är det ju knappast av intresse för mobila slakterier som tråden handlar om, eller hur?
Gösta

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #186 skrivet: 28 okt-12 kl 15:58 »
Du kan vara helt lugn Gösta, jag sitter som bäst och räknar på det nu. Vill få med så många poster på ett bra och trovärdigt sätt som möjligt eftersom jag vet att du kommer att ifrågasätta varenda bokstav :) .

Existens!

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 28 okt-12 kl 18:38 »
Mitt råd. Skapa en ny tråd och ta bort denna :)
Så får vi börja om.

Nä, den här har ju så många läsare.. ;)

Men jag får väl säga att det känns en smula otacksamt när man försöker visa på billigare alternativ och endast blir uppfattad som en jobbig jävel som inte sväljer allt med hull och hår. Men jag bjuder på det.

Problemet när det gäller att bygga nåt i Sverige är att det finns en så stor respekt för auktoiteter så man helt slutar tänka själv.  Säger nån att den här väggen kostar 100 000 att bygga, så nickar alla bara tyst och tänker att det är så, för så måste det ju vara.
Självklart är den lösning jag kommer att presentera inte nyckelfärdig. Det vore att jämföra äpplen med päron. Jag visar ett billigare alternativ för den som är händig och vill göra det själv.
Vill man bara sätta i en sladd och köra, så köp en modul för 700 000.  Så är det ju alltid, det finns alltid ett bekvämt alternativ för den som bara betalar.
Men med de förutsättningar som gäller:

1. Det finns inga kaniner att slakta.
2. Det finns inga direkt kalkyler för uppfödning som kan göra att produktionen ökar.
3. Det är endast en mans utsaga om efterfrågan som ligger till grund. Tyvärr är de slakterier som finns enskilda firmor och det går därför inte att få fram siffror på hur mycket som slaktas, men en gissning kan vara runt 50 000 kaniner. Nu ska det ökas till 200 000 utan nån marknadsundersökning som säger att den efterfrågan ens finns.

Så med de förutsättningarna skulle jag tänka över saken både en och två gånger.

Vad har då jag för kunskaper för att uttala mig i frågan?
Jag har drivit livsmedelsföretag i 20 år.
Under senare år har jag styckat 100 grisar per år hos en granne i hans lokal. Godkänd.
Det har t.ex lärt mig att en sån sak som golvvärme är helt bortkastat.  Jag garanterar att när vi stod vid midsommar och styckade grillådor, så var inte brist på värme ett problem.  Det enda problem man har i en sån här lokal är att det är för varmt. Några fåtal dagar under vintern kan extra värme behövas, och då klarar man sig lätt med en fläkt. Även kylaggregaten avger ju värme på 'baksidan'.
Jag vet även att när man läser livsmedelsverkets texter om vad som krävs, så ser det väldigt komplext ut. Men när man bryter ner det hela, så är det inga konstigheter.
Viktigast den rätta vägen för djuret genom slakteriet och att det inte backas.
Ta en tur i ett stort slakteri och kolla.. Inte sitter det några svindyra dörrar på kylrummen där.

Jag har nu ritat en liten byggnad. Jag har utgått från de mått som modulerna har men ökat takhöjden till 3 meter för att kunna ta lamm också. Att bygga under 3 meter ser jag som bortkastat.
Byggnaden är 8x7 meter och jag har inte gjort nån fancy 3D ritning utan bara en enkel skiss.

Markarbetena till en så liten plätt gör man lätt med en hyrd minigrävare på en dag.  1000 kr.
Bergkross för att fylla upp. 4000
Isolering under platta, 56 m2.  2233 kr
Armering   2000 kr.
Betong 7 kubikmeter  7700 kr
 Summa platta:    16 933.

Till stomme har jag valt genomgående reglar 2x6 tum.
Till hela bygget går det åt 350 löpmeter a´15 kr    5250 kr
2x3 tum till takåsar och inne i takstolarna   200 m a 7 kr  1400 kr
Ytterpanel  90 m2 a´45 kr                     4050 kr.
Innertak, plåt 56 m2 x45 kr                     2520 kr
Yttertak, plåt  80 m2 x 45 kr                    3600 kr.
Isolering runt om plus tak 145mm            6862 kr
Plast på insidan och väv på utsidan         2000 kr

Summa själva skalet på byggnaden:         25 682

Innerväggar har jag valt en budgetvariant med plåt 9000 kr, kakel blir ungefär dubbelt så dyrt om man letar restpartier för ca 100 kr/m2.

Dörrar, fönster mm                      10 000

Summa, tom byggnad : 52 615 kr.

Jag har valt att ha 2 kylrum. En chockkyl för slaktkropparna och en kyl för färdigt

2 kylaggregat således  2x20 000          40 000 kr.
Bandsåg och köttkvarn                          20 000 kr
Diverse bänkar, tvättställ, mm               10 000
En slaktlinje från slaktrummet genom chockkylen till styckrummet   10 000 kr.

Summa så här långt 132 615 kr.

Sen får man då lägga till det som behövs till vatten och el , 20 000 kr.
Skåp , mm i omklädning                                                          5 000

Ser att jag missar budgeten lite nu, och landar på 157 615 kr.

Vissa saker går säkert att pruta lite på. Det finns knappast nån bransch där det är så många konkurser som inom kött och chark, så det finns en uppsjö begagnad utrustning att köpa, det är bara att googla lite.  Jag har ju valt att lägga rätt mycket på kylan, för det är sånt som blir dyrt att reparera.
Men för den med lite driv så går det att få en bra byggnad för lite pengar. Och med satsade 150-200 000 så sitter man inte i sjön om det går snett.
Tillstånd lär behöva sökas oavsett om man köper modul eller bygger själv, eftersom dom är knutna till person eller fastighet.
Samma sak med vatten och liknande.
Toalett är godkänt att ha i sin bostad om man inte har anställda.

Edit, glömde ju bilden..
« Senast ändrad: 28 okt-12 kl 18:48 av Existens! »

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #188 skrivet: 28 okt-12 kl 18:48 »
Glad att denna tråd kan avancera lite från dumheterna.
Det ser väldigt gediget ut. Ifrågasätter inga siffror.

Jag är hel nybörjare i alla byggen men har upptäckt att för varje bygge jag gjort (nu pratar vi sådana skitsaker som kaninburar och hundkoja och sånt) så kostar spiken och de jädrans spikplattorna mer än jag planerat. Hur håller man ihop stommen? Är det någon annan metod än spikplattor?

Saknas det inte lite diverse i kalkylen?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #189 skrivet: 28 okt-12 kl 18:58 »

Diverse bänkar, tvättställ, mm               10 000

Jag måste fråga. Jag har ingen erfarenhet av de hygienkrav som ställs på slakterier, men är inte ovanstående lite snålt räknat? På resturangen där jag jobbade kostade en rostfri skyddsskiva 6000 kr som inspektören krävde att vi skulle sätta dit. Köksutrustning är inte som den vi har i våra hem, det är avsevärt högre krav.
Materialen ska tåla högre temperaturer, syror osv osv. Är det inte likadant inom slakteriverksamhet?

Existens!

• Gäst
« Svar #190 skrivet: 28 okt-12 kl 19:04 »
Jag måste fråga. Jag har ingen erfarenhet av de hygienkrav som ställs på slakterier, men är inte ovanstående lite snålt räknat? På resturangen där jag jobbade kostade en rostfri skyddsskiva 6000 kr som inspektören krävde att vi skulle sätta dit. Köksutrustning är inte som den vi har i våra hem, det är avsevärt högre krav.
Materialen ska tåla högre temperaturer, syror osv osv. Är det inte likadant inom slakteriverksamhet?

Jo, det stämmer. Men som jag sa..det finns massor av begagnat som fungerar utmärkt. Så jag tycker det ska gå att hitta.
Jag har ju inte bara hittat på siffror, utan lyssnat med min kompis som köpt in på så sätt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #191 skrivet: 28 okt-12 kl 19:15 »
Har han/hon köpt till ett slakteri, till en resturang eller till sitt eget kök? Gammal utrustning är inte alltid godkänd längre.
Men visst finns det begagnat att köpa, problemet är att det man behöver inte alltid dyker upp i tid, håller man på och bygger så kan man ju inte vänta ett halvår på en diskbänk av rätt storlek som är godkänd.
Vi väntade i flera år på en ny pizzaugn då halva vår var trasig.

Existens!

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 28 okt-12 kl 19:33 »
Det är en godkänd stycklokal , men i betydligt större mått, för grisar och nöt i första hand.

Existens!

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 29 okt-12 kl 09:14 »
Saknas det inte lite diverse i kalkylen?

Jag har iofs lagt in lite luft och avrundat uppåt. Men visst, några tusenlappar till spik och skruv går det ju åt.

Däremot ser jag att jag glömde färgen till golvet, och lägger på 5000 till det.

Jag väljer färg inledningsvis. Ser man att rörelsen går bra så kan man byta till klinker i de rum som det passar bäst. Det är ändå småsummor när det gäller så här små ytor.
Att lägga några timmar på att få plattan jämn och fin kostar inget extra, och sen räcker en bra två-komponentsfärg långt.
Vill minnas att dom kostar runt 1200 per hink, och räcker till 40 m2.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #194 skrivet: 29 okt-12 kl 12:59 »
Innerväggar har jag valt en budgetvariant med plåt 9000 kr, kakel blir ungefär dubbelt så dyrt om man letar restpartier för ca 100 kr/m2.

Dörrar, fönster mm                      10 000

Sen får man då lägga till det som behövs till vatten och el , 20 000 kr.

Existens jag tror du har missat att räkna de 9000:- för innerväggplåt
9 st dörrar+fönster för 10 000:- är det begagnat?
20 000:- för el och vatten måste va om det finns i släkten eller?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Existens!

• Gäst
« Svar #195 skrivet: 29 okt-12 kl 13:13 »
Har jag missat att räkna med dom 9000? Kan mycket väl vara möjligt..min kladd jag skrev av var rätt rörig.

Ja, dörrar räknar jag med begagnat. Hela summan bli egentligen dörrar, nåt enstaka fönster i personaldelen kan man sätta, annars är det egentligen bara dumt med fönster som drar insekter och gör väggarna ojämna.

Ja, vatten räknar jag med att man fixar själv, så där är bara delar.  ( är ju heller inte speciellt omfattande)
Elen får man väl hitta en elektriker till lämpligen, men det går ju att förbereda själv.
Jag är medveten om att det här är poster som jag kanske räknar lite lågt, eftersom jag alltid gör allt själv.. men jag la dit 20 000 för att inte missa det helt.. ;)
Men det är på sin plats med ett varningens finger på just dessa saker. Håll koll, för här kan det skena..

Yrmff

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 29 okt-12 kl 15:32 »
Nu fick tråden leve lite längre!! ;D
Jag har fått in flera anmälningar på inlägg om personpåhopp och dyl,men har i dagsläget konstaterat att kombattanterna på båda sidor är lika goda kålsupare och kanske städar jag i tråden vid tillfälle!!
Som vanligt uppmanar jag dock berörda personer att hålla er till ämnet och inte IQ-bedomma varann,för då kanske jag trots allt ledsnar och slaktar tråden utan godkänt slakteri,mobilt eller ej!!!!  ;)

mvh Y

Gösta

« Svar #197 skrivet: 29 okt-12 kl 22:02 »
Existens, kan jag anställa dig? Du arbetar ju helt uppenbart helt ideellt.
Presenterar man en kalkyl så måste faktiskt arbetstiden vara medtagen oberoende av vem som utför arbetet. El vatten och ventilation kräver faktiskt behörighet. När det gäller livsmedelslokaler och sjukhusbyggnader även den högre graden av behörighet. De kylaggregat du tagit upp begränsar kapaciteten avsevärt om de ens är godkända för kylning. Arbetarskyddsstyrelsen kräver säkerhetsdörrar vid kyl & frysrum för att förhindra olyckor som att råka bli inlåst i kyl- resp. frysrum.
Att bygga för slakt av djur med besiktningstvång kommer vid godkännande att stoppa all intag av djur som ligger utanför detta krav.
Jobba igenom kalkylen lite mera och lägg till arbetskostnaden också. Är inte helt uppdaterad på timkostnaden i dagsläget men bör ligga på ca 350:-/tim för att täcka sociala kostnader och försäkringar.
Kraven är stränga i dag för att få en anläggning av det här slaget godkänd som livsmedelshantering. Mitt råd är att verkligen få "bygget" förankrat hos berörda myndigheter innan byggstart, annars kan det bli riktigt dyrt.
Lycka till
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #198 skrivet: 30 okt-12 kl 09:23 »
Presenterar man en kalkyl så måste faktiskt arbetstiden vara medtagen oberoende av vem som utför arbetet.
-----------------------------------------
Är inte helt uppdaterad på timkostnaden i dagsläget men bör ligga på ca 350:-/tim för att täcka sociala kostnader och försäkringar.

Jag hade egentligen inte tänkt bry mig om att skriva mer i den här tråden, men nu känner jag att jag måste... Jag får inte ihop kalkylerna alls och det är tydligen olika lönenivåer beroende på om man bygger eller slaktar (alternativt om den som skriver vill försköna eller svartmåla...).

Det som är allra konstigast i mina ögon är dock att det i kalkylen nedan bara är räknat på löneuttag för tiden då man slaktar och då bara 200 kr/timme. Fetningarna i citatet nedan är mina.

Gör ett sista försök till att återföra tråden till dess rubrik (:)
Liten kompremerad kalkyl för slakteri upp till 10.000 djur/år
Inköp av en kanin på 3,5 kg/livvikt x 20:- =70:-/st
Slaktkostnad (200:-/tim) + packning        =12:-/st
Förp. material el mm                               =  3:-/st
Summa kostnader per kanin                       85:-/st
Intäkt:
3,5 kg levande kanin ger ca 55% kött=1,9 kg x 85:- = 161:-
Hundfoder från slakt av en kanin                              =    5:-
Summa                                                                  = 166:-/st
(Vid styckning i dataljer ökar priset ca 30-40%)
Driftsresultat efter lönekostnad 166:- - 85:- = 81:-/st
Maxslakt 10.000 kaniner = 81:- x 10.000 = 810.000:-/år
Köp av modult slakteri:
Banklån på 700.000 med 5% ränta
Räntekostnad år ett =35.000:-
Amort. 10 år           =70.000:-
Summa                  =105.000:- år ett
"Spelutrymmet" blir här ca 700.000:-/år för oförutsedda kostnader och vinst.

Man ska alltså ta ut 200 kr per timme för de timmar man slaktar och detta ska då bli till en kostnad av 12 kr per kanin.

Det innebär att man måste slakta 16,67 kaniner på en timme (200/12=16,67).
Då har man alltså 3,6 minuter till varje kanin för slakt och packning. (60/16,67=3,6)

Det finns inte redovisat att någon annan person tar emot kaninerna eller lämnar dem till den som slaktar, så man får anta att detta antingen ingår i de 3,6 minuterna eller att någon gör det utan betalning.

Om man slaktar 10000 kaniner på 3,6 min vardera arbetar man i 36000 min, dvs i 600 timmar. Det ger 15 arbetsveckor på 40 timmar. (600/40=15). Vad gör man under årets andra veckor? Arbetar gratis i sitt företag med allt som inte är själva slakten?

600 timmar med 200 kr i timlön ger 120000 kr. Vi får behålla drygt hälften efter skatt och avgifter... och har då kvar 66000 kr (120000 x 0,55=66000). Detta är alltså lönen vi tar ut från verksamheten. 5500 kr i handen i månaden.

Eftersom nu Gösta är så noga med att andra ska räkna på den totala arbetstiden för att få fram en riktig kostnad och att timlönen i själva verket ska vara 350 kr ser jag fram emot en ny kalkyl där timlönen är uppdaterad och där all arbetstid ingår.

Jag antar att kaninerna inte skuttar upp på slaktbänken själv, utan att de måste hämtas hos uppfödare eller åtminstone tas in i slakteriet om uppfödarna är så vänliga att de lämnar kaninerna utanför slakteriet. Hur är det egentligen tänkt att kaninerna ska komma till slakteriet? Om man ska hämta dem är det ju lämpligt att ta upp kostnader för firmabil och bränsle alternativt körersättning för egen bil.

Även om de som köper köttet i den bästa utav världar redan står i långa köer utanför ens slakteri så tar det till att ge dem service. Nu tror jag dock inte att de gör det så snart man slår upp slakteriet, utan jag tror att det går åt en del tid och pengar åt marknadsföring.

Lokalerna måste städas och underhållas. Även en modern helkaklad lokal bör ta en god stund att rengöra efter slakt.

Bokföring och annat ekonomigöra tar tid. Antingen får man göra det själv och ta ut lön för det eller får man lämna det till nån annan och betala för det. Andra kontorsgöromål som att köpa material, boka tider med uppfödare och kunder, sköta hemsida osv osv tar tid och kostar pengar.

En kalkyl där mer än en bråkdel av arbetstiden är upptagen och där lönen är marknadsmässig hade som sagt varit av intresse.

Som avslutning på inlägget ställer jag två konkreta frågor till Gösta:

1. Hur kommer det sig att lönen är 200 kr i din kalkyl men bör vara 350 kr i någon annans beräkningar?

2. Varför måste Existens ta upp lönekostnader för all arbetstid när inte du gör det?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #199 skrivet: 30 okt-12 kl 09:43 »
Kan ju vara så att 200 kr är exkl moms, skatt och egenavgifter och 350 kr är snittpris på vad en hantverkare kostar som är anställd av ngn annan firma. Bara en tanke fast den elektriker som var här och kopplade ur strömmen (klippte en kabel) tog betalt både för påbörjad timma plus restiden hit plus att han också tog milersättning så det kostade 1750 kr inkl moms att få en kabel avklippt så att vi skulle kunna städa undan all gammal el själva. Man ska fan va laglydig, hade jag vetat det hade jag klippt kabeln själv  ;D >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 6 användare
torbjorn, mohammad.mas, eriksjos, Bokohammare, fall, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser