Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42044 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: "Modula" slakterier
« Svar #160 skrivet: 11 sep-12 kl 10:55 »
Existens, jag bryr mig inte ett dugg om vem som slaktar var och till vem.
SJV:s L22 står reglerna i.
Gösta

Tja, det är ju du som driver frågan...

Paragraferna du hänvisar till lyder så här:

1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.
3 § Företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning av djur ska se till att personal som är sysselsatt med hantering, bedövning, slakt eller annan avlivning har genomgått utbildning som ger de kunskaper som anges i 1 och 2 §§.
Genomgången utbildning ska dokumenteras.

Det du stöder dig på tycks vara paragraf 3.
Men en gubbe som kommer hem till någon och slaktar enstaka djur för att djurägaren själv ska äta upp det, kan ju knappast anses som företag eller organisation.  För att någon ska anses bedriva företag så ska det vara självständigt och bedrivas yrkesmässigt med vinstsyfte.
Slaktandet ska alltså vara en yrkesmässig syssla för den som kommer hem till folk, för att de reglerna om utbildning ska kunna tillämpas.

Eller hur tänkte du?  Du får gärna utveckla svaret till nåt mer än en hänvisning till en paragraf.

Saklighet vet du!

Puss & kram!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #161 skrivet: 11 sep-12 kl 13:02 »
Hade själv kontoll hemma av miljökontoret då jag hade blivit anmäld för "försäljning av hemslaktade kaniner" (vilket jag inte gjort).

Då tog jag upp frågan angående om jag själv fick lära ut andra att slakta kanin och det var inga som helst problem, så länge den som slaktade var den som åt upp kaninen i sitt hushåll. De hade inga synpunkter på detta och påpekade att de absolut varken hade tid eller intresse att kolla upp ev sådana saker.

Så jag tycker det är fritt fram!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #162 skrivet: 11 sep-12 kl 19:05 »
Det är tillåtet att anlita slaktare för att få hjälp med slakten på gården.
Dock finns det en del regler om detta.
Slaktaren skall vara väl förtrogen med djurslaget avseende avlivning.
Djurkroppen skall konsumeras av ägaren till djuret. Djuret får ej säljas, ges bort eller liknande.
Om ägaren vill göra detta skall djuret besiktigas före slakt samt efter slakt av veterinär från Livsmedelsverket. Kroppen skall kunna kylas och hålla kylkedjan fram till kund.
Gällande livsmedelslag om t.ex. livsmedelshygien gäller också.
Sammanfattningsvis: Du kan låta slakta egna djur du själv skall äta upp.
Skall du sälja, slakta på godkänt slakteri.
L22 gäller företagsform.
i och med detta anser jag debatten om laglighet i frågan är utredd.
Gösta

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #163 skrivet: 14 okt-12 kl 00:52 »
Nu tänker jag dra en summering av hur jag som iakttagare har uppfattat hela denna tråd, samt lite andra trådar som berör inblandade personer samt attityder.

Först tycker jag att det är underbart att höra att någon vill investera i småbygden, och de små produktionerna av välmående djur.
Sen blir jag bekymrad då den som vill göra detta har en något arrogant natur i sitt skrivande samt i sitt sätt att svara på vettiga frågor.
Jag blir ännu mer bekymrad över att andra hakar på och säger, mer eller mindre; "Men han började ju..."

Skärpning på alla inblandade är att föredra.

1. Man kan inte tvinga folk i produktion, verksamhet eller leverans, man kan heller inte skylla på andra om ens egen verksamhet inte går ihop, när andra parter inte har ansvar för denna verksamhet. Att avla, föda upp, samt leverera djur till slakt är frivilligt.

2. En bra väg, istället för genom små forumstrådar, vore att gå genom föreningar, byföreningar, och lokala grupper och uppmuntra eller se om det finns intresse för säg en handfull med familjer per by/område att starta med kaniner, och erbjuda tips, råd, och den erfarenhet du säger att du har att erbjuda. Åk till folk eller ta kontakt med folk, informera dem om ditt slakteri samt hur man startar ett egen kanin'eri samt hur man tar hand om kaniner, vilka krav de har på skötsel, och vad man tjänar på att ha kanin kötts uppfödning. Av 100 informerade familjer kanske du får 5 som är intresserade nog att börja med kaniner, och när de väll börjat kanske 1 vill expandera, och då räknar jag ruggit optimistiskt på summorna. Eftersom detta är så nytt så tvivlar jag på att en majoritet av folket i din närhet känner till det. Informera, gör reklam, var trevlig.

Det är ytterst svårt för NÅGON som har läst denna tråd att få någon som helst koppling till dig, att känna att de vill investera i detta eller satsa på projektet, SPECIELLT i ekonomiskt tuffa tider som tex nu. Därför kan du inte heller ta illa vid dig när folk ifrågasätter, kommenterar eller funderar mycket över detta - ingen har lika bra koll på detta som du, och alla andra har tvivel och ser risker som de inte vet om du ens har övervägt.
Man får en helt annan kontakt när man står öga-mot-öga och pratar med folk.

Att göra ett bra och säkert upplägg vore en bra start. Att posta bilder på hur du husar dina kaniner och uppmuntra folk till att ha ett stort nummer djur med bra hygien, bra burar, och bra liv i allmänhet vore utmärkt. Att posta utförlig information om din utbildning, slakt erfarenhet, lägga vikt på djurens del i det hela och inte bara fokusera på siffror, det är del av att vara informativ. Något du gjorde som ökade frustrationen här inne var att gräva ner dig i siffror, medan de flesta här inne förmodligen ser djuren hellre än siffror endast, vilket skapade onödiga konflikter, som dock är lätta att lösa. Siffror är viktigt, men att visa att man har koll på läget i övrigt är värt ännu mer.

Att posta; Jag vill sälja modul slakterier, för det behövs nog!! och ett tag senare; Varför vill ni inte ha dem??! <-- Det funkar inte. Du har inte heller ordagrant sagt just så, men det är -intrycket- man får just nu. Som läsare uppfattas det hela som om det finns en person bakom det hela som har en enorm dröm, som är vettig och kanske genomförbar, men som kommer möta stora utmaningar och vara svårt att få ihop ekonomiskt, svårt att få ihop helt tryggt för alla inblandade, samt kanske kommer skylla på andra om det går åt skogen. Lite det hela "Jag kör mitt eget race, jag skiter väll i dig." stilen, det är helhetsintrycket jag får av att läsa detta, och förmodligen bara för att jag aldrig pratat med dig i person. Jag tycker projektet är hemskt intressant och håller tummarna för att det funkar som det ska, dock skulle jag aldrig köpa en så liten enhet för 700K när jag kan bygga detsamma för en bråkdel av summan.

Det första alla som vill ha ett eget företag får lära sig är att man den första perioden måste RÄKNA med att riskera att gå back, och ha ett kapital för att täcka eventuella minustecken, och se till att man inte börjar med ett minus eller ett stort krav på hög inkomst från startdatumet.
Sen måste man naturligtvis jobba så hårt man kan för att man INTE ska gå i minus, i många fall mycket hårdare än man vill eller tror att man orkar, samt måste man ha en produkt som är eftertraktad och säker.
Eftersom du är "den första av ditt slag" så ligger du före din närmarknad, det kommer ta ett tag för alla andra att börja att leverera, det hoppas jag du var väl medveten om när du startade och att du förhoppningsvis räknade med det.
Eftersom detta är "ganska nytt" så kommer det som sagt ta ett tag innan allt klickar, tills dess....var vänlig och posta mer info. Inte siffror endast, men info, som visar hur mycket erfarenhet du har och inte har. Visa att du brinner, inte bara för att gå i vinst, men för djurens välmående, och jag tror att folk kommer sluta sig upp bakom dig i mycket högre grad.

Genom att vara ödmjuk och informerande så vinner man förtroende. Genom att vara arrogant eller för 'pushig' så stöter man bort folk samt förlorar deras förtroende, och därmed förlorar man inkomst samt stamkunder. För någon med en -liten- verksamhet där man i stor grad är beroende av andra människor så är den egenskapen kritisk. Att förlora en framtida stamkund, kanske ens största inkomst, det går på tre röda sekunder. Att vinna tillbaka dem är nästan omöjligt.

Jag är bara 22 år gammal, jag har inget eget företag, men jag baserar därför inte denna post på till exempel siffror eller specifik erfarenhet...jag baserar den på folkvett, samt logik. Det är inte menat som personpåhopp, endast som observation. Jag tror detta projekt är möjligt att lyckas, men att man måste räkna med en inkörningsperiod på kanske några år innan man är uppe i maxnivå.
« Senast ändrad: 14 okt-12 kl 01:38 av Bunnykit »

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #164 skrivet: 14 okt-12 kl 01:49 »
I övrigt är detta väldigt bra läsning för alla som är intresserade av småskaliga slakterier, både för kritiker samt för optimister:

http://www.eldrimner.com/core/files/8086.JTIslakthandbok07web.pdf

hajens

• Skåne
« Svar #165 skrivet: 14 okt-12 kl 09:10 »

Jag är bara 22 år gammal, jag har inget eget företag, men jag baserar därför inte denna post på till exempel siffror eller specifik erfarenhet...jag baserar den på folkvett, samt logik.

Du borde starta ett, för du (och det säger jag mot bakgrund av men egen inblick i nyföretagsvärlden) har ett resonemang som är grundläggande för all typ av företagande, men som väldigt många saknar i sin verksamhet. (inte minst skaran som faller under kategorin "kränkta äldre män")
Din retorik skulle passa fint i min verksamhet tex.  ;)
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #166 skrivet: 14 okt-12 kl 12:10 »
Du borde starta ett, för du (och det säger jag mot bakgrund av men egen inblick i nyföretagsvärlden) har ett resonemang som är grundläggande för all typ av företagande, men som väldigt många saknar i sin verksamhet. (inte minst skaran som faller under kategorin "kränkta äldre män")
Din retorik skulle passa fint i min verksamhet tex.  ;)

Jag bugar och tackar, även om jag inte vet vad du har för verksamhet så är det en fin komplimang som uppskattas :)

Någon dag ska jag ha egen verksamhet, förmodligen åt gårdsbutik hållet, målet är först och främst gårdsförsörjning med säljande av överskott för att täcka foderkostnader, med en inkörningsperiod då jag har ett annat jobb vid sidan för att täcka starten samt nybygget av tex burar samt inköp av bra djur. Funderade också på eget slakteri, så att man bara kan plocka upp ett djur i famnen, bära in det i avdelningen bredvid, och shoff, så är det dött. Inget stress och inget lidande, snabbt och bra för djuret.
Kom därmed in på denna tråd då jag varje dag läser på vad jag behöver veta för att göra saker rätt från början. Kunskap samt rätt investeringar ger en mer pengar i längden är snabba kalkyler :)

Jag kommer förmodligen köra mindre uppfödningar av får, ankor, vaktlar, höns samt kaniner. Sälja levande avelsdjur, avelsägg, mat ägg (och förhoppningsvis lite kött) lokalt, fjädrar samt päls till flugbindningsbranschen, pälsbranschen, samt till tex pysselbutiker om möjligt. Något sånt :) Bara lite granna av varje eller av någon av grupperna skulle täcka foderkostnad om man har tur. Tar väll en tre år iaf att starta upp till en bra nivå, lite mer evt då man har många arter samtidigt. Köra lite fiske och få in smaskig fisk också, med ört trädgård och höstjakt.

Dock för 700K kan jag, som är dotter till en snickarfamilj, förmodligen bygga både bostadshus samt ett mindre permanent slakthus, inklusive kyl/mörning samt frysrum, med mottagningsområde med boxar samt spiltor :/
Det var därför jag reagerade på denna tråd med först; Det verkar bra! och sedan; Vänta lite nu... Jag är ledsen Gösta, men...ja...nej...jag skulle inte köpa ett sånt här slakteri av dig även om jag hade pengarna.
Dock kanske det är ett alternativ för folk med mycket pengar, vem vet....trodde bara rika folk ville ha 'fancy' slakterier, istället för en trailer byggnad på gården.

Och som sagt, den länk jag skickade med har väldigt bra läsning för alla intresserade av eget slakteri, även om de flesta nog vill ha ett mindre för fjäderfän, hardjur, och småvilt som är undantaget vissa regler samt lagar.

Jag hoppas din ide håller sig Gösta, och att du klarar den första tuffa perioden :) Bevisa alla fel, och klara dig galant.

hajens

• Skåne
« Svar #167 skrivet: 14 okt-12 kl 12:31 »
Jag bugar och tackar, även om jag inte vet vad du har för verksamhet så är det en fin komplimang som uppskattas :)

Någon dag ska jag ha egen verksamhet, förmodligen åt gårdsbutik hållet, målet är först och främst gårdsförsörjning med säljande av överskott för att täcka foderkostnader, med en inkörningsperiod då jag har ett annat jobb vid sidan för att täcka starten samt nybygget av tex burar samt inköp av bra djur. Funderade också på eget slakteri, så att man bara kan plocka upp ett djur i famnen, bära in det i avdelningen bredvid, och shoff, så är det dött. Inget stress och inget lidande, snabbt och bra för djuret.
Kom därmed in på denna tråd då jag varje dag läser på vad jag behöver veta för att göra saker rätt från början. Kunskap samt rätt investeringar ger en mer pengar i längden är snabba kalkyler :)

Jag kommer förmodligen köra mindre uppfödningar av får, ankor, vaktlar, höns samt kaniner. Sälja levande avelsdjur, avelsägg, mat ägg (och förhoppningsvis lite kött) lokalt, fjädrar samt päls till flugbindningsbranschen, pälsbranschen, samt till tex pysselbutiker om möjligt. Något sånt :) Bara lite granna av varje eller av någon av grupperna skulle täcka foderkostnad om man har tur. Tar väll en tre år iaf att starta upp till en bra nivå, lite mer evt då man har många arter samtidigt. Köra lite fiske och få in smaskig fisk också, med ört trädgård och höstjakt.

Intressanta planer, jag drömmer också om en gårdsbutik i framtiden, men fram till dess bygger jag upp en nischad IT-konsultbyrå, så får vi se var det landar. Men oavsett vad man gör, så är ödmjukhet och lyhördhet en egenskap som inte kan förringas.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #168 skrivet: 14 okt-12 kl 18:33 »
Intressanta planer, jag drömmer också om en gårdsbutik i framtiden, men fram till dess bygger jag upp en nischad IT-konsultbyrå, så får vi se var det landar. Men oavsett vad man gör, så är ödmjukhet och lyhördhet en egenskap som inte kan förringas.

Ironin gillar oss, jag som just börjat webbutvecklings utbildning.  ;)

hajens

• Skåne
« Svar #169 skrivet: 14 okt-12 kl 18:42 »
Ironin gillar oss, jag som just börjat webbutvecklings utbildning.  ;)

hehe, där ser man.  Ligger ditt fokus på design, eller backend, eller det kanske är för tidigt att inrikta sig? Lycka till hursom, det är en spännande bransch.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #170 skrivet: 14 okt-12 kl 19:40 »
hehe, där ser man.  Ligger ditt fokus på design, eller backend, eller det kanske är för tidigt att inrikta sig? Lycka till hursom, det är en spännande bransch.

Webbutvecklingskursen jag går är inte layout inriktat, mest inriktat på att få till en bra fungerande hemsida kodmässigt, men jag jobbar med layout i övrigt så mycket jag kan, samt läser jag lite böcker om tex spelprogrammering vid sidan av. Lär mig just nu att använda photoshop till en lite bättre nivå än tidigare också, för det är bra att kunna. Försöker vara lite allsidig.

Läser här på forumet om biodling, hur man tar hand om grönsaks odlingar, hur man föder upp kaniner och höns samt deras behov osv, så att om alla år det kommer ta för mig att spara ihop 150-300K för att köpa ett litet ställe till mig själv nånstanns, under de åren ska jag försöka förbereda mig så mycket jag kan för att klara mig bra. Jag är lite mot att ta lån, men har jag sparat säg 200K och tar ett litet lån för resten så är det ok. Vet dock att det kommer kosta när man flyttar in, att fixa allt som man vill ha det, göra i ordning utrustning samt djurutrymmen om detta inte redan finns.

Moderatorer om ni läser detta....Jag älskar er. Det här forumet är gult värt. Hittade en bra vettig ägare till mina konsum-kycklingar, och de lever nu ett lyckligt kyckling liv på en bondgård, med utevistelse och från vad jag såg, riktigt snälla ägare :) Tack till detta vackra forum, det hjälper många människor och många djur att leva ett bra lantis liv, och får folk att träffas.

Ps, att Gösta kommenterade att det var 'synd' att 99% av folket på ett forum som handlar om självförsörjning är bara intresserade av självförsörjning finner jag som en direkt dumhetsvarning, trotts mitt senaste fina inlägg. Går man till ett porrforum hittar man porr, går man till ett självförsörjnings forum så hittar man självförsörjning. Jag skulle bli mer orolig om jag kom hit och det bara var företags snack och 'tjäna så mycket pengar som möjligt' snack på ett forum som handlar om att försörja sig själv på egenproducerat i olika nivåer. Introducerar man sen ett helt annat ämne som rent av strider mot själva huvudämnet på forumet och får 'motstånd' så har man inte direkt skäl att vara förvånad eller ta illa vid.

Nåväl, nu blir det väll fred på båten igen då den som inte gillade resten av besättningen har hoppat överbord :/ Hoppas han hade flytväst.

Gösta

« Svar #171 skrivet: 25 okt-12 kl 14:51 »
Gör ett sista försök till att återföra tråden till dess rubrik (:)
Liten kompremerad kalkyl för slakteri upp till 10.000 djur/år
Inköp av en kanin på 3,5 kg/livvikt x 20:- =70:-/st
Slaktkostnad (200:-/tim) + packning        =12:-/st
Förp. material el mm                               =  3:-/st
Summa kostnader per kanin                       85:-/st
Intäkt:
3,5 kg levande kanin ger ca 55% kött=1,9 kg x 85:- = 161:-
Hundfoder från slakt av en kanin                              =    5:-
Summa                                                                  = 166:-/st
(Vid styckning i dataljer ökar priset ca 30-40%)
Driftsresultat efter lönekostnad 166:- - 85:- = 81:-/st
Maxslakt 10.000 kaniner = 81:- x 10.000 = 810.000:-/år
Köp av modult slakteri:
Banklån på 700.000 med 5% ränta
Räntekostnad år ett =35.000:-
Amort. 10 år           =70.000:-
Summa                  =105.000:- år ett
"Spelutrymmet" blir här ca 700.000:-/år för oförutsedda kostnader och vinst.
Naturligtvis är detta ingenting för hobbyuppfödaren! Här krävs både tillgång på kaniner och hårt arbete men dock helt genomförbart för den som vill bygga upp en egen verksamhet i en starkt växande sektor.
Naturligtvis går det utmärkt att bygga ett slakteri av egen kraft men slutsumman blir tyvärr högre och byggnaden är låst till fastigheten.
I kostnaden för eget bygge skall ju förutom material även tas med kostnader för bygglov samt för eget arbete samt total byggtid.
Som info till er: Jag tillverkar inte modulerna och säljer dem inte heller. Tillverkare och säljare är Swedish Modules i Emtunga AB
Ber om ursäkt för att jag gick in igen på forumet men tråden var ofullbordad. Jag kommer inte att kommentera detta mera i fortsättningen utan jag anser att trådens ändamål härmed är uttömnd
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 25 okt-12 kl 15:45 »
Ahh, fint att tråden nu är fullbordad då  :)... med en kalkyl som vi andra får diskutera alltmedan du smygläser... Ja, du är ju lite rolig ibland får man säga.. :)

Jag tror ju inte det är själva kalkylen på slakten som är problemet, utan var du ska hitta djuren..

1300 slaktade kaniner är ju alltså vad som behövs för att betala kostnaden för slakteriet.

Sen detta att det här bygget ska vara så billigt...  Hur vet du föresten att det inte krävs bygglov?

En lokal, helkaklad i den storleken bygger man enkelt för 100-150 000 kr.

Du har sagt att utrustningen inne skulle kosta 200 000.. vad är det som kostar det?

Jag ser en investering på max 250 000 som rimligt i en så här osäker bransch. Då ger det fasta kostnader på 45 000 per år med den mer rimliga räntan 8%, vilket ger 550 kaniner per år för att täcka det.

Gösta

« Svar #173 skrivet: 25 okt-12 kl 16:12 »
Existens, kan jag beställa 2 st kaninstall på 60 x 12 meter (720 kvm)? Med din prisbild måste dessa gå att bygga  för 50-60.000/st Hel platta. 2,80 i takhöjd 200 mm isolering. Kallvatten. Avlopp 6 brunnar/stall.
Ser gärna en skriftlig offert från dig!
Jag har förfrågan på stallen. De ska byggas men du slår alla anbuden med bred marginal.
Gösta

hajens

• Skåne
« Svar #174 skrivet: 25 okt-12 kl 16:30 »
Ahh, fint att tråden nu är fullbordad då  :)... med en kalkyl som vi andra får diskutera alltmedan du smygläser... Ja, du är ju lite rolig ibland får man säga.. :)

Jag tror ju inte det är själva kalkylen på slakten som är problemet, utan var du ska hitta djuren..

1300 slaktade kaniner är ju alltså vad som behövs för att betala kostnaden för slakteriet.

Sen detta att det här bygget ska vara så billigt...  Hur vet du föresten att det inte krävs bygglov?

En lokal, helkaklad i den storleken bygger man enkelt för 100-150 000 kr.

Du har sagt att utrustningen inne skulle kosta 200 000.. vad är det som kostar det?

Jag ser en investering på max 250 000 som rimligt i en så här osäker bransch. Då ger det fasta kostnader på 45 000 per år med den mer rimliga räntan 8%, vilket ger 550 kaniner per år för att täcka det.

Förutom fantasipriset på modulen, så  bör man även påpeka att posterna marknadsföring och sälj helt saknas. För inte medföljer väl kunder till modulen som utan aktivt säljarbete och marknadsföring köper 10.000 slaktkroppar redan första året?

Att sälja 10.000 kaniner från 0 lär vara ett hästjobb och lär kosta några spänn kan man tänka, om det ens är möjligt.
Varför nämns inte dessa poster?
Skall du sälja över disk kräver det 27 kunder om dagen, varje dag på året. Var skulle man hitta dessa?
Skall du sälja till större kund så lär du få jobba fram en relation, och det är inget man gör på några veckor, och det lär kosta en hel del.
Och en större kund, hur stor är den? Finns det någon enda som skulle köpa över 500 slaktkroppar på ett år?
Och vem skall göra all införsäljning, betalde för den tiden, resorna, eventuellt material. Knappast den som också skall slakta, för han skall ju även utfordra 10.00 kaniner samtidigt.
Låter mer som en mindre industri med flera anställda som kräver mer ekonomi än både modul och slaktkostnaderna för att funka.

Frågan är också hur många kaniner per år i hela Sverige det äts idag, om man räknar bort de som slaktar och äter sina egna?
Jag känner igen som brukar köpa och laga kaninkött, och jag har själv aldrig köpt och ätit det. Säljtalen kan såklart förbättras, men det är inget som sker över en natt, ännu mindre per automatik för att man köper en låda för 750.000 kr. (som förmodligen kostar max 250.000 att bygga)

« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 16:54 av hajens »

hajens

• Skåne
« Svar #175 skrivet: 25 okt-12 kl 17:17 »
vill även understryka det Gösta så riktigt säger, att denna modul inte är avsedd för hobbyslakt, utan för en mer seriös verksamhet.

Det första man kan tänka sig att någon som tänker sig satsa på en näring att leva på gör, är att de tittar på kostnaderna för att komma igång.
Just av detta skäl kan man nog tänka sig att de också rätt snabbt avfärdar att köpa en färdig modul för 700.000, när de snabbt kan räknat på att kunna få ner kostnaden redan här, genom att anlita en byggfirma istället alternativt bygga delar själv.

Inte minst av detta skäl tror jag att produkten har svårt att hitta en marknad.
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 17:22 av hajens »

Gösta

« Svar #176 skrivet: 25 okt-12 kl 18:49 »

Att bygga upp en kundkrets i den här verksamheten görs genom att först bli bra på uppfödning. Sedan ta återtag från slakteriet för att med dessa djur bygga upp en kundkrets. När antalet djur finns och kundkretsen är hyfsat stabil är det dags att ta nästa steg och utföra slakten i egen regi. Tror faktiskt inte att det finns någon på forumet som skulle starta från noll med ett komplett slakteri. På kurserna påtalas detta med skärpa.
hajens, läs igenom en gång till så kanske du också ser vad som står! ;D (700.000:- att spela med)
Importen i dagsläget på kaninkött ligger på ca 80.000 - 100.000 kaniner mest i styckad form. Mina större kunder köper mellan 100 - 300 kaniner var per månad. Troligen skulle de köpa mera men jag har lagt ribban där i min verksamhet eftersom jag tycker det är lagom för mig.
Finns en Italiensk firma som säljer liknande modul dock utan personaldel och i begagnat skick för 67.000 euro + frakt. Ett alternativ.
Hajens, varför bygger du inte modula slakterier och säljer?? Du klarar ju av det på en budget på 100.000:- Ett 50-tal borde du kunna sälja tycker jag. (Godkänt nedkylningsaggregat = 45.000:- Säkerhetsdörrar till kylen 2 st = 15.000:-/st Golvvärme monterat 25.000:-. Nu har du 5.000:- "över" till själva bygget :o) Lycka till
Gösta
« Senast ändrad: 31 okt-12 kl 13:14 av Yrmff »

Existens!

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 25 okt-12 kl 19:16 »

En detalj... Importköttet som du avser byta ut mot inhemskt rakt av.. jag antar att det har samma prisbild som det svenska då...

Sen är du ju återigen lite rolig när du vill att jag ska bygga ett stall på 720 m2 åt dig för 60 000, bara för att jag sa att man bör kunna bygga 50m2 för runt 150 000.  Ganska bristande logik, får jag ju säga.

Men visst.. vill du köpa dörrar för 15 000 kr styck, så gör det..
« Senast ändrad: 31 okt-12 kl 13:14 av Yrmff »

Vasa81

• Västergötland
« Svar #178 skrivet: 25 okt-12 kl 22:14 »
Gösta presenterar en bitter verklighet.
Han gör kalla kalkyler.

Min ända försiktiga kritik är behovet av djurstallar för motagande av kaniner.

Han har rätt i hur man skall bygga upp verksamheten om man vill bedriva en sådan.

Eftersom jag har slaktat en del, har jag följt tråden med intresse.
Skall investera en hel del i en verksamhet, men som liten får man sprida sig på flera verksamheter.
Djurhålling fungerar tyvär inte med mitt yrkesliv idag. Blir fast där i 4-5år till innan gården är slut betald.

Gösta

« Svar #179 skrivet: 26 okt-12 kl 18:33 »
Några stycken på forumet är väldigt snabba med att ifrågasätta det mesta men framför allt mina kalkyler och förslag.
Ni kontrar med vilka kostanader som är enligt er relevanta. För att få trovärdighet i era utspel uppmanar jag er att här på forumet presentera underlag för era uttalanden lämpligen genom att presentera korrekta kalkyler på till ex. slakteribyggnader som svarar upp mot gällande lagstiftning. Om ni inte vill presentera eller kan presentera detta så måste jag tyvärr bedömma era uttalanden som rent svammel.
Lagtexterna hittar ni i slakterilagstiftningen; livsmedelsverket; Jordbruksverket samt i kommunens miljö & hälsa.
Jag väntar med spänning på att se en fullskalig slakterikalkyl för 150 - 200.000:- 8)
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser