Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42020 gånger)

Hagbard Handfast

• -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #120 skrivet: 03 sep-12 kl 21:19 »
Hagbard, det var du som klagade på lönsamhet i de företag du var involverad/anställd i.

Det var någon som sa att jag skulle läsa vad du skrev inte vad jag trodde att du skrev.
Var har jag klagat på lönsamheten i företagen som jag jobbar i/ med? Jag tjänar bra med pengar, mycket bra faktiskt men jag kommer ändå inte upp i dina fantasisummor.
Det jag skrivit är att du lever uppe i det blå med dina glädjekalkyler.

Hälsningar
Hagbard

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #121 skrivet: 03 sep-12 kl 21:52 »
Edgar, är det inte det som kallas avundssjuka?? o:) o:)
Gösta

Nja, jag tror mer det är jantelagen, "eftersom jag inte får lönsamhet, så kan minsann inte du få det heller"

Det jag skrivit är att du lever uppe i det blå med dina glädjekalkyler.

Hälsningar
Hagbard

Glädjekalkyler javisst, jag har haft glädje av dem när det gäller uppfödningen.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #122 skrivet: 03 sep-12 kl 22:29 »
Men Lilla spohie. Det handlar inte bara om att föda upp kaniner i denna tråden, det handlar inte bara om att slakta kaniner i denna tråden, det handlar om att få lönsamhet i det.

nähä? får se nu. "modula" slakterier heter tråden, på kanintavlan ligger den och det diskuteras kaninavel och slakt av folk som brukar diskutera detta här. den som diskuterar företagande i allmänhet här är du. jag anser att man måste kunna nåt om ämnet, just för att få siffrorna rätt. ... ::) ... som du ser är det inte ens lätt då man kan ämnet och då är det som jag sa ändå folk som förstår nåt av ämnet som diskuterar här. företagande i allmänhet kan man diskutera på universitetet. det har jag för min del gjort tillräckligt mycket. så i det verkliga livet, som man brukar säga, så ska man kunna lite mer än teorin också.
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 22:31 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #123 skrivet: 03 sep-12 kl 23:32 »
Populär tråd och nyfiken som jag är så tittade jag in på den.
Men intresset dog när "bonden" kaninuppfödaren Gösta pratar om att han har mer än 320 kr netto i timmen.
Satsa miljoner och tjäna 70000kr netto per månad.
Får man skriva sådant ,man kan ju förstöra unga människors liv och även äldre om man tror på allt man läser.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Gösta

« Svar #124 skrivet: 04 sep-12 kl 15:17 »
Lars-Göran, du kanske ska läsa om tråden lite. Vet inte var du fått din månadsinkomst från på 7000:-? 320:-x 168 tim/mån = 53.620:- Att få ut den summan tycker jag är rätt bra på satsat belopp på ca 1.000.000:-
Att beloppen är lite olika beror på inriktningen på verksamheten och på antal arbetade timmar.
Jag är inte bonde, har aldrig varit och kommer aldrig att bli heller.
Återgår till vad tråden handlar om:
Mobilt slakteri för en kostnad av ca 700.000:- Jag anser att det är upp till var och en att själv avgöra vad man vill bygga upp för verksamhet och släpper härmed vidare inlägg i tråden. Den som har ett verkligt intresse kan kontakta mig för en utförlig kalkyl som stämmer in på brukarens förutsättningar. Gör det i så fall via min e-post
mail@vretakaningard.se
Gösta

Hagbard Handfast

• -
« Svar #125 skrivet: 04 sep-12 kl 19:25 »
Gösta har visat i sina kalkyler att inkomsten på 5000 kaniner uppgår till 980 000:-.
Vidare har han sagt att han har slaktat 400 kaniner i månaden = 4800 per år.
Det konstiga är att Göstas företag har en omsättning på under 500 000:- per år.
(Och ja, även 300 kaniner i månaden blir större omsättning än vad hans företag visat)

Jag anser att det är upp till var och en att själv avgöra om Göstas kalkyler är trovärdiga och släpper härmed vidare inlägg i tråden.

Mvh
Hagbard

Gösta

« Svar #126 skrivet: 04 sep-12 kl 21:49 »
Hagbard, du bör nog inte förutsätta att du vet hur saker och ting ligger till. Kaninslakteriet är bara en mindre del av min verksamhet. (Ca 20%)
Som företagare får man aldrig balansera på ett ben för går det av så ramlar man omkull! Med tanke på dina inlägg kanske det är bra att du slutar kommentera sånt du uppenbarligen inte begriper.
 Gösta

johan svensson

« Svar #127 skrivet: 04 sep-12 kl 23:52 »
Du har många ben att stå på¨,utbildning,containrar,gårdsbutik-Där man inte ens får använda kort för det kostar pengar för Gösta ,dvs han som tjänar 54000 kr efter skatt,3 gånger så mycket som en som driver en liten butik och som har råd att ta kort avgiften.
Omsättningen lär minska för dina byggplåtlådor verkar inte sälja så bra.Denna tråd borde ligga på avd ljugarbänken.

Åter till trådämnet och till ev kunder, ;D

Gösta

« Svar #128 skrivet: 05 sep-12 kl 15:55 »
Johan, hur mycket jag tjänar har du ingen aning om och angår dig inte heller. Vissa företag tar inte emot kontanter som betalning, jag tar inte emot kort som betalning. Det är en principsak. 3 st "byggplåtlådor" är förtingade för 2013....
Tyvärr är det inte jag som säljer, jag bara förmedlar och hjälper till där brukaren vill ha hjälp med uppstart.
Är det jobbigt att vara så avundsjuk på folk som vill och kan arbeta i stället för att gnälla och tycka synd om sig själv?? Jag vet inte eftersom jag alltid tagit hand om mig själv och ser möjligheter i stället för svårigheter ;D
PS Du glömde konsult, byggkontrollant, vvs-tekniker bland mycket annat.
Jag ser flaskan halvfull, du ser den tydligen tom. Jag tycker faktiskt synd om dig :'( o:)
Puss & kram
Gösta

johan svensson

« Svar #129 skrivet: 05 sep-12 kl 21:51 »
Hur svårt är det,lönsamheten är svag därför få kaniner.

Du har det säkert bättre än jag ,jag har inte varit VD,men jag har förvaltat min föräldragård på ett bra sätt,skogen på "mina" 680 produktiva hektar finns kvar .Trots mina 490 tackor men det är inte djuren som ger pengarna utan markstöden.
Du har säkert en skyhög månadslön men den kommer ju inte från kaninerna som du försöker lura i folk.
Jag fattar inte att du inte ser själv hur jävla dumt det låter.
Det går bra med enkelbur i väntan på slakt,skall man ha en jävla bur för varenda kanin man skall slakta under dagen.Men vad fan gör det man har säkert 321kr netto per "timme" hela tiden så det spelar nog ingen roll.
Tips ställ upp plåtlådan vid en nerlagd minkfarm i Sölvesborg där finns burar.

Skogsnatt

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #130 skrivet: 06 sep-12 kl 06:39 »
Ja, det linda och jag har ifrågasatt är inte att det går att driva ett slakteri lönsamt. Utan det faktum som du själv konstaterar Gösta. Att det inte finns djur. Och det beror ju på problemen i det ledet. Utan djur inget slakteri. Vad gör du för att få in de 100 djur per månad som fattas? Höjer priset?  Du har ju ändå en verksamhet som troligen är betald. Att råda någon att satsa 700 000 i ett slakteri när inte ens du har djur känns lite konstigt.

Jag håller med dig och Linda. Att föda upp kaniner i SVerige går inte ihop, därför finns det inga som föder upp. Och att slakta dem är lika dåligt. För den som vill satsa på något som ger vinst, då är det INTE kaninbranschen som gäller.

Gille

• -
« Svar #131 skrivet: 06 sep-12 kl 07:30 »
Hoppas någon moderator sätter stopp för de här dumheterna snart...
Kaninuppfödare och pelargontant.

redan

• Uppland
« Svar #132 skrivet: 06 sep-12 kl 09:31 »
Med tanke på hur priset på kött kommer att se ut under nästa år, så kanske detta ändå kan bli lönsamt om man är flera som delar på det som en bisyssla.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #133 skrivet: 06 sep-12 kl 10:21 »
Jag har gjort en hel del kalyler i mitt liv.
Så även på kanin/kaninslakterier.
(inga jag kommer presentera, humöret i den hära tråden är inte posetiv)

Ja, kaninslakterier kan vara lönsamt. Även med "Göstas" plåtlåda även om det inte är det billigaste alternativet för den händige.

Uppfödning, ja för hemmaslaktaren, riktigt roligt. Även okej för slakteriägaren.

Men uppfödning för att sälja till slakteri  för att leva på, är en kalyl som kräver "burhöns" verksamhet, inget som känns naturligt för den normale alternativaren. (jag kan ha fel, men det är vad jag kommit fram)

Existens!

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 06 sep-12 kl 11:33 »
Vad jag inte förstår är varför det är ett så känsligt ämne att diskutera lönsamhet i kaninuppfödning?
Vi talar om investeringar i miljonklassen och det går inte att få diskutera kalkylerna?

Jag kan inget om kaniner, men de siffror som finns är ju offentliga och inga konstigheter.

Bäst betalad vikt är  2,9 - 4,2 kilo levande vikt.

Så ett djur som väger 4 kilo ger 80 kr om vi förutsätter att det är friskt.

Så vad kostar det då att föda upp det, i form av foder, utrustning och arbete.?

Om jag höftar till med 40 kr så är det 40 kr i förtjänst.  Då är det naturligtvis lönsamt i den bemärkelsen att varje djur inte går med förlust.  Så långt inget konstigt.

Men om man tar t.ex för min del. Jag behöver ha in runt 20 000 i månaden för att täcka gårdens kostnader. Det skulle alltså vara 500 kaniner i månaden, eller 6000 om året. Och då är det ingen ersättning till mig inräknat.

Har jag tid att göra annat för att försörja mig medan jag på kvällar och helger föder upp 6000 kaniner?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #135 skrivet: 06 sep-12 kl 11:58 »
Om du har 250avelsdjur och ägnar 1min åt foder och hö per bur så är det över 4h per dag bara det. Sen tillkommer disk,städ,foder inköp mm samt skötsel och städ av allt övrigt tex hos ungdjuren.. Sen tror jag inte du får 80kr snarare. 60kr..
att göda dem till 4kilo tar längre tid än 3kilo så frågan är om det är lönt,det vet jag ej.
Slakteriet är som vid all kötthantering vinnaren,uppfödaren får inte mycket.
Fjäderfän och kaniner

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #136 skrivet: 06 sep-12 kl 13:57 »
Oj, jag glömde lägga in uppfödningskostnaden!
Blir så när man inte läser igenom ordentligt men det finns ju flera på forumet som är bra på detta.
Jag hoppade också över biinkomsterna.
Här tror jag att det mesta är med:
Slakt av 5000 kaniner på livvikt 3,5 kg ger en slaktvikt på följande: 5000 x 3,5 x 0,55 = 9625kg Samlingspris grossist, detaljhandel, restaurang och privatpersoner hamnar på ca 93:-
9625 x 93:- =ca895.000:-
BARF ca 1200 kg x 20:- = 24.000:-
10% råskinn = 5000 x 10% = 500 st x 25:- = 12.500:-
Suma brutto blir då ca 930.000:-
Avgår:
Uppfödning av 5000 x 30:- = 150.000:-
El, sopor, förpackningar mm=  50.000:-
Kostnader = 200.000:-
Resultat 895.000:- - 200.000:- = 695.000:- på årsbasis.
Detta skall räcka till fasta kostnader, investeringar samt arbetskostnader
Detta är en driftskalkyl på insatt kapital (avelsdjur) för att se vad resultatet blir och om verksamheten då hamnar på en ur egen synpunkt acceptabel nivå.
Naturligtvis påverkas den av den kvalité som insatta kapitalet håller samt utgående varors kvalité
Gösta

Lite intressant att du först uppger vad du får för köttet ut till kund sen drar av kostnaderna för uppfödningen  ??? Eller menar du att du har 695 000 kr kvar per år att täcka dina kostnader för slakteriet? Inte nog med att du ska slakta 5000 djur om året dvs ca 100 i veckan du ska även föda upp dem själv???

Dessutom om du ska vara så noga att ta med alla sidoinkomster, vart tog alla sidoutgifter vägen???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #137 skrivet: 06 sep-12 kl 14:08 »
Om man ska driva ett kaninslakteri och ha ut en inkomst av detta krävs bland annat...

Rimlig arbetsbelastning dvs självklart får du jobba intensivare vissa perioder men ibland blir man sjuk, lite ledigt bör man ha annars blir man tokig. Plus att det kan vara bra med en extra hand ibland, och det vore ju trevligt att du kunde betala denna.

Trygg ekonomi även i ett sämre läge, när kaninerna inte kommer in i jämnt flöde så bör du ha reserver att tillgå, dessa bör byggas upp under de bra tiderna.

Om jag skulle bygga ett slakteri räknar jag med att slakta 1 dag, stycka 1 dag, slakta 1 dag, stycka 1 dag, försäljning och bokföring resterande vecka. Jag har hört mig för från andra i branchen och ca 50 kaniner fixar man att slakta själv på en dag=8 timmar, dock är inte invägningen och städning medräknad. Kanske kan man väga in och ta emot kaninerna kvällen innan slakt för att få ett effektivt arbetsupplägg. Sen måste man ju tänka på att kunder och leverantörer ringer dig dagligen, för att kunna få in kaniner och för att få sälja köttet behöver du ju hinna ta hand om dessa och planera ditt arbete. Kanske kan man ägna halva styckningsdagen åt detta?

Sen verkar det ju dessutom som om man behöver hjälpa alla kaninuppfödare också... för de behöver nog bara ha en spark i baken så får de lönsamhet på sina djur eller ? ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #138 skrivet: 06 sep-12 kl 16:55 »
Lite intressant att du först uppger vad du får för köttet ut till kund sen drar av kostnaderna för uppfödningen  ??? Eller menar du att du har 695 000 kr kvar per år att täcka dina kostnader för slakteriet? Inte nog med att du ska slakta 5000 djur om året dvs ca 100 i veckan du ska även föda upp dem själv???

Dessutom om du ska vara så noga att ta med alla sidoinkomster, vart tog alla sidoutgifter vägen???

Göstas kalkyl är en täckningsbidragskalkyl. Rörliga intäkter minus rörliga utgifter ger täckningsbidraget.
Täckningsbidraget ska täcka fasta kostnader, vilket omfattar sådana kostnader som inte påverkas av om du slaktar några kaniner mer eller mindre. Ex.vis investeringskostnader, löner, tillsynskostnader etc.

Denna kalkyltyp används ofta för att se om man ska göra en mer noggrann investeringskalkyl.

Sedan är hans kalkyl baserad på egenuppfödning. Köps djuren in för 20 kr/kg levande vikt blir kostnad för djuren 350000 kr i stället för 150000 kr. Och kvarvarande täckningsbidrag blir 200000 kr lägre, vilket i stället är uppfödningens täckningsbidrag.

Sedan efterlyser du sidoutgifter i kalkylen. Vad menar du då för utgifter? De ska vid denna kalkylmodell vara rörliga kostnader direkt knutna till slakten (alltså öka om man slaktar några kaniner mer, och minska om man slaktar några färre).
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 17:07 av Edgar »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #139 skrivet: 06 sep-12 kl 17:00 »
Jag har tidigare varit i kontakt med en del tyska kaninslaktare. Men lite extrautrustning slaktar 2 personer ungefär 130 kaniner i timmen.   

Dock är de då ej "monterade" (frambenen i "armhålorna" och vrängda bakben). Ska detta göras måste man vara 3 eller 4 personer uppskattar jag.
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 17:14 av Edgar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
ärt, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser