Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42014 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: "Modula" slakterier
« Svar #140 skrivet: 06 sep-12 kl 17:28 »
Jag har tidigare varit i kontakt med en del tyska kaninslaktare. Men lite extrautrustning slaktar 2 personer ungefär 130 kaniner i timmen.   

Dock är de då ej "monterade" (frambenen i "armhålorna" och vrängda bakben). Ska detta göras måste man vara 3 eller 4 personer uppskattar jag.
Inte ens en minut per kanin då,är tiden medräknad att hämta in kaninen i slaktutrymmet ifrån buren i mottagningsstallet då?
Fjäderfän och kaniner

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #141 skrivet: 06 sep-12 kl 17:31 »
Inte ens en minut per kanin då,är tiden medräknad att hämta in kaninen i slaktutrymmet ifrån buren i mottagningsstallet då?

Det vet jag inte, men tror de körs in av någon ytterligare person. Vi talade bara om slakten.

Existens!

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 06 sep-12 kl 17:48 »
Huvudskälen till att det inte "går" att få lönsamhet i kanineriet verkar vara att eftersom det inte går att föda upp får eller svin med lönsamhet, så går det inte med kaniner heller. Punkt och slut. Om Gösta och jag kan så ljuger vi.

En hel del av kaninproducenternas medlemmar som inte snurrar runt på detta forum har också lönsamhet i sin uppfödning. Men det kräver som sagt arbete och tankeförmåga.

Allt beror ju på hur man definierar lönsamhet.  Att en kanin går att föda upp med plusresultat är ju säkert troligt.

Men hur ser din egen uppfödning ut Edgar, hur många kaniner sålde du innan du blev sjuk?

tessg

• -
« Svar #143 skrivet: 06 sep-12 kl 21:18 »
Tar mig friheten att citera Gösta från tråden om myndigheter:

"Har fått lite olika svar från SJV om slaktutbildningen. Vissa säger att det inte krävs intyg, kanske, eventuellt?? Andra att SLU bedriver slaktutbildning på kaniner. SLU känner dock inte till den verksamheten?
Några svar har varit att avvakta och se vad som händer...
Det som händer är att all slakt av tamkanin som skall saluföras stoppas från och med 2013-01-01! Ev. kommer jag och Öland att få fortsätta men vi måste ansöka om detta. Hur det ska gå till kan inte SJV uttala sig om, ännu!?
Något remissutskick gällande regelverket som vi blev lovade före midsommar har vi inte sett röken av ännu.
Vill nog anse att SJV medvetet försöker förhala nyetablering i näringen vilket de naturligtvis förnekar men varför händer ingenting då?
TRÖTT
Gösta"

Om det stämmer att inga nyetableringar kommer att godkännas, är det inte lite konstigt då att förmedla slakterier...??
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #144 skrivet: 07 sep-12 kl 08:44 »
Förstår inte var det skall vara så negativ respons från vissa här på detta forum så fort Gösta skriver ett inlägg.
Grundar det sig på att ni är avundsjuka på att det går bättre för honom än för er ? eller vad är det frågan om?

Gösta delar med sig av sina erfarenheter samt slåss mot vår ovän jordbruksverket något jag tror ni är tacksamma över även fast ni inte visar det.

och som i alla branscher går det att få lönsamhet om man bara är beredd att lägga ner lite arbete/investering. man får inget gratis här i världen det är bara att konstatera.

och saknas det kaniner så vad hindrar er att föda upp egna ? är det tid eller pengar som saknas.

Kanske pga av att mycket inte stämmer av det han skriver.. har själv blivit "i stort sett" utesluten i Sveriges kaninproducenters förening för att jag inte delar hans åsikt... SEKTVARNING...

Det är lätt att bli vilseledd av Göstas glädjekalkyler som han visar upp om man är grön och oerfaren, till följd av att många börjar starta kaninuppfödning och tror att vinsten är så stor, blir besvikna, börjar ifrågasätta men får bara till svar att man är oengagerad och slarvig och inte satsar tillräckligt hård och påstående som "tror du att du kan få lönsamhet på 10 avelsdjur?, du behöver ha minst 30 stycken!"

Träffar och pratar med minst 10 stycken varje år som har samma erfarenheter i bagaget... det börjar bli ganska tröttsamt...

Därför vill man besvara hans inlägg med ,ibland kanske lite kritiska svar, sakliga svar där man lägger fram alla för och nackdelar.. för många gånger är Gösta en stor idéspruta och kastar ur sig allt man kan tjäna pengar på, men glömmer bort vad saker och ting kostar, och då menar jag inte bara rena driftkostnader utan investeringskostnade såsom byggnader, burar, inredning mm. Ok att inte räkna med om man ska driva hobbyverksamhet, men ska man satsa stort och företagsamt så måste de räknas med annars står man där utan sin gård till slut.

Slakteritråden är ytterligare ett exempel på en "glorifering" av slakteribiten som är en väldigt stor investering. Kanske har han lagt ut massor pengar själv för att ta fram modulslakteriet och vill därmed sälja dessa och han säljer ju ingenting om lönsamheten inte håller eller?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #145 skrivet: 07 sep-12 kl 10:43 »
Förstår faktiskt inte protesterna. Att vara egenföretagare är att ibland jobba ändan av sig utan förtjänst men ibland tjäna bra utan allt för stor ansträngning.
Kaninnäringen omsätter ett antal miljarder Euro per år i Europa. Skulle inte finnas alls om det inte fungerade och gav vinst. Mjölkbönder gnäller men lika sjutton finns det mjölk i landet. Skulle inte förekomma om det inte gick med vinst. Fårnäringen är en katastrof säger en del men de fårfarmer jag varit i kontakt med klarar sig riktigt bra. Hur kommer det sig att vissa djurproducenter bygger svinstallar för tiotals miljoner? Jo de tjänar pengar på detta. varför finns det några som klarar av kaninproduktion med bra avkastning? Jo de vet hur ett företag skall skötas. Att sitta och tycka synd om sig själv ger inga inkomster. När jag var ung (då var de flesta av er inte födda) fanns det något som kallades ackord. Man fick betalt efter vad man presterade. Gjorde man inget så fick man ingen lön. Däremot de som verkligen jobbade effektivt tjänade bra. Ni som har små anläggningar och driver dessa på hobbynivå, fortsätt med detta om ni trivs men blanda inte in lönsamhet i den sysselsättningen.
Trådens inriktning har jag skapat för att hjälpa få igång en brist i näringen eftersom många klagar på att det inte finns slakterier. Personligen har jag ingen ekonomisk del i detta utan är faktiskt en ideell del för att stötta seriösa producenter. Däremot tar jag betalt om någon vill ha uppstartshjälp.
Ber samtidigt om ursäkt om jag gjort någon ledsen för det är inte min avsikt, däremot svarar jag ofta på samma nivå jag själv blir ifrågasatt.
Bondelinda du valde själv att lämna föreningen vilket var ett personligt val från din sida som jag inte har några synpunkter på.
Gösta

Yrmff

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 08 sep-12 kl 09:10 »
Efter flera anmälningar om nivån på tråden har jag städat upp i det senaste utbrottet...
Skärpning!!

Håll er till ämnet... Jag förstår att man vill diskutera för och emot och tycker att det stundtals varit mycket konstruktivt och ett "hårt" men uthärdbart "klimat".  Men när det går över till rena förolämpningarna så åker det ut!! BASTA!!!  (:)

Trådstarten i sig ger i mina ögon skäl nog för att radera hela  >:D tråden då självhushållningsperpektiv saknas!!

mvh
 Yrmff!!

ps. om det är något ytterligare inlägg som jag i min "skummning" missade ,vänligen P:M

d.s

Gösta

« Svar #147 skrivet: 08 sep-12 kl 18:56 »
Att jag startade tråden i ett forum för självhushållning berodde på att jag flera gånger varje vecka får frågan om var man kan få hjälp med slakt av sina kaniner. Många tycker att det är en jobbig bit i sin uppfödning
Kan finnas personer i forumet som vill ta den möjligheten att starta en verksamhet som dels skulle hjälpa väldigt många och samtidigt få en bra affärsidé.
Detta var enbart en idé på lösning. Naturligtvis är det fritt att förkasta eller ta till sig detta men det vore trevligt om debatten i fortsättningen var saklig.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #148 skrivet: 08 sep-12 kl 22:32 »
jag ser inte varför eget företagande inte skulle vara självhushåll? det är ju mer självhushåll än förvärvsarbete och de flesta här har nog inte råd att köra självhushåll helt utan andra inkomster  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gille

• -
« Svar #149 skrivet: 09 sep-12 kl 15:11 »
jag ser inte varför eget företagande inte skulle vara självhushåll? det är ju mer självhushåll än förvärvsarbete och de flesta här har nog inte råd att köra självhushåll helt utan andra inkomster  o:)
Jag håller också med. Småskaliga slakterier spridda över landet är att föredra för oss med mindre djurhållning OCH för djuren. Många andra trådar i forumet handlar om att starta och driva företag på sin gård.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 10 sep-12 kl 12:55 »
Att jag startade tråden i ett forum för självhushållning berodde på att jag flera gånger varje vecka får frågan om var man kan få hjälp med slakt av sina kaniner. Många tycker att det är en jobbig bit i sin uppfödning
Kan finnas personer i forumet som vill ta den möjligheten att starta en verksamhet som dels skulle hjälpa väldigt många och samtidigt få en bra affärsidé.
Detta var enbart en idé på lösning. Naturligtvis är det fritt att förkasta eller ta till sig detta men det vore trevligt om debatten i fortsättningen var saklig.
Gösta

Med den utgångspunkten... Dvs, att många kaninuppfödare tycker att slakten är en jobbig bit. Är det helt orimligt att utföra hemslakt åt andra? Jag förstår att man inte kan sälja köttet då. Men om köttet ska ätas av kaninägaren, finns det då nåt som hindrar att någon utomstående håller i kniven? Vad jag förstått så är det förekommande på andra djurslag. Dvs, att en slaktare kommer hem och slaktar hemma. Sen om det skett svart eller vitt i de fall jag känner till vet jag inte. Men förekommer gör det.

Neon Knight

• -
« Svar #151 skrivet: 10 sep-12 kl 13:05 »
Det finns inget förbud mot att en slaktare kommer hem till någon och slaktar kaniner.

Gösta

« Svar #152 skrivet: 10 sep-12 kl 17:13 »
....slaktas av dess ägare...står det i regelverket :-\ Visst kan någon hjälpa till att slakta dina djur om du ska äta upp dem själv. Att ta betalt för detta är däremot tveksamt, likväl att sälja köttet vidare.
Om du har 4-5 honor och tar dina 4 kullar så blir det ju ca 150 -200 kg kött per år. kanske lite mycket att äta själv.... o:).
Att lämna till slakteri för legoslakt gör att du kan och får sälja köttet vidare till konsument, butik eller restaurang. Enda möjligheten att få tillbaka lite av utgifterna på uppfödningen är ju att säalja köttet, pälsen eller livdjur. 8)
Enkel matematik faktiskt.
Gösta

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 10 sep-12 kl 18:31 »
Personligen har jag mina 4-5 honor, och tänker mig två kullar per år, och försöka tajma dem till betessäsongen, och slakta själv. De gånger jag transporterat kaniner (de djur jag köpt in) så tycker jag att djuren varit stressade av resan, även i de fall resan varit kort. Jag märker även att de är van vid oss på gården, och är mycket skyggare med folk de inte känner. Därför känns det bra att de slipper lämna gården! Jag tänker inte lönsamhet i termer av att tjäna pengar, utan i att producera kött för eget behov. Tänker man på vad kött man kan äta med gott samvete från affären, så är några säckar foder till avelsdjuren billigt i jämförelse. Och mina kaniner behöver inte konkurera med billigt importkött, eftersom jag ändå undviker detta.

Men det är ju jag personligen, och inte den som beskrevs tidigare, som tycker att slakten är en jobbig bit som de vill ha hjälp med. För dennes skull, och rent allmänt, så är det bra synd att regelverket inte är mer tillåtande. Tycker det är underligt att det inte ska vara okej att ta hemslaktare för kaniner, om det är det för får och grisar... Men som sagt. Jag vet faktiskt inte om de jag känt till som tagit hem slaktaren för att slakta på gården gjort det svart eller vitt.

Existens!

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 10 sep-12 kl 23:43 »
Och vem i hela friden skulle bry sig om hur du betalar nån som kommer hem och slaktar en kanin? Mer än Gösta?

Neon Knight

• -
« Svar #155 skrivet: 11 sep-12 kl 08:23 »
Fru Jansson, du kan med gott samvete betala någon för att komma hem till dig och slakta dina kaniner. Det är inte förbjudet, det är inget fiffel, det är inget fuffens, det är ingen gråzon. Det är tillåtet.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #156 skrivet: 11 sep-12 kl 08:59 »
Och vem i hela friden skulle bry sig om hur du betalar nån som kommer hem och slaktar en kanin? Mer än Gösta?

Skatteverket Livsmedelsverket hälsomyndigheten........
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 11 sep-12 kl 09:07 »
Fru Jansson, du kan med gott samvete betala någon för att komma hem till dig och slakta dina kaniner. Det är inte förbjudet, det är inget fiffel, det är inget fuffens, det är ingen gråzon. Det är tillåtet.

Fast jag vill inte det. Jag slaktar mina kaniner själv, så jag behöver inte fundera på hur jag ska betala någon alls. Det var någon som skrev tidigare att många tycker att slakten är en jobbig bit. Det var inte mig det syftades på, jag bara funderade vidare i de banorna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #158 skrivet: 11 sep-12 kl 09:12 »
Skatteverket Livsmedelsverket hälsomyndigheten........
Nej. Livsmedelsverket och hälsomyndigheter spelar ingen roll när köttet slaktas och äts på den gård där det ätits upp. Om någon vill hävda att det spelar någon roll att man har hjälp med detta, så vill jag se lagtexten.

Skatteverket spelar bara roll om slaktaren tjänar pengar på sin hobby att hjälpa till med hemslakt. Känner inte till någon som har det som arbete. Så länge slaktaren har utgifter för sin hobby som motsvarar intäkterna behöver hen lagligt sett inte göra något. Har hen intäkter som överstiger utgifterna för hobbyn, så ska det anges i deklarationen, om man vill vara laglig. Men i övrigt är det inga konstigheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #159 skrivet: 11 sep-12 kl 09:58 »
Existens, jag bryr mig inte ett dugg om vem som slaktar var och till vem.
Dina personangrepp har ett löjets skimmer över sig som endast drabbar dig själv. Saklighet i fortsättningen, tack!
SJV:s L22 står reglerna i.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser