Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isbar eller araucana?  (läst 3119 gånger)

bybon

• Västerbotten
isbar eller araucana?
« skrivet: 08 jun-12 kl 08:31 »
jag funderar på att skaffa höns som värper gröna ägg. :)
men vet inte vilken ras jag ska välja, skulle vilja ha araucana för jag tycker att dom har häftigare utseende.
men samtidigt har jag läst att dom har stark ruvlust och det är inte riktigt vad jag vill ha
gör inget om det händer att dom ruvar men vill nog inte att det ska vara extremt.  ::)
är det någon här som har erfarenhet av någon av raserna och kan berätta lite vad ni tycker om dom.
har fått för mig också när man tittar på bilder att araucanan värper mer turkosa ägg och isbar mer gröna, rätta mig om jag har fel ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: isbar eller araucana?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 08:45 »
Att Araucanan skulle ha extrem ruvlust låter överdrivet, åtminstone om man tittar på mina linjer.  I fjol hade jag 6 hönor av 3 olika linjer och 1 som ruvade 1 gång.

I år har jag 5 hönor 3 linjer (men en linje utbytt) och hitills har ingen av damerna ruvat. Däremot har jag en donna som förmodligen är dotter till hönan som ruvade i fjol som har visat lite tendenser till ruvintresse. Hon kommer nog att lägga sig om jag låter henne få ro i redet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 09:00 »
Jag har bara en araucana och hon är fullständigt ruvtokig, riktigt jobbigt faktiskt, hon hinner med att bli sur många gånger per år. Dessutom är hon rätt otrevlig i sättet, dum mot de andra och misstänksam mot mig. Ingen favorit med andra ord. Men det kan ju vara just den individen. Isbarerna jag har träffat verkar mycket trevligare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 09:01 »
Jag har haft 1 araucana på 4 år som velat ruva... Och det gick åt skogen, riktig slarvmajja.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

bybon

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 09:33 »
Azoo-Lina:  ok låter bra. kanske får beställa ägg efter dina linjer då :) visst är det du som har en ägg webbshop.
                 måste bara kolla om jag kan låna en kläckare först.

svarthönan: jag har också fått uppfattningen att isbar är trevligare.
                  men jag har fastnat för araucanans utseende 8) det är ett svårt val ska man gå på insidan eller utsidan ;)

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 10:35 »
Du kan alltid skaffa båda raserna  :D Håller med dig om att som små rumplösa, äggen på två ben är riktigt fräcka alltså coolt utseénde, medans isbar skulle jag säga är mer vackra :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

bybon

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 08 jun-12 kl 12:46 »
ja man vet aldrig har märkt att det är lite beroende framkallande det här med höns  ;)
finns ju så många roliga raser :)

shelale

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-12 kl 17:55 »
Nu har ju ingen av mina auracanor börjat lägga ägg än men jag kan definitivt säga att de är mycket trevligare och tamare än de isbar och korsningar som jag kläckte tillsammans med dem. så jag slår ett slag för auracanan!

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-12 kl 18:09 »
hmm..blev Isbar för mig, fick en chans och tog den..Det var ett par i närheten, som sålde tuppkycklingar..Vi valde en färgglad 4 månaders pojk..Min första Isbar..Han är så lugn, snäll och kelig..Tänkte korsa in honom med kochin och silke..! Har blandraser som är dvärgkochin/silke och en ras till i..Troligen en ras som redan finns i Isbar..Tror de blir bra storleksmässigt till lilla Willgot!!. JAG VILL MED HA GRÖNA ÄGG!!!. ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 13 jul-12 kl 19:53 »
Nu ruvar en av mina Araucanahönor  ;) Första hönan av den rasen för i år.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #10 skrivet: 14 jul-12 kl 13:13 »
Och min har just börjat värpa igen efter att ha försökt att ruva för fjärde gången i år.  ::) Nämnde jag att jag är trött på henne?

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 21 jul-12 kl 16:24 »
Jag har två 1-åriga Aracucanor och dom är super-sociala och trevliga, nästan lite för på när man kommer in in hönshuset, får se efter vart man sätter fötterna! Har även fyra Isbar-hönor som är kläckta v. 11, 2012, de är mer skygga och går för sig själva. Får se sedan hur äggfärgerna blir! Ska spara några kycklingar, korsning Araucana/Hedemora också.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Friberg68

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 24 jul-12 kl 01:19 »
Har fyra araucanadamer här, tre utav dom har ruvat/ruvar och kläckt fram kycklingar som dom skött om bra. Och nu verkar det som att fjärde madammen också vilja lägga sig...så jag får nog säga att dom är ganska benägna att vilja ruva men det skiljer sig väl från individ till individ, här verkar det som om snart alla hönsen oavsett ras prövat på att vara surhöna.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, Galaxie, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser