Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronbrickor som sitter fel!  (läst 1466 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Öronbrickor som sitter fel!
« skrivet: 05 jun-12 kl 09:21 »
Jag har använd micromärkena nu för andra året i rad. Förra året gick det mycket bra utan några komplikationer men i år har jag satt dom fel. Jag, idiot, som tänkte att det måste ju vara bättre att sticka in spetsen från insidan så det inte blir en massa hår i såret! Det vill altså säga att spetsen sticker ut på baksidan om örat. Det är en vecka sedan jag märkte dom o nu har fyra av lammen förstörd ett öra då märket har hängt i nånstans, troligen i nätet när dom betar genom det, o jag har fått klippa av märkena.
Jag har beställt nya märken men jag måste ju ha av alla märkena. Hur o med vad klipper man lättast av dessa utan att förstöra öronen? Dom som redan har gått genom örat klipper jag med en vass sax i böjen som är tunnare men de som sitter rätt måste ju klippas i den tjocka runda delen som sitter genom örat. Har någon några bra tips?
« Senast ändrad: 05 jun-12 kl 16:35 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vallhunden

• Västergötland
SV: Öronbrickor som sitter fel!
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 17:34 »
Avbitartång, eller hovtång! Akta örat bara!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 05 jun-12 kl 18:06 »
Balkniv, har jag hört att man kan använda http://www.hooks.se/product.aspx?productid=720268 blev lite rädd när jag läste ditt inlägg då jag märkte två av de förta lammet fel på ett öra var....jag hoppas som inte fastnar innan 6 November  8)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 05 jun-12 kl 20:29 »
Ja usch det är inte alls roligt :(  Har klippt av de fyra som har gått genom nu. Stackars lamm  :'( Men vilken tur att inte alla är vita för då hade det kunnat bli svårt att känna igen dom.
Jag vet inte hur tjock en balkniv är. Nån som vet. Det är inte mycket plats bredvid örat att skära på.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 06:05 »
Balkniven är som ett inplastat rakblad
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser