Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävar på besök alla tider på dygnet.  (läst 5813 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
Rävar på besök alla tider på dygnet.
« skrivet: 04 jun-12 kl 14:53 »
Vi är 5 familjer i vår by som har höns och vi har även överflöd av rävar.
Är nog iaf 10 rävar som stryker runt, men säkert fler oxå.

Nu undrar jag vad lagen säger.
Får jag lägga ut rävfälla på gården?
Får jag skjuta rävarna som försöker sig in i hönsgården?

För dessa rävar kan tom komma och försöka ta nått när man står ute på gården med hundarna lös, så någon rädsla finns de just inte.

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rävar på besök alla tider på dygnet.
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 15:00 »
Skyddsjakt får bedrivas med fälla och bössa,200m ifrån hönsgård och närmre. Bäst är att stängsla ordentligt om djuren,när inte det hjälper kan man komplettera med jakt,tänk på att de har smått såhär års..
Fjäderfän och kaniner

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 15:37 »
vi har satt el runt hönsgården - 2 trådar- en 15 cm över mark och en på 25-30 - under trådarna har vi lagt gamla brädor så det ska inbjuda att gå fram och nosa...och hålla ogräset borta. Jag tror inte mickel försöker mer än en gång.
//Luff

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 18:41 »
Ja jag har säkrat nu till min get och hennes killing, hönsen har jag bara i hönsgård fast jag är hemma. Men är så otroligt trist att den/dom kommer alla tider. Sen vill man ju inte skjuta den om det skulle vara en hona med ungar man (vilket är svårt att säga) så med en fälla som man har uppsikt över dygnet runt, då kanske man kan se om det är en hona.

För jag vill ju inte att några rävungar ska svälta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 05 jun-12 kl 08:27 »
Vi har ju el om tomten (2500m2) och det fungerar väldigt bra. Så bra att jag kan njuta av att vi har räv runt knutarna istället för att fundera över jakt och fällor  ;D Räven som bor här har två valpar nu. Dom brukar leka ute på den slagna vallen på kvällarna och det är både roligt och njutningsfullt att stå och titta.

Visst har räven tagit några djur för mig och det är väldigt tråkigt men så länge staketet är helt, strömmen på och djuren inne på tomten så får räven inte kyckling till middag. De enstaka fåglar som rymmer ligger ju lite risigt till men då de händer väldigt sällan så är jag beredd att ta den smällen för att få ha räven kvar. Räven gör ju trots allt ett gott jobb med att äta sork, möss och annat som man helst inte vill ha i för stora mängder på gården...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 05 jun-12 kl 08:38 »
Jag har inte sett räv här i närheten men har fundering då angående el. Jag har el-häststaket runt ca.80% av trädgården, den lägsta tråden på ca. 30 cm, kan det fungera som avskräckande för räven? Min höns går lösa på gården och än så länge går det fint. (sen juli-11)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 08:45 »
30 cm är nog för högt för en räv.. Kan du inte sätta en tråd till lite lägre? Ska ju helst vara så dom nosar på den nästan automatiskt.. då hjälper det...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-12 kl 08:46 »
LillSkruttet: Skydda dina höns istället för att skjuta rävar! Du har fått bra tips tidigare i tråden. Kan räven ta dina höns är det tyvärr andra vilda rovdjur som oxå kan det, eller för den delen lösspringande hundar som inte är "hönsrena".

Argona: Nej, lägsta eltråd på 30 cm håller inte ute någon räv, om det är endast eltråd som utgör stängslingen. Det håller inte inne några höns heller, för den delen, de låter höra ett upprört "KAAAAH!" om de får en stöt på kammen, och sen går de vidare.
Prova med elnät om du vill både hålla hönsen inne och räven ute....har inte själv provat att stängsla frigående höns på detta vis, och det kan tänkas att hönsakräken flyger över nätet om de är på det humöret. Däremot hade vi besök av en räv som försökte gräva sig in i en kycklingbur utanför huset, buren är visserligen robust, men för att inte utmana ödet satte vi upp elnät runt buren och ett aggregat med schysst kräm, och sen har ingen räv visat intresse för det som är innanför nätet (:) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #8 skrivet: 05 jun-12 kl 09:59 »
Min första tanke är då.. Det blir ju rätt dyrt att sätta elnät runt en hel gård som är på 2-3 hektar.
Men, jag har faktiskt ändå haft funderingar på att sätta vilstängsel runt hela gården, och då förhoppningsvis bli av med de här problemen och våga ha mina djur ute på dagarna - men det blir ju en väldigt dyr historia, så något sådant blir det inte på några år ialla fall.

Iår har jag inte haft några problem med någon räv - ÄN. Men då har jag mina djur inne i hönshuset mesta delen av dygnet då jag jobbar på dagarna - vilket i sig är ganska trist tycker jag, och dom tycker nog inte heller det är så himla roligt, men vad gör man inte för att inte bli av med sina älskade hönor.

Och i och med att det huserar mycket räv här i krokarna (bor i närheten av lillskruttet) så tycker åtminstonde jag att det inte gör något om några försvinner (tolka mig rätt, jag vill ju inte att de ska utrotas, de e ju bra att ha och fina djur är det, men nån måtta får det ändå vara .. )

Men tycker det blev lite OT, det var ju svar på frågorna som Lillskruttet var intresserad av, hon vet ju hur man stänger in sina djur ;)
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 jun-12 kl 10:12 »
Min första tanke är då.. Det blir ju rätt dyrt att sätta elnät runt en hel gård som är på 2-3 hektar.
Men, jag har faktiskt ändå haft funderingar på att sätta vilstängsel runt hela gården, och då förhoppningsvis bli av med de här problemen och våga ha mina djur ute på dagarna - men det blir ju en väldigt dyr historia, så något sådant blir det inte på några år ialla fall.

Iår har jag inte haft några problem med någon räv - ÄN. Men då har jag mina djur inne i hönshuset mesta delen av dygnet då jag jobbar på dagarna - vilket i sig är ganska trist tycker jag, och dom tycker nog inte heller det är så himla roligt, men vad gör man inte för att inte bli av med sina älskade hönor.

Och i och med att det huserar mycket räv här i krokarna (bor i närheten av lillskruttet) så tycker åtminstonde jag att det inte gör något om några försvinner (tolka mig rätt, jag vill ju inte att de ska utrotas, de e ju bra att ha och fina djur är det, men nån måtta får det ändå vara .. )

Men tycker det blev lite OT, det var ju svar på frågorna som Lillskruttet var intresserad av, hon vet ju hur man stänger in sina djur ;)
Måste fråga vad har du för djur på 2-3 hr som räven kan ta ?

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #10 skrivet: 05 jun-12 kl 10:15 »
Ankorna och hönsen är det väl räven kan ta, dom har jag alltid haft lösa tidigare när jag vart hemma, men iår har jag inte vågat det pg.a av det stora rävbeståndet.
Sen har jag några hästar,hund och katt som finns på gården, men dom tar ju inte räven.

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jun-12 kl 10:20 »
Ankorna och hönsen är det väl räven kan ta, dom har jag alltid haft lösa tidigare när jag vart hemma, men iår har jag inte vågat det pg.a av det stora rävbeståndet.
Sen har jag några hästar,hund och katt som finns på gården, men dom tar ju inte räven.
Men då springer väll inte dom runt på dom ht en   så det räcker nog mer än väl om du hägnar in en ht eller bara en halv   så det behöver ju inte bli lika dyrt då :)

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #12 skrivet: 05 jun-12 kl 10:27 »
Jo visst, men vill inte göra det, då jag har bete till hästarna runt gården så försvinner det ju bra mycket om jag bara ska hänga in lite av gården hönsen och ankorna.
Har ju en mindre hönsgård idag, men vågar inte ha dom i den heller.

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jun-12 kl 10:37 »
Jo visst, men vill inte göra det, då jag har bete till hästarna runt gården så försvinner det ju bra mycket om jag bara ska hänga in lite av gården hönsen och ankorna.
Har ju en mindre hönsgård idag, men vågar inte ha dom i den heller.
Nä var för det ? du kan ju hägna in ett  lagom stort så även hästar kan beta där   du värka bara vilja skjuta räven låter det som

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jun-12 kl 10:44 »
Vi är 5 familjer i vår by som har höns och vi har även överflöd av rävar.
Är nog iaf 10 rävar som stryker runt, men säkert fler oxå.

Nu undrar jag vad lagen säger.
Får jag lägga ut rävfälla på gården?
Får jag skjuta rävarna som försöker sig in i hönsgården?

För dessa rävar kan tom komma och försöka ta nått när man står ute på gården med hundarna lös, så någon rädsla finns de just inte.

Bilaga 4
Jakt för att förebygga skador av vilt

1) Sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn,
wapitihjort, sikahjort,
vitsvanshjort, mufflonfår, frett,
vildkanin, mink, mullvad, sorkar
(även bisam), lämlar, råttor,
skogsmöss, näbbmöss, husmus och
amerikansk kopparand får jagas          den 1 juli-den 30 juni.

2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling,
mård, iller, mink, hermelin,
vessla, ekorre, vildkanin,
mullvad, sorkar (även bisam),
lämlar, råttor, skogsmöss, husmus,
kråka, råka, kaja, skata, tamduva
(stadsduva), björktrast (snöskata),
gråsparv och pilfink som kommer in
på gård eller i en trädgård och där
kan orsaka skada eller annan
olägenhet får jagas                     den 1 juli-den 30 juni.

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås
   1. i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet
   2. på mark med jordbruksgrödor eller som används till yrkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling
   3. om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.

Som du ser är det inget problem att skydda dina djur (inte juridiskt i alla fall).
Detta är ett utdrag ur jaktförordningen

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #15 skrivet: 05 jun-12 kl 10:44 »
Nej, det vill jag inte, där har du missförstått mig. Men det är inte roligt att ha ja minst 10 rävar runt knuten som är orädda av sig.. Men som jag sa, än iår har jag inte haft problem, men lär säkert få det. Jag vill inte skjuta dom om det finns andra bra lösningar (förutom att hägna in mina djur, för det vet jag redan hur man gör.)

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jun-12 kl 10:47 »
Nej, det vill jag inte, där har du missförstått mig. Men det är inte roligt att ha ja minst 10 rävar runt knuten som är orädda av sig.. Men som jag sa, än iår har jag inte haft problem, men lär säkert få det. Jag vill inte skjuta dom om det finns andra bra lösningar (förutom att hägna in mina djur, för det vet jag redan hur man gör.)
Hehe ja då är ju skaen klar då börja stängsla  ;D

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #17 skrivet: 05 jun-12 kl 10:48 »
Jo, jag ska i framtiden nångång sätta vilstängsel runt om, men som jag skrev tidigare, det blir ju väldigt dyrt :) så det får vänta ett tag till =)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #18 skrivet: 05 jun-12 kl 16:01 »
Man ska inte tro att bara för att djuren är nära huset och har bra stängslade.. och är stoora.. så ska dom klara sig  >:(

här klättrade räven in i en gammal hundgård.. (1.80m högt stängsel) och jo han klättrade.. såg honom göra det.. och ta livet av en av kalkonhönorna.. 11.5kg!!
Men det var oxå det sista rävaskrället gjorde  >:D.. satte in hagelbössan mellan maskorna på staketet och tryckte av.. Hur han tänkt sig få hönan över staketet övergår min ideförmåga.. räven vägde 6,5kg..??

Första gången jag råkat ut för detta.. får nog inverstera i eltråd.. eller bygga på ett tak.  Nu går de kvarvarande gogglerna i hönsgård med fyrkantnät (nattetid) = inte klättringsbart..

Vi har på åtel i år skjutit 15st rävar i byn.. 13st hundar och två tikar.. med hundgårdsräven (hane)är nu totalen uppe i 16st..
Såg två rävar i natt oxå.. så nog finns det fler kvar..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 06 jun-12 kl 22:52 »
Jag har inget mot rävar.
Sen kan jag tala om för er att jag har elnät hos mina getter (nämnde det tidigare) igår natt så har någon av dessa rävar ändå tagit sig in till geten och killingens hage! Stängslet är över en meter och det är sådant med elnät.

Killingen klara sig bra, men det var enbart för att jag stängt in den och mamman i deras hus.

En av grannarna fick besök av räv för nån vecka sedan, hon gick ut för att jaga bort den, men räven gjorde istället utfall mot henne. då ropa hon på hunden (trodde hunden skulle kunna jag bort den) sluta med ett räv och hund slagsmål.

Våra hundar får nu sova ute natte tid och åker vi bort så får hönsen vara inne.

Men kan lova er att jag inte är en sådan som vill ta död på alla rovdjur bara för att jag har höns och getter, men här har vi massor med rävar just nu och dessa rävar har nog så dåligt med mat så dom riskera allt för en liten matbit.

Men det jag undra var vad lagen säger och de tycker jag att jag fått bra svar på=)

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare (1 dolda)
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser