Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda nässlor, skära?  (läst 6578 gånger)

mohsart

• Blekinge
Skörda nässlor, skära?
« skrivet: 04 jun-12 kl 09:25 »
Jag tänkte prova att samla nässlor och torka inför vintern att ha som mat/halm till ankorna. (Åsikter om det välkomnas också, men primärt gäller detta skördandet)
Det är kanske 10 relativt små bestånd nära staket, uthus etc så att slå med lie funkar dåligt, så jag funderar på om en skära skulle vara bäst.
Problemet då är var man får tag på en skära, söka på blocket etc funkar ju inte alls.
Eller om en annan metod är bättre?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Malines här igen

• Gäst
SV: Skörda nässlor, skära?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 09:44 »
En skära låter som en utmärkt idé, annars kan man använda en vanlig häcksax om man inte får fatt i skära. Jag slår nässlor med en lie med vassblad. Det är ett kort, grovt och brett blad som även tar sly och mindre buskar.

bua

« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 09:46 »
Jag hittade i Tyskland - sök på sickle. Men jag tyckte inte den var bra, den har ensidigt egg och är för stor för mig - men du som är karl har väl större händer. Jag vill ha tag på en mindre skära som har knivsegg så hittar du någon sådan är jag tacksam för tips.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 09:49 »
Vill minas att Börje i Floby har sådana skäror

kurt

« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 11:42 »
En lie (som är vass) borde fungera lika bra som en skära.

bua

« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 11:49 »
Vill minas att Börje i Floby har sådana skäror

Åh vad bra! Men hur hittar jag Börje i Floby (när jag googlar får jag upp ett överskotsbolag och en underhållare). Snälla, har du mer info är jag jättetacksam.

bua

« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 11:51 »
En lie (som är vass) borde fungera lika bra som en skära.
Visst tar en vass lie nässlor men för att använda lie effektivt krävs att man har rätt stor yta, inte nässlor växande i stenrösen. Med en skära har man betydligt större kontroll. Lie är naturligtvis överlägsen när man ska slå större ytor.

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 11:53 »
Åh vad bra! Men hur hittar jag Börje i Floby (när jag googlar får jag upp ett överskotsbolag och en underhållare). Snälla, har du mer info är jag jättetacksam.
Var så god :)  http://www.flobyoverskottslager.se/

bua

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 13:57 »
Byggvaruhuset Hornbach har skäror i flera modeller.

Akta fingrarna bara!   :-X

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jun-12 kl 10:39 »
Och skogma har på postorder: http://www.skogma.se/

Cp:ade sig med direktlänk. Sök på skära i deras sökfält.

mohsart

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 21:01 »
Det blev en Fiskars X3, mer machete än skära men preliminära tester visar att den funkar fint med nässlor och annat lite styvare jox. Då den mer hugger än skär funkar den antagligen inte så bra med gräs, men å andra sidan ska den fixa sly.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

RoHe

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 jun-13 kl 05:53 »
Hos mig när lien inte passar, kör jag en fasttejpad morakniv på en kvast, nu har inte jag 100 kubik att slå ner, i mindre mängder funkar det prima :)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 18 jun-13 kl 15:19 »
En isoleringskniv är också ett utmärkt redskap där lien inte kommer åt.

Men, igen... akta fingrarna.  (:)

Grönöga

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 18 jun-13 kl 20:26 »
Hur torkar ni nässlorna efter de är avskurna? låter ligga kvar? hänger upp i knippen? Vi har en tämligen nässeltät tomt och det hade ju varit bra om fler än vi människor får glädje av det.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 18 jun-13 kl 21:46 »
Bonderøven la dom på en stor plastpressenning eller sånt så han kunde dra dom ut o in allt efter hur  vädret var. Sågs på TV i förra eller förförra veckan
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 18 jun-13 kl 23:21 »
Jag torkade nässlorna i knippen, knöt om dem som kärvar och hängde upp dem i en takbjälke i ladan. Sen fick de hänga där tills det var dags att utfodra hönsen med dem. Perfekt att bara hänga in en kärve i hönshuset, så kunde de gå där och plocka från den som sysselsättning och mat.

RoHe

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 19 jun-13 kl 06:46 »
Jag satte fyra stolp i en kvadrat, fäste hönsnät som "tak" över stolpen, öser på vad som nu ska torkas. Dåligt väder åker presenning på.

Tror det torkar fort med luft både under och över!
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 25 jun-13 kl 09:17 »
Jag satte fyra stolp i en kvadrat, fäste hönsnät som "tak" över stolpen, öser på vad som nu ska torkas. Dåligt väder åker presenning på.

Tror det torkar fort med luft både under och över!
Smart
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Storbränna

« Svar #19 skrivet: 05 aug-13 kl 09:05 »
Menar ni nässlor= brännässlor? Äter hönsen det på vinter oxå?

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Bender, Melis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser