Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska jag så och vad ska jag odla? (norrbotten)  (läst 10107 gånger)

Ainon

• Norrbotten
När ska jag så och vad ska jag odla? (norrbotten)
« skrivet: 03 jun-12 kl 23:31 »
Jag ska få låna ett grönsaksland i sommar.
Befinner mig då i Norrbotten/Luleå och undrar när jag kan börja så i landet? jag hoppas det inte är försent med tidigast den 16 juni?

Sedan vad ska jag odla i landet?
Vill helst ha grejer jag i någon form kan använda som mat i höst/vinter/vår så att jag slipper lägga pengar på att köpa vissa matvaror i affären  :)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: När ska jag så och vad ska jag odla? (norrbotten)
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 23:16 »
Sallad, rädisor, ärter och bönor, rödbetor är vad jag kan komma på spontant som kan gå.
elliha.blogspot.com

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 14:00 »
 och potatis, morötter, lök, har en bekant som odlar smågurkor på friland. Jag tror du hinner så en hel del, vissa sallader och rädisor kan man sätta i omgångar, välj sorter som gror snabbt, vi har ju fördelen med ljust dygnet runt  ;) ;D

i år provar jag sockermajs i landet och druvor i ett skyddat läge på altanen och en hel hög chili och paprikasorter, jag planerar att ta in dom till hösten tillsammans med vissa av kryddväxterna.
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Bie

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 06 jun-12 kl 14:13 »
Potatis naturligtvis!
En har det som en förtjänar!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 16:08 »
Allt kan du i princip odla, beror bara på hur du odlar. Här hos oss i Västrbottens inland i zon 6 odlar vi i år: potatis, morötter, majrova, rotpersilja, rotselleri, palsternacka, frilansgruka, squash, pumpa, bonnbönor, ärtor(blå, grå, märg, socker), jordärtskockor, haverrot, svartrot, rovor, kålrot, broccoli, rödbeta, fodersockerbeta, rädisa, palmkål, svedjerova, grönkål, rödkål, savoykål, purjolök, gullök, rödlök, potatislök, vitlök, trädgårdsyra, rabarber, en massa olika bärbuskar, äpplen och säkert en hel del till som jag glömt :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Ainon

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 09 jun-12 kl 14:23 »
Tack för svaren. Nu fick jag massor med grönsaker att googla på för att se hur man odlar de bäst.
Potatis, morötter, sallad, rädisor känns bestämt, sedan får jag fnula lite, är sugen på någon mer rotfrukt (så gott!) och pröva på bönor/ärtor.

En fundering, bönor och ärtor, är det några speciella typer av bönor och ärtor som lämpar sig?
Googlade på bondbönor och såg en sort som heter express, är det den mest lämpade av bondbönorna för mig?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 15:50 »
Finns flera olika bondbönor som kan passa dig. Vi odlar Dalaböna och Sairala i år. Kommit upp fint i pallkrage med fönster över. Bönorna skulle jag satsa på blå/gråärt, märgärt och sockerärter. De är härdiga och det finns flera olika sorter som fungerar i norrbotten.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 20:17 »
Jag har en sort som heter Witkiem från Lindbloms frö i år, http://produkter.shop.textalk.se/sv/katalog/gronsaksfro/bondbona/bondbona-witkiem-ekologiskt-fro.html Jag har också odlat Green Hangdown med gott resultat förut. Sugarsnaps är annars en bra och snabb gröda, där du kan äta hela baljan. Går dock inte alls att lagra. Bondbönan blir det ärligt talat inte så jättemycket kvar av när du spritat och skalat.

En rotfrukt jag odlar mycket av är palsternacka. Alltid gott resultat, gott och bra avkastning. Jag brukar tänka på att odla det som ger mycket mat, och sådan mat man kan äta mycket av och ofta. Och jag älskar palsternacka. Rostad i ugn, i soppor, riven i coleslaw osv. I år odlar jag också en oherrans massa betor. Rödbetor, gulbetor och polkabetor.

När du väljer grödor är det bra att tänka lite på lagring/förvaring. Rotfrukter går ju bra att lagra långa tider bara man har frostfritt utrymme, jag lagrar i lådor med torv i stallet.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 21:13 »
Jag tror ju morötter blir för sent att så 16/6. Vi odlar i zon 7 och morötterna sås oftast 15-25/5, gallras till midsommar. De ska i jorden så tidigt som möjligt, vissa sår tom på hösten.
I övrigt funkar nog det mesta.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 09 jun-12 kl 21:17 »
Jag tror ju morötter blir för sent att så 16/6. Vi odlar i zon 7 och morötterna sås oftast 15-25/5, gallras till midsommar. De ska i jorden så tidigt som möjligt, vissa sår tom på hösten.

Nu vet jag ju inte hur det funkar i Norrbotten, men här går det bra att så morötter långt in i juni. Tidiga sorter hinner bli ätklara, men då får man ju inte lagringsmorötter utan mindre äta-direkt-morötter.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #10 skrivet: 09 jun-12 kl 21:52 »
Kommersiella odlare i Norrbotten sår kring den 10 juni. Jag sådde här om dagen, i Västerbotten zon 5. Jag fick rådet av Hushållningssällskapet Norr att så kring 10 juni. Så nog ska det hinnas med. Jag har ofta sått tidigare, men då har de sista jag haft kvar i jorden i skiftet september/oktober börjat spricka och varit helt enormt stora.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser