Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra första höns?  (läst 6982 gånger)

monicas

• Västerbotten
Bra första höns?
« skrivet: 03 jun-12 kl 22:34 »
Jag och sambon håller på att planera vårt hönshus som förhoppningsvis snart är på plats, hönsgården är halvfärdig och vi jobbar så fort vi kan när vi har en 5 månaders son.
Nu till min fråga; vilken av alla raser tror ni skulle vara bäst att börja med? Stora höns eller dvärg spelar ingen roll. Vi vill såklart ha ägg men vi prioriterar inte de som lägger massor utan vill hellre ha lugna, snälla höns. Nu vet vi såklart att alla är individer men generellt sett.
Vårt hönshus kommer vara ca 4-6 kvm men det även dela i två avdelningar som blir 2-3kvm var och runt 220 i tak.
Hönsgården kommer bli stor.
Alla tips mottages varmt.
(Ni som säljer höns/kycklingar i närheten får gärna skicka PM om ras, ålder och pris.)

Luffsen

• -
SV: Bra första höns?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 22:53 »
Brahma... STOR Brahma.

Finns nog inga snällare höns, även om dom SER UT som om dom kommer att anfalla allt som rör sig... men dom värper inte mycket...

Jag har ett gäng till salu här i Härnösand...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

_PoLo_

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 22:59 »
Hedemora! :)

Jogar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 23:02 »
Hedemora säger jag med :)     Den nordligaste av lantraserna som är väl anpassad till hårdare klimat.

4-ever

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 23:06 »
Dvärg kochiner säger jag!!
Söta, snälla, värper bra - om än små ägg, ruvar gärna och är goda mödrar.
Och om det har någon betydelse - låter inte mycket!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 03 jun-12 kl 23:44 »
När jag läser om Sussex så brukar den rekommenderas för nybörjare.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 01:13 »
Dvärgcochin är de allra sötaste och snällaste och mest barnvänliga höns man kan ha. Nackdelarna är väl att dom värper bra tills dom blir sura och bara vill ruva och det är ofta!

Jag har Hedemorahöns och dom blir tama om man håller på med dom men pysslar man mindre med dom ett tag så glömmer dom bort att vara tama. Räcker inte att bara mata dom med godsaker utan man får sitta och locka och lyfta på dom ibland... Tupparna har stark skyddsinstinkt och ett barn som busar och gör något oväntat kan han i värsta fall uppfatta som ett hot och anfalla. Större ungar kan tycka det är spännande att retas med tuppen och det är inte lyckat. (Än om din lille kille lär sig att så gör man inte så kan man inte utesluta att några andra gör det.)

Har några Isbar också och deras psyke är likadant -fast tupparna kanske är lite snällare. Vet ej för jag har aldrig haft någon vuxen isbar-tupp.

Allstå skulle jag nog också rekomendera Sussex än fast jag inte ägt några själv.
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 01:20 av Nina W »

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 07:48 »
Sussex! Våra är lugna och snälla, lätta att hantera. Värper duktigt, kycklingarna växer fort. Maran gillar vi också, lite flygigare (de vi har/haft). Våra Dvärgkochins är ganska pickiga och flaxiga, men ändå väldigt trevliga. Roliga är de också, just nu ligger 2 av 3 och ruvar.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 08:02 »
Röstar med på Dvärgkochin..! ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 08:19 »
Dvärgkochin och Brahma rekommenderas ofta.  Och vad gäller beteendet stämmer de att de är lugna och lätthanterliga.
Men, man måste vara medveten om att deras befjädring ställer större krav på skötsel. Marken de går på får aldrig bli kladdig, de kan få stora bollar av jord e.d. hängande i fjädrarna. Hönsen måste regelbundet lyftas upp  och ben och fötter inspekteras, annars kan problem som kalkben och inåtväxande sporrar gå långt innan de upptäcks.
Dessutom kan brahmahönor bli väldigt illa åtgångna på ryggen av en flitig tupp.
Själv kan jag inte tänka mig en mer tålig och lättskött ras än Wyandotte,  både stor och dvärg. Dessutom vacker och trevlig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

monicas

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 04 jun-12 kl 23:04 »
Tack för alla tips. Dvärgkochin är jag sugen på men är tveksam mot deras duniga fötter...
Det tål att tänkas på... Finns det fler bra dvärghöns? Hört talas om japanska dvärg silkeshöns.. Är det en bra ras?

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #11 skrivet: 05 jun-12 kl 08:02 »
Welsumer dvärg, har silverhaslad trio. Vackra och trevliga, dåliga på att flyga. Alerta och vakna utan att vara överdrivet flaxiga. Lägger ljust brunbeiga ägg, ofta med mörkare prickar runt ca 50g. Ingen benbefjädring.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #12 skrivet: 05 jun-12 kl 16:01 »
Welsumer dvärg, har silverhaslad trio. Vackra och trevliga, dåliga på att flyga. Alerta och vakna utan att vara överdrivet flaxiga. Lägger ljust brunbeiga ägg, ofta med mörkare prickar runt ca 50g. Ingen benbefjädring.

Jag slår också ett slag för welsumer dvärg. Håller med om allt AnetteA skrivit, men tror att rostfärgade hönor i rasen lägger mörkare ägg, för mina är helt klart bruna, ungefär som bruna köpeägg.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Bulan

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 jun-12 kl 16:10 »

Mina favvoriter  här på gården är; Dvärg Wyandotte!! Är otroligt nyfikna, sociala och trevliga höns (o tuppar)  :) Lägger även fina små rosa ägg, är goda mödrar och duktiga fodersökare. Våra två dv Wyandotte tuppar är otroligt snälla mot alla kycklingar o höns. Hjälper till att leta reda på föda åt dem och står och lockar på alla sina "barn" o "flickor"   ;D
Bulan

freitag

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 jun-12 kl 22:23 »
Vill ni ha en hönsras som är ovanlig, är goda fodersökare, har en stor genetisk variation, tåliga för det svenska klimatet, friska och värper fina ägg - så tycker jag ni ska vara med och bevara någon av de svenska lantraserna! Kika på www.kackel.se

Själva har vi Ölandshöns - fantastiska både till beteende, vackra och lägger fint med ägg! Men eftersom just denna lantras är ordentligt hotad + har något låg ruvlust var det svårt att få tag på dem. Men det finns andra lantraser som är lättare att få tag på. Vill ni ha en ruvvillig ras? Alltså möjlighet att få kycklingar?

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 jun-12 kl 20:31 »
Vi valde hedemora för att de är "härdiga" trots att vi bor här i" sörlannet" som släkten nog skulle uttrycka det..... ::)
MEN vi stod i valet och kvalet mellan dessa och STOR brahma, och i den kläckningen som blev, blev det en underbar Brahmakille (tror vi och alla andra här på forumet ;D) så han fixk följa med... och han stannar helt klart och sen får vi skaffa fler tjejer till honom bara.....
Oavsett ras så är höns underbara..... trodde inte det skulle vara så roligt med höns.....men det är toppen :-[
Lycka till... ni kommer nog att bli nöjda oavsett vad ni väljer....
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 07 jun-12 kl 21:21 »
En utrotningshotad lantras som har funnits i Sverige sedan de första hönsen importerades till Sverige runt år noll är mitt förslag!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser