Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Horsemanship och andra hanteringsmetoder  (läst 8669 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Horsemanship och andra hanteringsmetoder
« Svar #20 skrivet: 06 jun-12 kl 21:12 »
Jag vill bara påpeka att jag inte enbart tala om NH för mig spelar det ingen roll vad det kallas. Jag tycker att det är bra att människor får hjälp och vill de betala så är det upp till var och en. Jag följer ingen metod alls men förstod för ett flertal år sedan att min ridstil är åt det spanska hållet men det är inget specifikt intränat  ::) Och aldrig har jag betalat för en träning annat än när jag gick på ridskola. Alla lär vi oss olika och för mig få man välja det som passar en själv bäst, för hästens del tror jag inte det spelar någon större roll vilken metod som utövas utan det handlar mer om vem som utövar metoden. Jag tycker till exempel att min metod som inte har något namn är bäst  ;D Den funkar på alla hästar och är de utbildade enligt den (mig) så är hästarna en dröm för varje ryttare. Men så är jag mycket lugn och grundlig så att jag vet att hästen har förstått och har den inte det så prövar jag vänligt på ett annat sätt. Det är bästa sättet att få arbetsvilliga och lydiga hästar. Men de är busiga också, humor måste alltid finnas och hästar har en underbar humor om man bara låter dem  :-*

Men vilka vägar ni väljer bryr jag mig faktiskt inte särskilt mycket om, det enda som spelar någon roll är att det blir bra. Står man där och inte kan rida, leda eller lasta sin häst ska man ta sig en allvarlig funderare vad man egentligen pysslar med (Säger inte med det att människorna i den här debatten har problem med detta).

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 06 jun-12 kl 21:37 »
Det som jag har problem med NH är det att det ska prackas på alla som den enda renläriga "hästhanteringen"... och höjas till skyarna som värsta problemlösaren... vissa verkar tro att det är genvägen till allt.

Men det ska inte finnas genvägar..man ska faktist jobba och slita o studera hästar o skaffa sig erfarenheten den naturliga (ursäkta att jag är vitsig :) ) vägen... det TAR TID att lära sig hästhantering.

Men det marknadsförs som ett mirakelmedel "betala 300 spänn o lär dig veva rep så löser sig allt"

Varför är det ingen av dessa godhjärtade personer som så gärna delar med sig av denna uråldiga metod, som gör det gratis?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 06 jun-12 kl 21:47 »
Det som jag har problem med NH är det att det ska prackas på alla som den enda renläriga "hästhanteringen"... och höjas till skyarna som värsta problemlösaren... vissa verkar tro att det är genvägen till allt.

Men det ska inte finnas genvägar..man ska faktist jobba och slita o studera hästar o skaffa sig erfarenheten den naturliga (ursäkta att jag är vitsig :) ) vägen... det TAR TID att lära sig hästhantering.

Men det marknadsförs som ett mirakelmedel "betala 300 spänn o lär dig veva rep så löser sig allt"

Varför är det ingen av dessa godhjärtade personer som så gärna delar med sig av denna uråldiga metod, som gör det gratis?

jag tycker personligen att det prackas lika mycket från andra hållet.. alla människor vill gärna dela sin tro med andra oavsett vad det gäller.

Ja visst finns det folk som gärna höjer NH till skyarna som du säger, men kom ihåg att det är människorna som gör det och inte NH självt. NH är bara ett verktyg, och bör betraktas som ett.

Nu vill ju jag gärna påstå att man gör mer än att "veva rep" ;D  Men det lät så kul, så låt gå.

Varför finns det inga ridskolor man kan gå på som är gratis? Man vill väl ha något tillbaka för tiden man lägger ned på att lära en person något.
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 21:50 av Mört´n »
Sugen på te? www.tealovers.se

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 06 jun-12 kl 21:52 »
Citera
Varför finns det inga ridskolor man kan gå på som är gratis?

Men dom påstår ju aldrig heller att dom gör det av god vilja..

Nej, du har helt rätt, man gör lite tecken med händerna också  :D För det har jag sett  :D (Ja, jag har också varit på clinics för mästare från USA och betalat för det, men jag blev så oimponerad )
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kbh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 jun-12 kl 21:59 »

Nej, du har helt rätt, man gör lite tecken med händerna också  :D För det har jag sett  :D (Ja, jag har också varit på clinics för mästare från USA och betalat för det, men jag blev så oimponerad )
Hehehe

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 06 jun-12 kl 22:11 »

ja handrörelser, men också hur du för dig och hur hästen reagerar av detta, och sedan hur du bör agera utifrån hur hästen reagerar osv, kommunikation helt enkelt.
Du verkar ha missat att detta bara är verktyg till att försöka bygga ett förtroende mellan hästen och människan, tanken är att hästen ska respektera dig och se dig som ledaren. På det sättet hoppas man slippa använda våld för att få hästen att göra som man vill.

Jag tror säkert att det är målet inom andra ridläror också, man försöker bara nå målet på ett annat sätt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 06 jun-12 kl 22:18 »
Det är det där med de olika 'mästarna' inom genren, ofta från USA, som man mer eller mindre dyrkar och tillber som jag tycker känns lite olustigt också... Lite sektvarning nästan...

Jag var på SM i Westernridning en gång, jag förmodar att de höll på med NH allihop för de hade både cowboyhattar och rep, men jag tyckte inte alls om det jag såg, där var en hel del våld och ryck och slit med hästarna.

Sen har jag svårt att tänka mig att alla ridskolor lär ut att man ska sparka på hästarna för att få dem att gå och dra dem i munnen för att de ska stanna etc, det är iaf inte så jag har lärt mig, jag skulle fått känna på samma behandling själv av min ridlärare iså fall, det sa hon iaf och vi trodde henne...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 06 jun-12 kl 22:23 »
Men grejen är ju att du måste förstå hur en häst funkar för att kunna använda dig av NH, det är helt döfött med alla dessa verktyg om du inte vet hur en häst tänker. Det blir liksom fel ordning.

Den här cowboyen, minns ej namnet, hade ju massa bra tips och råd..men det var ju bara helt självklara saker som vem som helst borde fatta själv.... Men det jag var intresserad av var biten med problemhästar, när man VERKLIGEN på riktigt har problem.
En tjej ställde en fråga, som jag tyckte var intressant och satt som idel öra för att höra det intressanta svaret, var mycket förväntansfull  :D

Hennes häst var så in i helskotta bakrädd när hon red, den slog åt allt som rörde sig bakom den och även sånt som den inbillade sig fanns bakom den.

Får vi höra nu alla NH.are. Vad är lösningen på det?

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 07 jun-12 kl 09:47 »
Det är nog stor skilnad på erfarenheterna av hästhanteringen,bland debatörerna skulle jag tro.Har man hållt på några år med hästar så kommer man på att det inte finns några patentlösningar eller genvägar.Det är den som tror att det finns genvägar som skapar problemhästar.Det tar tid och det måste ta tid,har man inte tid då skall man allvarligt överväga sitt hästinnehav.
Hur vanligt är det inte med "Ridtravare" Nu när jag fått den att gå i form så blev den halt.Man har helt enkelt forserat aldeles förfort.Chefen på Strömsholm sa till en som ville skynda på så hästen så den kunde gå i form genom att andvända inspänningstyglar eller vad det var " Sådan där skit hör inte hemma bland ridkonsten utan hör hemma hos taskspelare o cirkusfolk.

Med 50 års erfarenhet av hästar både profisionellt och husbehovsridande,så vette fasen om jag känner mig speciellt duktig på hästar.För upptäcker du något nytt så blir sidouptäckten att det finns ännu mer att uptäcka.När man kommer till det stadiet att man inte kan något då har man kommit en bit på väg men full lärd blir man aldrig.

Som svar på Frances fråga så är det ju enklast att sätta en röd rosett i svansen, som alternativ skulle jag pröva skygglappar,vette fasen om jag sett det på en ridhäst.
Annars så skulle jag prova att träna longera,med en plastflaska i ett snöre som jag fäster i svansen,så det verkligen blir en fara för hästen och ingen inbillad.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 07 jun-12 kl 21:40 »
Men grejen är ju att du måste förstå hur en häst funkar för att kunna använda dig av NH, det är helt döfött med alla dessa verktyg om du inte vet hur en häst tänker. Det blir liksom fel ordning.

Ja precis, man måste förstå hur en häst funkar för att man ska ha någon nytta av teknikerna. Då är det ju tur att man i NH lägger mest energi på att försöka förstå hur hästen funkar, det är ju bl.a det NH har fått så mycket kritik för, att man just försöker "prata" med hästar som många kritiker säger.

Den här cowboyen, minns ej namnet, hade ju massa bra tips och råd..men det var ju bara helt självklara saker som vem som helst borde fatta själv.... Men det jag var intresserad av var biten med problemhästar, när man VERKLIGEN på riktigt har problem.
En tjej ställde en fråga, som jag tyckte var intressant och satt som idel öra för att höra det intressanta svaret, var mycket förväntansfull  :D

Hennes häst var så in i helskotta bakrädd när hon red, den slog åt allt som rörde sig bakom den och även sånt som den inbillade sig fanns bakom den.

Får vi höra nu alla NH.are. Vad är lösningen på det?

Nu beror det ju mycket på hästen vad som funkar och inte, men till att börja med skulle jag helt enkelt röra mig, på ett lämpligt avstånd bakom hästen tills den vänjer sig vid mig. Sen skulle jag allt eftersom den vänjer sig vid att jag är bakom hästen avancera närmare och när jag är alldeles bakom så skulle jag backa ut en bit igen och börja om, men på ett annat sätt. jag kanske helt enkelt har en flaska som jag rör omkring med lite lugnt om hästen nu var rädd för flaskor också.
Det gäller ju att vänta ut hästen och att ta det i små steg så man slipper börja om. Ha inte för brotomt.
Nu kommer säkert nästa kommentar om att man kan ju inte skrämma hästen, och såklart är ju inte meningen att skrämma hästen. Man utsätter hästen i små doser för vad den är rädd för enda tills den inte är rädd för det längre. Man använder precis samma metod inom psykiatrin med människor och det kliniska namnet för det är kognitiv beteendeterapi.

Du skrev tidigare att du kände det som att det prackades från NH hållet, men jag måste säga att jag börjar känna att det prackas lite från ditt håll.
Varför ska jag ens behöva försvara NH? Det finns ingen anledning. Jag har hittills bara set en kommentar om att NH skulle vara bättre än den vanligare ridskolan och så har resten av tråden gått ut på att bevisa motsatsen.
Hittills har den största ”prackningen” kommit från motståndare av NH.. lite trist faktiskt..

Heureka

• Småland
« Svar #30 skrivet: 18 feb-13 kl 11:29 »
Lite gammal tråd, men den fångade mitt intresse.
Frances:Skulle gärna vilja höra vad den här cowboyen kom med för lösning till den bakrädda hästen?
Och om det finns någon annan som har förslag till lösning, förutom att bara knyta en rosett i svansen och låta problemet frodas eller knyta fast en flaska med risk att hästen får panik och skadar sig?
Jag återkommer mer mitt förslag.

Jag kan säga att jag är för horsemanship (den mjukare varianten - det finns fler!). Som förhållningssätt, det finns oerhört mycket kunskap. Men det blir problem om man ser det som en metod, en quick-fix eller dyl som vissa gör. Metoderna och utrustningen i händerna på nån som inte har kunskapen kan bli direkt gräsligt för hästen, likaså kan det bli lite mycket buisness i det hela. Men "vanlig" hästsport ska inte kasta sten i glashus! Där frodas okunskap, utrustning, pengar, våld och metoder, även om där även finns fantastiska hästmänniskor som intuitivt vet hur man handskas med en häst.

Istället för att munhuggas om vilket som är det enda rätta sättet kan vi väl diskutera olika sätt att hantera hästar och lösa problem? Sen får man tro på och pröva vilket man själv vill?

Hur lär man en svårlastad häst gå på transporten frivilligt tex?

Frances

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 18 feb-13 kl 11:51 »
Han hade ingen lösning på det. "eeeh..öööö..hmmmm....just..ride"

Heureka

• Småland
« Svar #32 skrivet: 19 feb-13 kl 08:59 »
 :o Ingen lösning alls? Då förstår jag om du blev oimponerad.
Jag tänker så här: Detta finns ingen quick-fix på och man måste studera hästens beteende och relation till ägaren innan man kan säga något - har det hänt något som skapat beteendet, finns det något fysiskt problem bakom (smärta, synproblem...), hur fungerar ägaren och hästen ihop, när och hur kommer problemet? Sen skulle jag jobba med allmänna kommunikationsövningar för att lära känna hästen, skapa förtroende för mig som ledare, och hittills alltid för att skapa bättre kommunikation mellan ägare och häst - den brukar inte vara på topp när det finns ett sådant här problem. Det är det alla dessa olika flyttövningar går ut på - hästar kommunicerar med kroppsspråket och flyttar varandra, arbetet lös i rundpaddock syftar till att starta ett frivilligt samarbete från hästens sida. Lika lite som man kan lära ut detta på några timmars clinic kan jag skriva ner allt för att alla ska förstå vad jag menar. Efter det skulle jag göra några toleransövningar som inte har med bakskyggheten att göra. Att man går på presenning med hästarna har inget egenvärde i sig, men det tränar upp kommunikationen i svåra situationer och lär hästen att hantera sitt flyktbeteende bättre och lita på ledaren. Sedan kan man börja träna bakskyggheten genom att utsätta hästen för det i lagom doser (inte gå bakom själv, med risk att bli sparkad!), man får använda sin kreativitet. Tricket ligger i exakt när man slutar med en stimulans. Man måste upphöra med det farliga just när hästen står still/är lugn,före eller efter en reaktion. Vill man ha en känslig häst (tex reagera snabbt på skänkeln eller vad som helst) måste man sluta med stimulansen ( tex skänkeltrycket) EXAKT när hästen reagerar på hjälpen, vill man ha en okänslig häst tar man absolut inte bort det när den reagerar utan innan eller efter. Sparkar häsen när man borstar den under magen och man slutar borsta så har den lärt sig att sparka, det är inte säkert att den förstår varför den blir slagen en sekund senare. När man tränar rädsla måste man ha fingertoppskänsla så hästen inte får panik, då slutar den tänka och kommer troligtvis att fly ifrån det otäcka/sparka bort det vilket förstärker beteendet och rädslan. Beröring (av någon hästen litar på) startar lugn-o-ro-systemet i hästens kropp och kan hjälpa till.

Det finns flera olika grenar inom NH (vet inte om alla kallas NH eller om det finns mer begrepp?)." Repvevande cowboys" (för mycket våld), Parelli (suverän enl. mig), Monty Roberts (fantastiskt duktig, men join-up är svårt att lära sig för "vanligt" folk, tycker jag), och säkert några till. Hempfling har väl också en variant.
Det handlar om att lära sig hästens natur och kroppspråk, att kontrollera sitt eget kroppspråk, att använda sin fantasi och fokus (man kan välja att flytta EN häst i en hel flock genom fokus), att använda tiden rätt (tex exakt när man slutar med en stimulans, lägga in paus i rätt ögonblick mm) osv..... Kanske framförallt förstå att hästar samarbetar, bara man gör rätt. Ledarskap, men inte dominans. Ömsesidig respekt. Även om man är en naturligt begåvad hästmänniska kan man ha nytta av att få ord och bild på vad man gör, vad man jobbar efter. Är man en normal hästmänniska har man det absolut. Men jag är övertygad om  att dessa principer (och fler som jag glömt nu) är det rätta, oavsett om man använder repgrimma eller inte. Utrustningen och övningarna i sig är inte metoden, men kan underlätta. Jag är övertygad efter att ha jobbat efter principerna och ser vad det gör med hästar och människor. Sen kan det missbrukas, det finns feltolkningar, rötägg som utför det (och dessutom lär ut för en dyr peng), det finns "traditionella" hästmänniskor som redan använder det och kallar det hästförnuft osv. 

För att svara på huvudfrågan i den här tråden: Jag är en "russinen ur kakan"-person - väljer hästkunskapen, väljer ibland bort själva metoden/övningen/utrustningen. Jag vill kunna anpassa mig efter olika hästar, personer och situationer.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #33 skrivet: 19 feb-13 kl 09:09 »
Det största problemet med NH är väl att man drar fel slutsatser av hästens beteende och överskattar hästens intelligens och förmågan att dra logiska slutsatser. Och om dessa grundpremisser inte stämmer då är ju resten inte mycket värt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 19 feb-13 kl 10:08 »
Hästhanteringen sitter i en själv, det spelar ingen roll vilken metod man använder om man inte har "känslan". Vi människor tänker för mycket och krånglar till det. En häst ser rakt igenom en, har sett så många gånger människor som varit på både den ena och andra kursen mm som ändå är små och osäkra i sin hantering och inte kan lasta hästen, få den att stå still, lyfta ben osv sen har jag sett dessa "okunniga" ickehästvana människor men som är lugna och trygga i säg själv som saknar hävdelsebehov och inte lägger ngn prestige i hästen och de bara kan gå fram och ta hästen och allt klickar på en gång liksom många gånger med barn.
Jag har varit fruktansvärt osäker på bortaplan med häst och studerat både NH, Hempfling, gamla hästgubbar mm mfl men det var först när jag träffade en person eller snarare häst som fick mig att förstå att jag kunde inte jobba med hästen förrän jag började jobba med mig själv som det faktiskt lossnade, jag blir fortfarande nervös men eftersom jag vet om problemet och grunden till att jag blir nervös så kan jag hantera den istället för att stressa upp mig ännu mer och blockera mig. Ledarskapet är ofta ett problem och det problemet ägs alltid av människan

Mattons

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 19 feb-13 kl 11:19 »
När det talas om brukshästar och "horsemanship" är ju Doc Hamill ganska intressant. Om intresset ligger i en vettig hästhantering är väl Lynn R. Miller nog värd att kolla in. Dessa två jobbar då i huvudsak med arbetande kallblod. Värt en titt.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

vindensbonig

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 feb-13 kl 11:24 »
När det talas om brukshästar och "horsemanship" är ju Doc Hamill ganska intressant. Om intresset ligger i en vettig hästhantering är väl Lynn R. Miller nog värd att kolla in. Dessa två jobbar då i huvudsak med arbetande kallblod. Värt en titt.
Vad för speciellt med dom ?

Mattons

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 19 feb-13 kl 15:04 »
Det är väl just det att det inte är något speciellt med dem alls. Lynn Miller är en duktig bonde och hästkarl som skrivit en del böcker om arbetande hästar. Kolla in www.smallfarmersjournal.com . Jag tycker han har ett bra förhållningssätt till utbildning och användning av hästen som dragdjur. Doc Hamill är jag inte så inläst på. Han håller workshops och clinics på sin ranch i Montana som verkar vara uppskattade av folk där borta. Han är veterinär specialiserad på hästar om jag förstått saker rätt.

Som sagt, inget speciellt med dem alls. Jag uppskattar LRM väldigt mycket. En stark röst mot GMO, stordrift, och för småskaliga, hållbara, självhushållande jordbruk som drivs med hästkraft.
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Karlssonsbacke

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 19 feb-13 kl 15:20 »
ja handrörelser, men också hur du för dig och hur hästen reagerar av detta, och sedan hur du bör agera utifrån hur hästen reagerar osv, kommunikation helt enkelt.
Du verkar ha missat att detta bara är verktyg till att försöka bygga ett förtroende mellan hästen och människan, tanken är att hästen ska respektera dig och se dig som ledaren. På det sättet hoppas man slippa använda våld för att få hästen att göra som man vill.

Jag tror säkert att det är målet inom andra ridläror också, man försöker bara nå målet på ett annat sätt.

Det finns annat våld än bara fysiskt våld. Jag tycker att många träningsmetoder inkl NH bygger på dominans och antagandet att människan alltid vet bäst, och därför har rätt att bestämma allt kring och för hästen. Jag vet väldigt få människor som nått så långt i sin personliga utveckling att de kan vara den där ledaren de påstår att de måste vara.

Jag tycker bättre om metoder som pratar om att bygga en relation snarare än ledarskap. För det är ju vad allt handlar om eller hur? Att hitta en positiv relation där bägge parter har förtroende för varandra. Jag kan se så många gånger när min häst har haft rätt och inte jag.

Vad hade jag vunnit på att tvinga honom till det som jag just då tyckte var rätt? Nu påstår jag inte att jag aldrig gjort det, för fel gör jag, men jag har turen att ha en häst som inte går med på vad strunt som helst bara för att jag är en människa. Och jag försöker att lära mig av de misstagen jag gjorde.

Jag ser mig inte som hans ledare utan vi är två parter i en relation
Vi har båda rätt att sätta gränser för hur vi vill att den relationen ska se ut. Jag bestämmer vissa saker men inte allt.

Såg en liten bit av en film om nån "upplyst" gubbe som hette Buck Brannaman som visst skulle vara sååå duktig och var så snäll mot hästarna. Vad jag såg var tvång och dominans, bindande av bakfötter och annat. Sådant som måste traumatisera ett flyktdjur. Jag kunde inte titta klart för jag tyckte det var så upprörande (inte minst att det trumpetades att det han gjorde var så hästvänligt).
Min syster berättade senare att det var en häst som han inte lyckats rehabilitera på de två timmarna han hade till förfogande, så den sa han till ägarna att de fick ta bort.
Varför skulle det gå så snabbt!?!

Obs att jag inte drar paralleller till alla NH-utövare med detta! Jag drar paralleller till metoder som påstår att vi måste vara ledaren i alla lägen, därför att det möjliggör tvång och osunda beteenden mot andra individer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser