Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Fel" värmelampa ?  (läst 5596 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
"Fel" värmelampa ?
« skrivet: 02 jun-12 kl 22:17 »
På värmelampan jag har står att lampan inte får vara närmare underlaget än 60 cm, för brandriskens skull. Men om det inte blir tillräckligt varmt under då, med det avståndet ? Lampan är köpt på Granngården och avsedd för djur såklart.
Hur varmt behöver 4-veckors kycklingar för att må bra ?

lena70

• Gäst
SV: "Fel" värmelampa ?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-12 kl 22:23 »
Köpt med en värmelampa, och gjorde misstaget att det bara får vara max 150 watt i den..Och med 60 cm avstånd till golvet, värmer den inte bra..Jag sa vid köp att jag ville ha en värmelampa till kycklingar och blev hänvisad denna..Fast jag såg inte förrens jag kom hem och testade den och mätte tempen vid golvet, att det inte blev bra..Ska nu leta efter en annan värmelampa, jag kan ha starkare glödlampa i..!

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jun-12 kl 22:29 »
Funkar fint med en vanlig skrivbordslampa oxå.

Jogar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jun-12 kl 22:39 »
Fast som jag har förstått det så kan en värmelampa sitta lägre de få veckor det behövs med kycklingar. Jag har en keramiklampa på 150 W som sitter på ca 40 cm avstånd till kycklingarna. Men så har jag ett värmetak också, och det tycker jag är ännu bättre för det blir inte varmt mer än på deras ryggar.
Annars så gäller väl den där gamla regeln att; ligger de och trängs i en hög under lampan så är det för kallt, ligger de utspridda utanför värmekällan så är det för varmt.
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 22:47 av Jogar »

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 02 jun-12 kl 23:19 »
Jag har flera av Granngårdens värmelampa på 150 watt och har använt dom i många år utan problem.
Lampan hänger ca 35-40 cm över botten av akvariet och jag använder sand i botten på kycklingakvariet för att vara säker på att det inte uppstår en brand.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-12 kl 23:27 »
Jag har flera av Granngårdens värmelampa på 150 watt och har använt dom i många år utan problem.
Lampan hänger ca 35-40 cm över botten av akvariet och jag använder sand i botten på kycklingakvariet för att vara säker på att det inte uppstår en brand.
Kan inte fylla lekstugan med sand  ;)  Har spån, känns mao som lite läskigt att hänga lampan "för lågt".

Jogar

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jun-12 kl 23:34 »
Mina ligger på bara en osb-skiva just där värmekällorna finns, strö har de i resten av utrymmet. Att det skulle bli så varmt att strö tar eld har jag svårt att tänka mig, då har nog kycklingarna blivit grillade innan dess  :P   Inte dammar de lika mycket som vuxna höns heller.  Jag har även för mig att säkerhetsavståndet på 60 cm har med att göra att tex grisar inte ska kunna ha ner lampan (men det reserverar jag mig för, jag kan ha fel)

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 03 jun-12 kl 00:28 »
Kan inte fylla lekstugan med sand  ;)  Har spån, känns mao som lite läskigt att hänga lampan "för lågt".
Jag har mina kycklingar i gammalt akvarium.
Köpte dom billigt på Blocket för massa år sedan pga att dom läckte.
Rengör dom med högtryckstvätt.

Innan så hade jag sandfyllda byrålådor som kycklingarna gick i.

Kan du inte lägga sand rakt under lampan?
Så gör jag om jag måste värma med lampa i hönshuset.

Själv så skulle jag aldrig hänga upp en lampa över spån.
Lossar kroken som lampan hänger i så har jag eldat upp hela ladugården och logen.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jun-12 kl 11:28 »
Jag har med sänkt ner lampan till ungefär hälften, mot vad det står..Och då värmer den utmärkt!.Hängt upp kedjan med lampan, i en takstol, och det bör hålla.. ;D
Lite orolig för brand..( det står ju en massa varningar..) samtidigt känns det behagligt varmt under lampan, har svårt att tro att det skulle börja brinna..Har dock brandvarnare intill..!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser