Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem rycker tussar av katten?  (läst 2265 gånger)

Nina W

• Värmland
Vem rycker tussar av katten?
« skrivet: 01 jun-12 kl 17:28 »
Såfin hade en kal flæck nedanfør nacken då jag kom hem från en långresa før snart en månad sedan. Jag brydde mig inte om det, men så før några dagar sedan, så kom hon in och hade en kal flæck till och man kunde tydligt se att någon slitit loss en hårtuss før det var många sårprickar. Och morgonen efter hade hon ett kal flæck och en hængande skinnslamsa på sidan av huvudet. Jag blir inte klok på vad slags djur som hon slåss med! Vad tror ni? Hon ær en tuff, revirhævdande katta. Nu ær hon øver arton år och har fått dålig hørsel så sorkjakten har blivit besværlig men hon gør så gott hon kan och sover inte bort sitt liv.

Malines här igen

• Gäst
SV: Vem rycker tussar av katten?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-12 kl 17:35 »
Rovfågel eller räv eller hankatt (om hon inte är kastrerad).

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-12 kl 17:43 »
Hon ær kastrerad, och om hon kom i nærkamp med ræv så skulle det nog sluta værre. Rovfågel -skulle sækert ge klomærken? Smådjur som vessla?

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 17:44 »
det är inte så att hon fastnar i  nått kladdigt

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 17:59 »
Det är inte säkert att det hade slutat värre med räv. Räven biter gärna över nacken.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 08:54 »
Eftersom din tassmadame är mycket revirhävdande kan det vara en annan katt, även de kastrerade kan slåss så pälstussarna ryker, inte alls ovanligt.
Räven? Ja, kanske. Minikatten skrämde bort en stackars ungräv ett antal gånger från vårt förra hem, och det var inte katten det var synd om i de fallen. En rolig syn att ha en räv uppe på en 2 meters snöhög, livrädd för att gå ner eftersom det nedanför snöhögen står en mycket liten men mycket arg katt som fräser och morrar och har flaskborstsvans ;D ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 09:25 »
Såfin har slagits med grannkatter massvis med gånger i sitt liv fast oftast står dom bara och mäter varandra och försöker impa... Vid slagsmål brukar det sluta med vanliga klösmärken -oftast under magen eller på ett öra eller så. Hon är rätt stor och långhårig så hon ser väldigt stor och farlig ut då hon burrar upp sig. Vi har haft räv runt om nästan jämnt och dom har inget vågat.

Menlös

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jun-12 kl 09:47 »
Är du säker på att det inte är en sjuk människa? Men du kanske bor ensligt.

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 05 jun-12 kl 12:22 »
I så fall skulle hon väl vara rädd för denna människa efter första gången. Utomhus så är hon rädd för främmande folk. Inne då jag är med så går det bättre. Vi bor på landet men visst finns det grannar i båda riktningarna.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 20:51 »
Ringorm? Rätt vanligt på katt och drabbar gärna djur som är lite nedsatta. Ringorm kliar rätt mycket så det kanske är hon själv som kliar och gnager på sig?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 07 jun-12 kl 18:19 »
Min pappas kalvar fick ringorm då jag var barn, dom smittades av en klantig slaktbilsförare och så smittade kalvarna mig så jag vet vad ringorm är. Kliande, fjälliga fläckar. Men Såfin kliar sig inte ett dugg och på sidan av huvudet mellan nos och öra så hängde en hudflik lös framför den kala fläcken. Så kära Såfin är bara nästan lika fin som vanligt.

henrietta70

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 07 jun-12 kl 18:52 »
Tror att alla skulle ha lättare att göra gissningar om du postar foton ;O)

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser