Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätbara Perenner  (läst 2926 gånger)

krikav

• Hälsingland
Ätbara Perenner
« skrivet: 30 maj-12 kl 18:25 »
Jag skulle hemskt gärna ha ett trädgårdsland där jag inte behöver vända om allt och plantera nytt varje år.
Har därför fokus på perenna grönsaker.

Tycker det är svårt att hitta bra växter som trivs i svenskt klimat dock!

Maskrosor känns i alla fall som en bra grönsak. Bladen smakar kanske lite beskt, men jag kan nog vänja mig.

Målet är att inte behöva plantera något alls, på sin höjd gå runt i landet och hålla ogräs borta.
En bra mix av flera olika ätbara växter vore nog bäst, för att härma en naturlig äng.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Ätbara Perenner
« Svar #1 skrivet: 30 maj-12 kl 18:30 »
Rabarber
Sparris
Ängs/trädgårdssyra
Piplök och luftlök
Jordärtskockor

Fast du kommer nog inte undan med att bara rensa lite ogräs. Ska det bli mat av det får du gödsla och ev. vattna ibland också. Men visst är det praktiskt med perenner!

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 30 maj-12 kl 18:34 »
Och varför läste jag rubriken som "Ätbara personer"??

:-[

Lycka till med odlandet :)

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 18:56 »
kirskål och nässlor (och maskrosor som du nämnde) kan skördas från tidig vår och framåt. När de blir höga och träiga klipp ner så kommer det nya och fina blad. De små nya och nerklippta maskrosbladen är lika goda som ruccola. som kryddor och smaksättning pepparrot, gräslök, oregano, libsticka, timjan, salvia och lavendel. Som (ätbar) fägring gurkört och ringblommor som är ettåriga men sår sig själva år från år. Vinbärsbuskar, både blad och bär är ätliga, månadssmultron och hallon likaså.
Här hittar du mer ätbara perenner
http://www.skogsskafferiet.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 19:00 »
Dagliljor - fina blommor som går att äta.

Och så finns det ju ettåringar som glatt självsår sig och i praktiken fungerar som perenner. Ringblommor, krasse, gurkört. Om du låter några palsternackor övervintra och fröa av sig så får du nästan arbetsfria palsternackor året därpå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare (1 dolda)
Taxmamman, sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser