Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla hallon i kragar ovan marknivå?  (läst 7736 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Odla hallon i kragar ovan marknivå?
« skrivet: 28 maj-12 kl 08:33 »
Håller på att ställa iordning en bär- o örtaträdgård där kragar ska ställas på markduk som ligger på marknivå.

Kommer mina hallonplantor att överleva där el måste de ner en bit i marken för att klara vintern? (Bor i Västerbotten.)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Existens?

• Gäst
SV: Odla hallon i kragar ovan marknivå?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 08:50 »
Jag skulle nog vara mer orolig för sommaren och torka..  Blir det inte ett evinnerligt vattnande när man inte utnyttjar den naturliga markfukten?

Eurydike

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 12:30 »
Har ingen erfarenhet alls av hallon i pallkragar. Men jag odlar själv allt mäjligt annat i 52 pallkragar. För att fixa fuktigheten täcker man med gräsklipp mellan plantorna. Går även med fiberduk eller plast, beror väl lite på vilka grödor man har.
Funkar kanon, tycker jag.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 17:10 »
Har alltid odlat i sandblandad jord o täckt med gräsklipp, växer oerhört bra. Tyvärr kommer det in mkt ogräsfrö då vi har stora åkrar runtomkring huset. Tanken är att jag ska lägga ner elrör el slang med hål i som jag kan koppla vattenslangen till o ge bäddarna (de som behöver mkt vatten) en rotblöta då o då.

Har talat med en väninna som rekommenderade att lägga markduken under men skära kryss i för hallonrötterna att söka sig ner i marken. Det mesta gräset kommer ju att växa in från sidan så det tycker jag låter som en bra idé.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Mexxi

« Svar #4 skrivet: 29 maj-12 kl 11:37 »
Vi fick några plantor från svärmor i höstas. Hade inte tid att plantera dem utan satte dem i trädgårdslandet vilket är en stor låda, 40cm ovan jord. Alla har överlevt utan vidare fjäsk!

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Tur-Johan, pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser