Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka är höns "viktklasser"?  (läst 1833 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vilka är höns "viktklasser"?
« skrivet: 26 maj-12 kl 22:13 »
Jag har sett att man delar upp hönsraser i "viktklasser", såsom tung, lätt, osv. Hur många "viktklasser" finns det, vilka är de, vad är vikten på respektive "klass", och vad är det korrekta ordet som jag borde använda istället för "viktklasser"? :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
SV: Vilka är höns "viktklasser"?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 07:46 »
I utställningssammanhang gäller bara Tung respektive Lätt.  Tillämpas både hos Dvärg och Stora.  Så det finns fyra grupper  eller kategorier av höns på utställning. Det är ingen specifik viktsgräns, utan grundas mer på rasens typ och kroppsbyggnad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 08:02 »
I utställningssammanhang gäller bara Tung respektive Lätt.  Tillämpas både hos Dvärg och Stora.  Så det finns fyra grupper  eller kategorier av höns på utställning. Det är ingen specifik viktsgräns, utan grundas mer på rasens typ och kroppsbyggnad.

Där ser man! Finns det andra sammanhang än utställningssammanhang? Jag såg att i jorbruksverkets regler skrev de ut de faktiska vikterna för hönsen, där olika regler gällde för olika vikter.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 09:29 »
I djurskyddslagen gäller viktgränsen 2,4kg  när det rör yta på boxar/burar osv. En 600g höna kräver således lika stor (liten) plats som en 2,4kg höna :-\

Motsvarande gäller en 2,5kg och en 5,2kg höna...

Med detta som grund kan du i ett envåningssystem har  18 dv Silke på 2m2 eller 15 Brahma. När man sätter verklighet till dessa regler blir det absurt.

Dom som har skrivit lagen har bara hört talas om värphybrider och av dem finns det paren stock hönor och värphönor som väger strax under 2,4 kg och paren stock tuppar som väger strax över 2,4 kg.... De flesta slakthybrider som föds upp  blir ju aldrig över 2 kg..... Där är det bara parentstock som kommer upp i den övre viktklassen...

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser