Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla i hönsgården?  (läst 6006 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Vad odla i hönsgården?
« skrivet: 26 maj-12 kl 21:39 »
Våra höns går för det mesta fritt ute i trädgården men ibland måste de vara instängda i hönsgården men där finns två problem. På sommaren är det för soligt så det behövs något som ger skugga (visst det funkar med presenning men det är inte så roligt) men då finns det i alla fall små perenna buskar som de kan känna sig trygga under men när de vissnar ner så blir det kalt förutom några små tak så då känner de sig inte trygga därinne. Så vad kan vi odla som gärna är vintergrönt, inte giftigt, och som är täckande för skugga och skydd året runt (det finns ett metallnät ovanför så det behöver bara inge känsla av att vara skyddande).
Hönsgården är 40kvm och ca 2 m i "takhöjd".
Vi har en hel del gamla snåriga syrenbuskar i trädgården och de fungerar bra men det vore kul med något annat och sen tar de väl rätt länge innan de blir så där buskiga.
Förslag mottages tacksamt.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

tinaw

• Gäst
SV: Vad odla i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 22:10 »
ett gäng solrosor eller liknande kanske? Inte för vintern, men det blir snabbt ett buskage iaf.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 26 maj-12 kl 22:23 »
ett gäng solrosor eller liknande kanske? Inte för vintern, men det blir snabbt ett buskage iaf.

Äter höns små solrosor? Vi har solrosor som håller på att växa upp i vår blivande hönsgård, vore intressant att veta vad man har att förvänta sig.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 26 maj-12 kl 22:27 »
I min blivande lilla hönsgård har jag nu satt en syren, funderar på att flytta några ormbunkar dit också men de är ju inte så buskiga på vintern. Kanske vinbärsbuskar.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 23:40 »
Ja, höns äter små solrosor. Och kan säkert nappa av delar av blad av stora.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 maj-12 kl 01:09 »
Jag har sett flera hönsgårdar med vinbärsbuskar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 27 maj-12 kl 01:15 »

Var de taggiga?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #7 skrivet: 27 maj-12 kl 09:17 »
Gran
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #8 skrivet: 27 maj-12 kl 15:26 »
Sibirisk ärtbuske. Ger även fodertillskott genom de proteinrika små ärtorna.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 maj-12 kl 19:19 »
Gran
Jo, det funkar ju så klart, någon lågväxande mer bred typ kanske. Är litet allergisk mot gran bara för skogsbolagens skull men jag har inga granar alls på min mark så ett par skulle ju inte skada!
Sibirisk ärtbuske. Ger även fodertillskott genom de proteinrika små ärtorna.
Intressant,det ska jag kolla upp!
Härligt med vinbär direkt i hönsgården! Men inte så mycket att ha på vintern som skydd.
Diskvalificeras på att de vissnar ner helt på vintern, behöver något skyddande då! Annars både vackert och gott för hönsen!
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 19:21 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 27 maj-12 kl 19:51 »
Varför inte satsa på någon klätterväxt i hönsgårdsnätet? Plantan kan ju dessutom sättas utanför stängslet.

Murgröna är vintergrön, annars är klematisens ris perennt och humlens rankor kan man lämna kvar .

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 maj-12 kl 20:40 »
Var de taggiga?

Helt vanliga vinbär. Röda, svarta och vita. Hönsen lägger gör små sandbad under buskarna, men vinbären som är 3 dm från marken och uppåt får mogna ifred och kan plockas och avnjutas.

shelale

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 maj-12 kl 20:54 »
Vad smart med murgröna i hönsnätet! Det ska jag anamma!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 27 maj-12 kl 21:38 »
Förresten, enbuskar funkar ju!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 27 maj-12 kl 22:03 »
Min moster hade ett stort hallonland intill hönshuset. Hönsen trivdes därinne och höll ogräsfritt och gödslade. Men inte vintergrönt...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 maj-12 kl 22:15 »
Du kan gott använda vanlig gran. När den nått önskad höjd är det bara att kapa toppen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

alleycat

« Svar #16 skrivet: 27 maj-12 kl 22:16 »
Här odlar några jordärtskockor i sina hönsgårdar - det är jättebra! Plantorna ger skydd mot rovfåglar och sol och hönsarna gödslar jorden och håller sorkar (som också trivs i jordärtskock-landet) borta!

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 27 maj-12 kl 23:46 »
Varför inte satsa på någon klätterväxt i hönsgårdsnätet? Plantan kan ju dessutom sättas utanför stängslet.

Murgröna är vintergrön, annars är klematisens ris perennt och humlens rankor kan man lämna kvar .
Murgröna är ju litet giftigt (för människor  :)) men hönsen verkar ju vara bra på att inte äta sånt som är farligt för dem. Det kanske vore nått...
Är det nån sorts klätterklematis du tänker på?
Jordrtskockor och hallon är ju också trevligt för höns och människor- på sommaren  :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #18 skrivet: 27 maj-12 kl 23:58 »
Precis, du kan ju göra vad du vill med den ex böja ett nät till en låg portal och låta den växa över. Med åren blir riset tjockt så de känner sig trygga även efter lövfällning. Dock blommar den mindre utan beskärning, men hönsen kanske inte bryr sig. ;)

Jag är ingen expert på sorter som risar sig mer/mindre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser