Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blödande get efter killning  (läst 3413 gånger)

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
Blödande get efter killning
« skrivet: 25 maj-12 kl 12:45 »
Hej getvänner!

Behöver hjälp... Min ena dvärgget killade för dryga veckan sedan, och blöder fortfarande en hel del. :/ Kan inte minnas att det varit såhär tidigare men vi har inte haft killingar på fyra år nu. Hon är dock pigg, äter och låter den lilla äta. Bör jag vara orolig?
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 13:01 »
En av mina vänner visade en gång en sådan get för en veterinär på besök till någons hästar.  Veterinären svarade:  "Ja, inte är det så bra, inte.  Men det är inte mycket att göra åt."

  Blöder hon mycket?

  Har möjligen Torptomten någon idé om vitaminer eller nåt, som kan öka blodets koagulationsförmåga där långt inne i geten?  För det är väl långt in, inte ute vid vulva?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Blödande get efter killning
« Svar #2 skrivet: 25 maj-12 kl 13:06 »
Misstänker att det är så, inte mycket att göra åt... Det är inifrån, det syns inga skador på vulvan utan där ser hon fin ut, har dragit ihop sig och svullnaden har börjat gå ner.

Svårt att svara på hur mycket hon egentligen blöder. Hon blir irriterad av det och viftar på svansen hela tiden så svansen blir ju full av torkad blod. Lilla damen är dessutom vit så det ser ju för hemskt ut!
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #3 skrivet: 25 maj-12 kl 13:13 »
Oj, då förstår jag att det ser förfärligt ut ...  Men värre är nog att flugorna dras dit, de är INTE rena om fötterna!  Om hon är irriterad, så är det också ett dåligt tecken.  Du får väl försöka kolla allmäntillståndet och, om det går, tempen.  Att hon låter den lilla suga är bra, då drar livmodern ihop sig.

  Det där veterinär-uttalandet är gammalt, det kan ju ha kommit något vettigt senare.  För problemet är inte unikt, det händer då och då.  Torptomten här är känd för att ha okonventionella idéer ibland.

  Var förlossningen besvärlig?  Stort foster, liten förstagångsföderska, felläge, ...  Bara en fundering.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Blödande get efter killning
« Svar #4 skrivet: 25 maj-12 kl 13:22 »
Har faktiskt inte sett just mycket flugor alls på henne, förvånande nog. Hade fasthållningshjälp här i förmiddags så jag fick tvätta och klippa undan det levrade blodet. Irritation verkar vara just över att det kommer ut något ur henne, för hon verkar vara sig själv i humör och beteende annars.

Förlossningen skötte hon själv, vi såg att det var klart bara. Då var killingen under rengöring så det var alldeles nytt. Efterbörden hängde kvar. Den kom ut efter ett tag och hon åt upp den, verkade dock som att den var hel! Inte förstföderska, och även om hon är rätt liten så är pappan ännu mindre och inte tyckte jag att den lilla nyfödda var särskilt stor inte...
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blödande get efter killning
« Svar #5 skrivet: 25 maj-12 kl 13:28 »
På människor kan det ibland vara så att den som fått barn tidigare blöder mer efter att andra eller tredje eller fjärde barnet fötts. Helt normalt på människor, och mår geten bra i övrigt kan det nog betraktas som get-normalt oxå.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Blödande get efter killning
« Svar #6 skrivet: 25 maj-12 kl 13:44 »
Tack skräptanten, jag hoppas du har rätt!!
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 13:46 »
Tack skräptanten, jag hoppas du har rätt!!
Ja!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #8 skrivet: 26 maj-12 kl 11:52 »
Jag vet att det finns kärlsammandragande läkemedel för lokal användning men minns inte just nu för vilka djurslag.

Jag vill därför först föreslå en telefon kontakt med Ulltuna och statens Veterinärhögskola; Trollmor brukar ha bra tel.nummer dit.  I andra hand ring den lokala distriktsveterinären!

Man kan tänka sig en injektion med kärlsammandragande läkemedel, eller en injektion med ett koagulationsbefrämjande läkemedel, eller ev ett livmodersinlägg som både renar och har bakteridödande effekt, samt en injektion med järn.  Och givetvis en kombination av två eller flera av dessa.

Som en understödjande behandling fram tills vterinärbesök vill jag rekomendera Fly-Trix för att hålla flugor på avstånd.
Avslagna och vissna nässlor för att ge järn och stimmulera nybildningen av blod.
Ett multivitaminpreparat som skall innehålla K-vitamin som ökar koagulationsförmågan.
Det gör även broccoli, grönkål, senapskål-roccola.

Men till veterinär bör geten komma om blödningarna inte upphör!!! Tag dagligen temp på geten!

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #9 skrivet: 26 maj-12 kl 12:15 »
Dumma, dumma Torptomten, måste jag nu leta efter telefonnummer också?  Såååå länge sedan jag behövde dem.  Ska se vad jag kan hitta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #10 skrivet: 26 maj-12 kl 13:21 »
Till SLUs växel:

018 -67 10 00
Vardagar 8 - 16  fråga efter någon som kan om obstetrik (=förlossningar).

Eventuellt kan man ringa deras jourtelefon:
018 - 67 29 90 dagligen 08 - 09

På sommaren fungerar de som en "vanlig" distriktsveterinär.  Under terminerna är de "mobila klassrum" på vardagarna:  De veterinärstudenter som närmar sig examen turas om att åka med på gårdsbesöken, och de veterinärer som är med och har ansvaret är lärarna.  Dvs ungefär de duktigaste veterinärer som Sverige har!  Det är de som svarar i jourtelefonen.

Hm, den akademiska terminen, den slutar ungefär nu, eller hur?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #11 skrivet: 29 maj-12 kl 19:20 »
 ??? Hur har det gått?  ???
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Blödande get efter killning
« Svar #12 skrivet: 31 maj-12 kl 08:52 »
Åh, tack för era svar och för all hjälp hörrni! Jag har glömt att återkomma just för att hon slutade blöda alldeles dagarna efter! Nu håller jag daglig koll på fröken och hoppas att det inte ska komma igång igen.

Sedan jag skrev sist har det även kommit en killing till i gethagen, så jag har haft fullt upp med de små liven och glömde återkomma till er här! Ber om ursäkt!

Ni är helt underbara här, vilket engagemang och vilken vilja att hjälpa! Jag blir glad av att ha att göra med människor som är som ni, så måna om djurens väl! <3
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blödande get efter killning
« Svar #13 skrivet: 31 maj-12 kl 14:09 »
Vad glad man blir över att det går bra! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser