Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggressiva kalkoner? Att korsa 2 raser?  (läst 3043 gånger)

TeresG

• Västergötland
Aggressiva kalkoner? Att korsa 2 raser?
« skrivet: 22 maj-12 kl 20:33 »
Hej!
Har haft kalkoner nu snart i ett år. Har enbart haft en höna och en tupp men tänkte utöka. men jag har en fråga om kalkontupparna generellt är väldigt vaktiga utav sig eller om jag bara haft oturen att få en sådan tupp. För min tupp försöker hoppa upp mot mig så fort jag kommer in i hönsgården.. >:(

Sedan har jag hittat en så vacker tupp av rasen red bourbun. Men jag undrar om man kan korsa dessa med Bronze, det borde väll vara genetiskt möjligt??? ::)

Mvh Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Aggressiva kalkoner? Att korsa 2 raser?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 20:51 »
Av de tre kalkontuppar jag känt/känner så har ingen av dessa varit aggressiv, tvärtom väldigt trevliga och rara herrar. Så det kan nog vara så att du haft otur och fått en surgubbe.  :-\

Det är inga problem att korsa red bourbon och bronze. De hör till samma art bara att de har olika färger och att någon kanske är avlad åt en annorlunda vikt m.m. Det är annars ingen skillnad, som att korsa olika hönsraser eller färger... Eller olika hundraser, kattraser, kaniner ... m.m m.m m.m ..... :) När du korsar dessa så lär du få ut lite nya/andra färger än vad föräldradjuren är, t.ex. röd bronze (? frågetecken då jag inte har så stor koll på gobblers färger ::))
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 23:35 »
Bourbon och bronz är samma ras men olika färger ;) vissa färger på kalkon är av annan vikt, ja som Linkoso skrev ;)

Bourbon och bronz kommer ge rödbronz kycklingar :D Röbronzar avlar inte rent på färgen så om jag kom ihåg rätt ger två rödbronzar 50 % rödbronz, 25 % bronz o 25 % bourbon ???

Och byt ut tuppen  ::)

:D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

mymlan65

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 00:48 »
Bourbon och bronz är samma ras men olika färger ;) vissa färger på kalkon är av annan vikt, ja som Linkoso skrev ;)

Bourbon och bronz kommer ge rödbronz kycklingar :D Röbronzar avlar inte rent på färgen så om jag kom ihåg rätt ger två rödbronzar 50 % rödbronz, 25 % bronz o 25 % bourbon ???

Japp, så är det... Bourbon är en "helröd" brons, så bourbon + brons = 100% rödbrons, dvs "halvröda"
rödbrons+rödbrons ger därför 50% rödbrons (ärver röd från ena föräldern) 25% brons (ärver "normal/ickeröd" från båda föräldrarna) och 25% bourbon (ärver röd från båda)

Och byt ut tuppen  ::)
Absolut, inget onormalt, men blir lite påfrestande i längden... :D
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 12:30 »
Vad bra :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1541 gäster, 3 användare
ärt, Berberis, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser