Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häck vid 1800-tals gård  (läst 8424 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Häck vid 1800-tals gård
« skrivet: 21 maj-12 kl 12:44 »
Ja vad kan vara lämpligt att ha för typ av häck här? Maken har rivit ner ett gammalt risigt staket invid huset, staketet var täckt av vildvin. Eftersom det är lite blåsigt där vi bor vill jag ha någon slags häck istället.

På andra sidan huset har jag satt liguster som skulle vara städsegrön men, det kan man inte anklaga den för att vara. Vi har en gigantisk buxbom på tomten men, buxbom ska ju växa så förbenat långsamt så frågan är hur lång tid det skulle ta innan häcken är en meter hög.  Annat som kan passa? Har funderat på bok. Vad är det för skillnad på avenbok och vanlig bok om man har det som häck? Det behöver vara något man kan klippa för jag vill ha fri sikt över om jag står upp. Max 1,5 m då, lägre friväxande kan också vara ok.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

SV: Häck vid 1800-tals gård
« Svar #1 skrivet: 21 maj-12 kl 14:26 »
I Blekingen skulle väl bok eller avenbok passa mycket bra. Avenboken har mera slingrande grenar och ger därför en tätare häck, det är inget problem att välja höjd på den.  Bok passar bättre till högre häckar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 maj-12 kl 17:36 »
Nu får jag säkert hela världen emot mig, men jag skulle nog valt nyponrosor. Nytta och nöje. :)

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #3 skrivet: 21 maj-12 kl 17:40 »
Avenbok eller bok skulle säkert funka bra, jag tänker mig nog syren som är snabbväxande och kan klippas som man vill.

Vår gård som är från mitten på 1800 men där nyare huset är byggt i början på 1900-talet hade en bokhäck tidigare. Den var klippt kantigt och på olika höjder beroende på hur dte blåste tror jag. Häcken har jag bara sett på foton för den var borta sen många år när vi köpte.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 maj-12 kl 17:45 »
Nu får jag säkert hela världen emot mig, men jag skulle nog valt nyponrosor. Nytta och nöje. :)

Det är vresrosor man brukar ha. Stora nypon och finns i olika blomfärger.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-12 kl 17:56 »
Det är vresrosor man brukar ha. Stora nypon och finns i olika blomfärger.

Jaja. Glömde bara vad de hette. Nyponrosor är alltså ngt annat?

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 maj-12 kl 17:58 »
Jaja. Glömde bara vad de hette. Nyponrosor är alltså ngt annat?

Små ynkliga ynkliga nypon. Växer vilt i backarna här nere. Går väl att använda de också förstås.

Jogar

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 maj-12 kl 18:01 »
På vår gård från slutet av 1700/början av 1800 är det bondsyrén längs med byvägen. Som den ser ut så kan man tro att den är från samma tid  :P

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 maj-12 kl 18:02 »
Vresrosor känns väldigt mycket som kommunens planteringar utmed smutsiga vägar inne i samhällen. Dessutom har de en tendens att förvildas och bli helt okontrollerbara framför allt utmed stränder, de slår ut den inhemska floran och rekommenderas därför inte där. Vanliga nypon blir inte ynkliga hos mig, utan snarare tre meter höga buskar. Men de är extremt smala och glesa, ofta bara ett par stammar som sticker av uppåt, lutande mot något annat.

Buxbom bör undvikas just nu, det är sjukdom på dem. Häckoxbär kan vara ett alternativ, eller aronia om man vill ha bär. Men jag är osäker på om det blir bär i en klippt häck. Måbär, om man vill ha en häck som blir grön väldigt tidigt på våren.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 maj-12 kl 18:04 »
Avenbok är fint, fast då måste man tycka om att klippa med häcksax. Självföredrar jag friväxande...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 maj-12 kl 18:05 »
Små ynkliga ynkliga nypon. Växer vilt i backarna här nere. Går väl att använda de också förstås.

Ah. Då vet jag. (Förlåt för trådkapningen Javill.)

Röstar alltså för en vresroshäck. Vill man inte använda nyponen själv (fast det vill man) är de ju utmärkta kosttillskott till höns/kaniner/får/hundar...

Vet att vresroshäckar kopplas ihop med kommunala planteringar, men det skiter jag i, jag tycker att de är vackra i alla fall.

Annars gillar jag oxå bondsyrén. Och fläder. Aronia förknippar jag om ngt med kommunplanteringar, och jag tycker att den är sjukt överskattad både utséendemässigt och bärmässigt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 maj-12 kl 18:09 »
Om man klipper syren så blommar den inte. Den får oxå rikligt med rotskott, så jag tycker inte den är lämplig till en klippt häck.

Avenbok växer något mindre kraftigt vilket är en fördel när man ska klippa en häck.... ett bra val. Vresrosor är oxå trevligt, men isåfall friväxande. Oxel är fint som klippt häck och även ek är fint och tidsenligt. Vill man ha ett vintergrönt alternativ så är Idegran-taxus passande. Även vanlig gran är snyggt, men mer krävande av ägaren.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 maj-12 kl 18:09 »
Fåret: Angående måbären och plussa till Malines huvud= en vinbärshäck.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 maj-12 kl 18:12 »

Jo, jag jobbar ju på min bärhäck, men jag tänker att den kanske blir för låg för javill? Svartavinbär är annars jäkligt billigt och enkelt. Inte så snabbväxande, men om man kan sätta tätt som 17 för att man har gott om gratissticklingar spelar det kanske inte så stor roll?

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 maj-12 kl 18:34 »
Absolut, men jag har aldrig sett någon klippt. Fast det behövs kanske inte, de brukar bli ungefär lagom höga

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 maj-12 kl 18:56 »
Häck av svartvinbär hade min mamma, sådär jättebra vindskydd vet jag dock inte om den var. Billig dock, den kom till så att hon stoppade ner avklippta skott från en befintlig buske och de rotade sig bra.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 maj-12 kl 20:00 »
Absolut, men jag har aldrig sett någon klippt. Fast det behövs kanske inte, de brukar bli ungefär lagom höga

Nej, klippta blir de nog asfula. Blir måbär också tycker jag, liksom de där vresrosorna. Hårt tuktad så håller jag nog på avenbok i detta fallet.

Angua

« Svar #17 skrivet: 21 maj-12 kl 20:19 »
lind går att sätta som häck också.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 maj-12 kl 20:23 »
Jupp, Lind är oxå fint :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

anders50

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 maj-12 kl 21:19 »
På min gård, nämnd i böcker från 1400-talet ( o:) ) har jag ingen häck!  Varför häck?? Duger det inte med ett staket? Det hade de på 1800-talet!  Möjligen lyxade de till det med en hagtornshäck.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
Ollefund, torpjens, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser