När det gäller Isbar så är proveniens (ursprunget) det viktigaste. Om man ser det som så att rasen var klar när Martin Silverudd dog 1986 så är det endast dom ättlingarna till dessa djur som är rena riktiga isbar. Dom skall då ha hela sitt ursprung från dessa djur att köpa korsningsdjur och sen renavladom efter Isbartsutseeende och sen kalla dom för Isbar hjälper inte rasen! Det finns flera odlare som försöker bevara Isbar och då arbetar man bara med säkra djur från vad man bedömer säkra besättningar, djur som man inte vet något om från hönsloppisar och likande kan aldrig bli aktuella för att delta i någon form av rasbevarande. Jag har vid ett flertal gångar försökt att hitta nya avelsdjur till min flock men det har alltid slutat med att jag får plocka bort dom och deras ättlingar för att dom har anlag som inte är ursprungliga. Nu finns det inget organiserat bevarande på isbar och det sker ingen kontroll eller certifiering av besättningar så vilka som har "rena" djur är inte helt enkelt att veta. Men det som Lina skriver om Eneklkam och fjäderdräkt är några av dom sakerna man går på, det knölliga blir djur som har ett korrekt utseende men ingen känd härstamning, kommer dom från en ren besätting eller ha den bara haft "tur" i det genetiska lotteriet och fått den gensamansättningen? Vill inte låta taskig men den tuppen som är på bild i första inlägget skulle aldrig kunna vara en renrasig Isbar.