Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns Isbarstandard?  (läst 8232 gånger)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Finns Isbarstandard?
« Svar #20 skrivet: 20 maj-12 kl 07:56 »
När det gäller Isbar så är proveniens (ursprunget) det viktigaste. Om man ser det som så att rasen var klar när Martin Silverudd dog 1986 så är det endast dom ättlingarna till dessa djur som är rena riktiga isbar. Dom skall då ha hela sitt ursprung från dessa djur att köpa korsningsdjur och sen renavladom efter Isbartsutseeende och sen kalla dom för Isbar hjälper inte rasen! Det finns flera odlare som försöker bevara Isbar och då arbetar man bara med säkra djur från vad man bedömer säkra besättningar, djur som man inte vet något om från hönsloppisar och likande kan aldrig bli aktuella för att delta i någon form av rasbevarande. Jag har vid ett flertal gångar försökt att hitta nya avelsdjur till min flock men det har alltid slutat med att jag får plocka bort dom och deras ättlingar för att dom har anlag som inte är ursprungliga. Nu finns det inget organiserat bevarande på isbar och det sker ingen kontroll eller certifiering av besättningar så vilka som har "rena" djur är inte helt enkelt att veta. Men det som Lina skriver om Eneklkam och fjäderdräkt är några av dom sakerna man går på, det knölliga blir djur som har ett korrekt utseende men ingen känd härstamning, kommer dom från en ren besätting eller ha den bara haft "tur" i det genetiska lotteriet och fått den gensamansättningen? Vill inte låta taskig men den tuppen som är på bild i första inlägget skulle aldrig kunna vara en renrasig Isbar.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #21 skrivet: 20 maj-12 kl 09:18 »
När det gäller Isbar så är proveniens (ursprunget) det viktigaste. Om man ser det som så att rasen var klar när Martin Silverudd dog 1986 så är det endast dom ättlingarna till dessa djur som är rena riktiga isbar. Dom skall då ha hela sitt ursprung från dessa djur att köpa korsningsdjur och sen renavladom efter Isbartsutseeende och sen kalla dom för Isbar hjälper inte rasen! Det finns flera odlare som försöker bevara Isbar och då arbetar man bara med säkra djur från vad man bedömer säkra besättningar, djur som man inte vet något om från hönsloppisar och likande kan aldrig bli aktuella för att delta i någon form av rasbevarande. Jag har vid ett flertal gångar försökt att hitta nya avelsdjur till min flock men det har alltid slutat med att jag får plocka bort dom och deras ättlingar för att dom har anlag som inte är ursprungliga. Nu finns det inget organiserat bevarande på isbar och det sker ingen kontroll eller certifiering av besättningar så vilka som har "rena" djur är inte helt enkelt att veta. Men det som Lina skriver om Eneklkam och fjäderdräkt är några av dom sakerna man går på, det knölliga blir djur som har ett korrekt utseende men ingen känd härstamning, kommer dom från en ren besätting eller ha den bara haft "tur" i det genetiska lotteriet och fått den gensamansättningen? Vill inte låta taskig men den tuppen som är på bild i första inlägget skulle aldrig kunna vara en renrasig Isbar.

Kanske man skulle haft en genbank och organiserat bevarande på isbar?! :) Eller for Svensk Grönvärpare? Var kommer navnet isbar från?
Det verkar som många (inkl meg själv) tror at om en høna har stjärt och värper grøna ägg så är den en isbar, även svenskar tror detta  ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #22 skrivet: 20 maj-12 kl 12:16 »
En rasbeskrivning som tar upp den variation som finns (och inte finns) inom rasen hade underlättat en hel del, och någon form av stambokföring som djurägare kunde ansluta sig till hade varit av godo för rasen.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #23 skrivet: 25 maj-12 kl 21:46 »
Och där hittat jag en annons från den andra isbaruppfödaren, och ser at det trolig inte finns riktiga isbarer i Norge  :P
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=35048852

Var kommer navnet isbar från. Varför endrade man Svensk Grönvärpare till Isbar?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Valmet

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 maj-12 kl 17:13 »
Tror inte att Johan Widing och Johan P.  är samma person.  Widing bor här uppe, P. i skåne. Du menar nog Johan P., Ronny ;)

Jo men visst är det samma person :)
Köpte mina Isbarer av honom som ägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser