Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbannade katt!  (läst 10234 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Förbannade katt!
« skrivet: 18 maj-12 kl 14:08 »
Trodde aldrig jag skulle svära över en katt då jag alltid älskat dem men nu har en jävel 2 nätter i rad grävt upp stora delar av mina odlingar! WTF! Hunden min e inomhus natte tid så hon kan ej jaga bort kattskrället. Kan ej ha henne ute nattetid, lång story.
 Finns det nått jag kan lägga i jorden för att skrämma bort katthelvetet? Nått jag kan pudra med? Spraya? Vad som!

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Förbannade katt!
« Svar #1 skrivet: 18 maj-12 kl 14:16 »
Beror ju på hur stort område , men citron brukar vara avskräckande för katter... Finns säkert massa annat, men citron är ju dessutom miljövänligt  ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 maj-12 kl 14:23 »
Jag har lagt kycklingnät över mitt nysådda så inte katterna kan möblera om. Det ligger bra där och kan iof sig ligga hela tiden.
Har lika på pionerna som stöd, drar det något uppåt efterhand som de växer så välter de inte när blommorna tynger efter regn.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Angua

« Svar #3 skrivet: 18 maj-12 kl 17:20 »
finmald vitpeppar har vi använt mot en grannkatt, det var väldigt effektivt. Köp storpak och strö ut. Finns även specialpreparat på zoobutiker för trädgård, men jag misstänker att en storpack vitpeppar är billigare :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 18:12 »
I hink kattskit om dan i trädgården.  >:( Finns det nåt som funkar mot katter om man själv har hund? Ena grannen har fått föreläggande men det verkställs inte (50 katter fördelat över tre grannar).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-12 kl 18:19 »
Inte så kul :-\
Grannen har 4 katter och vi är så glada att de håller efter våra möss.

Min make är allergisk.
Detta är riktiga landet och vi har just inga odlingar.
Du får väl låna fälla och fånga dem Grannarna får lösa ut dem dyrt ;)
Ska inte skoja förstår att du har besvärligt.
Hedemorahöns

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-12 kl 18:24 »
Kommunerna brukar väl tillhandahålla kattfällor?, men det kan ju bli lite svårt i Grekland där TS tydligen bor? ;D

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 18 maj-12 kl 18:58 »
Bor mitt ute i ingenstans utan grannar så katten e vild. Fattar inte varför just här hos mig när allt inom synhåll e åkrar och mark. Och inte har vi mat utomhus för att locka. ska strö peppar ikv och sätta ut stenar runt vissa plantor. Sen blir det att ha hunden ute och bygga in annars. Blir så less. Detta är verkligen inte mitt odlingsår. Storm, kattkräk...vad mer kan komma?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 18:59 »
Kommunerna brukar väl tillhandahålla kattfällor?,
Sen då?

kurt

« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 19:06 »
Sen då?

I Sverige avlivas omärkta katter, medan märkta tas till katthem

Lainde

• -
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 19:11 »
Ungefär så ja,,,, är den "chippad" så återbördas den till ägaren och så har man samma problem igen. :-\
Utan chipp är det katthemmet, och blir inte de av med katten så är det väl "gonatt" tror jag?.

Vad som däremot gäller i Grekland?,,,,,ingen aning!

"Gyttorp Röd" kanske?. :-X

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 19:16 »

"Gyttorp Röd" kanske?. :-X

Tänkte detsamma när jag läste igenom tråden.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-12 kl 19:17 »
I Sverige avlivas omärkta katter, medan märkta tas till katthem
Polisen orkar inte hämta dom. Och grannen har föreläggande redan. Dessutom är rättsläget inte till min fördel om jag fångar märkta katter på min tomt och sedan transporterar bort dem nånstans. Så det är dödläge just nu. Hör därmed kanske mera hemma i klagotråden  :)

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 maj-12 kl 19:20 »
Polisen orkar inte hämta dom. Och grannen har föreläggande redan. Dessutom är rättsläget inte till min fördel om jag fångar märkta katter på min tomt och sedan transporterar bort dem nånstans. Så det är dödläge just nu. Hör därmed kanske mera hemma i klagotråden  :)

MvH
Christina G

Kylarglykol är bra till mycket säger de... 50 katter...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 18 maj-12 kl 19:23 »
Ja det är ju också ett sätt. Men jag har fortfarande kvar grannen och hans hagelbössor. Och min katt som får gå ute ...

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 maj-12 kl 19:26 »
Kylarglykol är bra till mycket säger de... 50 katter...
Hördudu din bonnlurk!!! Plågsamt!  >:(
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 18 maj-12 kl 19:27 »

MvH
Christina G
Har du kollat med kommunjägaren i din kommun? De har som en av sina uppgifter att fånga in förvildade katter. Så om inte alla grannens katter är märkta, så kan kommunjägaren nog hjälpa till med fälla och transport till lämpligt djurhem. Är katterna inte tama brukar det förutsättas att de är ägarlösa, och att de inte går att omplacera. Då avlivas de.

Och katter, förvildade eller ej, till besvär eller trevliga, förtjänar att dö en så snabb och smärtfri död som möjligt när det är dags för dem att somna in.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lainde

• -
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 19:28 »
50 katter,,,,det var det grymmaste! :o men det "multipliceras" ju fort med den mängden,,,

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 19:32 »
Hördudu din bonnlurk!!! Plågsamt!  >:(

Många katter avlivar inte sitt byte snabbt, utan leker och plågar först. De borde förstås inte få vara lösspringande.

Egen, hemlig fälla och fixa själv i dunklet kanske kan fungera?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 18 maj-12 kl 19:34 »
Det är känt att fem utav dem är dräktiga just nu. Undrar över mörkertalet här ...

Dom har varit här och skjutit av och haft fällor flera gånger om. Nu har de tröttnat och gett ett föreläggande. Men det följs inte upp!

Tidigare fanns här i byn ytterligare en något äldre kattägare med en hel övervåning full av katter som fick gå lösa. Ni får tänka er det värsta ni kan tänka er och mer därtill. Huset stod tomt länge osäljbart, stod sen tomt ett tag till ... ::) ... sanerades och beboddes ett tag. Nu är det tomt igen. Nåja, det visar att det är ett problem i den här byn. Dessutom finns det tomma huslängor med trasiga källarförnster och andra liknande problem som förvärrar saken. Det har skett samarbete med denne fastighetsägare, men det löser inte hela problemet.

Tålamod!

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser