Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smörja pumpen?  (läst 6509 gånger)

Snowy

• -
smörja pumpen?
« skrivet: 17 maj-12 kl 20:51 »
Hej! Min vattenpump är slö och hänger sig. Märkte det när den vägrade att slå ifrån idag. Har aldrig tidigare varit med om det, och trodde först att det var annat fel, men  när jag varit där och pillat ett tag på till och påslagknappen, och fått den att gå upp och ner, ser jag sedan den plötsligt hänger sig och fastna i påslagläget vilket innebär att pumpen går konstant tills vattnet stängs av.
Antar att pumpen börjar bli sliten och gammal.
Men vad jag skulle vilja ha svar på är om det är ok att spruta in lite 5-56 i mekanismen- om det kan vara så att den bara går trögt för att den behöver bli lite uppsmord?
För det är väl inget som kan hända om jag gör det?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: smörja pumpen?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 20:53 »
Vad är det för pump? hydrofor, gårdspump  ::) eller hink i kedja? ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 21:49 »
 ;D ja det kan ju kanske vara bra att veta. Det är en pump till hydropressen, som även vad jag misstänker har varit kopplad till hydroforen som användes tidigare.
Så här ser det ut där jag tänkte smörja. Det är in i själva "huset" bakom skruven, eller plattan som skruven sitter på som hänger sig, jag ser att den går långsamt ner medan trycket sjunker men sedan har den lätt för att hänga  sig och vill liksom inte gå upp... så pumpen står och slår.  Ibland funkar det jättefin, men ibland blir den kvar i påslag- läge...
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 21:51 av Snowy »

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 22:07 »
;D ja det kan ju kanske vara bra att veta. Det är en pump till hydropressen, som även vad jag misstänker har varit kopplad till hydroforen som användes tidigare.
Så här ser det ut där jag tänkte smörja. Det är in i själva "huset" bakom skruven, eller plattan som skruven sitter på som hänger sig, jag ser att den går långsamt ner medan trycket sjunker men sedan har den lätt för att hänga  sig och vill liksom inte gå upp... så pumpen står och slår.  Ibland funkar det jättefin, men ibland blir den kvar i påslag- läge...
Det kanske är dax att byta det värkar ju slitet då ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 22:08 »
"står och slår"  ::) Är det säkerhetsventilen som slår eller?

Men tryckströmbrytaren kan du smörja. WD40, 5-56 eller vaselin om du har. Gärna både flytande och vaselin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 22:29 »
Undvik WD-40 på saker som ska gå lätt länge. WD-40 torkar in och ger en vaxartad hinna med tiden, den är utmärkt som rostlösare och som rostskyddsmedel, men om det gäller att smörja med långtidsverkan är 5-56 eller en vanlig mineralolja (motorolja, ATF, symaskinsolja etc) bättre.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-12 kl 09:57 »
Jo, kan nog vara läge att byta den snart, för vet inte hur gammal den är. Men den får leva kvar tills den lägger av helt.
Är nog lite dålig på att förklara  :P, det är tryckströmbrytaren,eller en liten spärr som hänger sig. Pumpen står inte och slår, utan den går igång och sedan eftersom den här lilla mojängen i tryckströmbrytaren hänger sig så bara pumpen går och går och går- stänger alltså inte av sig.
Men jag sprutar in lite 5-56 där och ser om det blir bättre. Än har den inte hängt sig igen,gjorde det igår, då jag uppmärksammade det hela. Men nu verkar den fungera, igen som normalt. Så kan ju också bara vara något tillfälligt, eller att det kommit in skit som gjort att den inte slår ifrån.

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 maj-12 kl 10:02 »
Se upp så du inte sprutar på elen bara....

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #8 skrivet: 18 maj-12 kl 10:30 »
Jag använder inger annat än speciell kontakt/elektronikspray till dylika elkomponenter.
Den förhindrar "överslag", tar bort oxid, smörjer och driver ut fukt.

Här finns en variant, men mera för rengöring utan smörjande egenskaper,,,,

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/kontaktspray-p18317

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 18 maj-12 kl 12:35 »
Ja det KAN faktiskt va skit (oxid eller grus) som fastnat under membranet som sitter längst ner. Membranet sitter mellan två plattor som hålls med 4 (?) skruvar som du kommer åt underifrån.
Membranet kan även spricka men då skulle det kommit vatten i dosan.

Jag smörjer tryckströmbrytare till kompressorer rätt ofta. 5-56 funkar bäst där minst en yta är plast. I en tryckströmbrytare vill iaf jag ha något mer trögt. Vaselin+WD-40 brukar fungera för mej, det är främst en fjäder eller annan form av metallvippa som inte går tillräckligt lätt. ATF-olja är ganska skonsamt mot de flesta plast och gummimaterial men det är sällan jag har med mig.

Om du ska peta dit något med fingrarna är det ju bra att göra strömlöst på INKOMMANDE sidan, Ryck sladden!

Snowy

• -
« Svar #10 skrivet: 19 maj-12 kl 14:37 »
Misstänker att det kan röra sig om ett annat fel- som jag inte helt förstår. När jag spolar vatten i huset, med kranen på max, såväl på övervåningen som på bottenvåningen så fungerar pumpen normalt, på och avslag och därimellan tyst.
Men när jag vrider på kranen på max i stallet- där pumpen står så verkar inte pumpen klara av det trycket utan slår inte av. Har jag inte på maxläge på kranen så är det som inne i huset då går den bra.
Är det något att fundera över? Sänker jag trycket så orkar inte vattnet upp istället i huset, och det blir vattenstötar ut i kranen- vilket i sin tur inte är bra för rören.
Min lösning är att nu strunta i allt. Och i huset använda vattnet som tidigare ( behöver ju inte alltid ha kranen på max där heller då trycket är bra) Och i stallet - ALDRIG, vrida kranen på max utan bara halvvägs. Då kan väl inte rören eller annat ta skada?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 19 maj-12 kl 14:47 »
Misstänker att det kan röra sig om ett annat fel- som jag inte helt förstår. När jag spolar vatten i huset, med kranen på max, såväl på övervåningen som på bottenvåningen så fungerar pumpen normalt, på och avslag och därimellan tyst.
Men när jag vrider på kranen på max i stallet- där pumpen står så verkar inte pumpen klara av det trycket utan slår inte av. Har jag inte på maxläge på kranen så är det som inne i huset då går den bra.
Är det något att fundera över? Sänker jag trycket så orkar inte vattnet upp istället i huset, och det blir vattenstötar ut i kranen- vilket i sin tur inte är bra för rören.
Min lösning är att nu strunta i allt. Och i huset använda vattnet som tidigare ( behöver ju inte alltid ha kranen på max där heller då trycket är bra) Och i stallet - ALDRIG, vrida kranen på max utan bara halvvägs. Då kan väl inte rören eller annat ta skada?

Låter som du kan låta det va, om du får vatten uppe, nere och i stallet. Du kan ha vattnet på hur mycke du vill. Många gamla brunnar mår bra av att man tar rejält med vatten. Håll ett öga på vattenståndet bara, så den inte sinar. DET gillar inte pumpen.

Pilla inte på det som fungerar.

Snowy

• -
« Svar #12 skrivet: 19 maj-12 kl 16:59 »
"Pilla inte på det som fungerar"- det citatet gillade jag  :)
Jag satte på ett snålspolande duschmunstycke till vattenslangen ifrån stallet- så blev det bättre :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 22 maj-12 kl 22:02 »
Eller oxå slänger du ut det där hydropress-eländet (ledtråd:skrotcontainer) och inköper en hederlig pump med hydrofor, om plats och pengar finnes till detta. Då är du av med dina bekymmer sen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 maj-12 kl 22:37 »
Hej!

Beskrivningen i ditt första inlägg låter som att det nog bara är tryckströmbrytaren som är dålig och indirekt skriver du ju så själv när du berättar om stället där du vill smörja.

Sedan skriver du att pumpen växlar mellan till och frånslag när du öppnar i huset eller lite i stallet men går kontinuerligt om du öppnar fullt i stallet. Det är typiskt för att pumpen inte orkar hålla flödet uppe och i så fall kan det vara pumpen. Men, att pumpen är lite sliten är ingen fara så länge du får fram vatten. Edit: Om till- och frånslag kommer markant oftare än du är van vid kan det vara att blåsan i hydropressen gått sönder, för den som har hydrofor att luftkudden i hydroforen krympt.

En pump kan leverera olika stort flöde beroende på hur stort tryck den arbetar mot. Med litet mottryck (kort ledning till kran i samma nivå) så pumpar den fram massor av vatten men eftersom inget "håller emot" så stiger inte trycket och pumpen arbetar så länge kranen är öppen. Med större mottryck pumpar den fram en mindre vattenmängd och vattenmängden avtar ju högre trycket blir. Det är därför det tar sån tid att fylla den sista biten i hydrofor eller hydropress, då är ju mottrycket större. Det är som att pumpa ett cykeldäck med en vanlig handpump. Lätt i början och gör stor skillnad för varje pumptag, sista 10 pumptagen gör ingen jätteskillnad och är klart jobbigare än de första 10. Edit: Här kan du se en typisk pumpkurva (Q-h-kurva) som visar en del av sambandet mellan tryck och flöde.

En annan möjlighet är att tryckbrytaren med tiden ändrat sina inställningar för till- eller frånslag. I ditt fall att den kräver högre tryck för att slå ifrån, kolla om du kan justera ned endast frånslagsgränsen lite men ändå få rimligt vattentryck till huset. Tryckbrytare är lite olika, somliga har en skruv för skillnaden mellan till- och frånslag samt en skruv för tillslag (eller frånslag) medan andra har en skruv för tillslag och en skruv för frånslag. (Det finns också snikvarianter med bara en skruv och då vanligen fast skillnad mellan till- och frånslag.)

Smörja är ingen fara men bryt strömmen till grejerna medan du gör det! Smörj endast lite och använd som Torbjörn skrev lite vanlig olja.

Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 22:44 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 22 maj-12 kl 22:48 »
Och jag kanske ska upprepa det jag har skrivit i många andra vattenpumpstrådar: Börja med att se till att en pålitlig manometer finns inkopplad i systemet så att det går att hålla koll på vad pump och pressostat egentligen har för sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser