Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjar frågor ang Påfågel trots läsning på nätet!  (läst 6643 gånger)

Hejja

• -
Har rashöns sedan några år tillbaka.
Min sambo har under flera år sakt att han tycker Påfåglar är så himmla fina. JAg kan ju inte annat än hålla med! De är verkligen imponerande djur!!!
Så var vi på ett ställe här om dagen som hade ganska många Påfåglar. Och då slog mig ideen att jag kanske skulle köpa ett Påfågel par till min sambo som snart fyller år.

HAr suttit och läst en hel del men har ändå ganska många frågor. Är intressant att höra från folk med olika erafarenheter vad ni tror och tycker.

Som jag har förstått skall man helst inte ha Påfåglar i samma bygggnad som höns. För Påfågeln blir lätt stressad om de råkar få ohyra som hönsen kan böra ibland.
Kan jag tomma ena hönshuset som är oisolerat i trä (gammal bod från Bauhaus) och bespruta den så det med största saolikhet inte borde finnas ohyra om det nu skulle det. Räcker huset till 1 par Påfåglar? Bör jag ha dom inhängnade första tiden så de vet var de bor. Räcker inhängnaden på 45 kvadrat för att sedan låta de gå fritt här på gården när de vet var de bor?
Vi bor på en liten hästgård drygt 20 000kvm är våran tomt för liten för Påfågelns revir? Har en granne som bor precis på andra sidan häcken. Är det stor risk att Påfåglarna kommer gå där lika mkt som här hos oss om vi sätter upp speglar o de alltid har tillgång till mat?

VAd är rimligt pris för en hona o hane och vad skall man passa sig för när man köper Påfågel som nybörjare? VAd har ni som nät i hönsgården så de inte rymmer i början. Eller kan man vingklippa dom så länge det är djur på ca 1 års ålder?
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Hejja

• -
SV: Nybörjar frågor ang Påfågel trots läsning på nätet!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 15:41 »
Antar att det är riktigt ovanligt att ha Påfågel i Sverige ;-) Finns det någon som känner någon som man kan kontakta o ställa lite frågor till?
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 19:47 »
Hoppas du får svar på dina frågor snart. Jag har också funderat på påfågel och läst lite, plus att jag vet två som har. Kan svara på en fråga alla fall: Ja 45 kvadrat inhägnad räcker och blir över innan de får gå fritt. Jag läste någonstans att de bör vara inne ett par månader innan man släpper ut dem för att de säkert skall veta vart de bor.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 07:18 »
Rekomenderar dig att maila till therese på kullholen.se.
Hon har påfåglar i 2 arter och 4 färger, så hon kan en hel del =)
http://kullholen.se/?page=fjaderfa
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 07:39 »
Vissa håller sig aldrig hemma Om man släpper dem.
Så har det varit i en by häruppe.
Påfåglarna var alltid på rymmen
Hedemorahöns

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-12 kl 18:15 »
Tar upp denna nybörjartråd...

Vi har just fått hem en påfågeltupp som nu går i en av tre sektioner i hönsgården. Om några dagar när jag är säker på att han kommit mer till ro (han är ca 3 år och har aldrig i hela sitt liv varit varken infångad eller instängd, så det måste ha varit ett svårt trauma att först bli infångad och nerstoppad i en papplåda, körd i bil och sedan släppt i en "liten bur" - gården är väl ca 50 m2, men det är ju väldigt litet jämfört med att få gå och flyga omkring helt fritt) tänkte jag öppna mellan hans sekrion och hönsen i sektionen bredvid så de kan gå tillsammans på större yta. Det jag funderar på är kycklingarna i den gruppen... De har ingen mamma som skyddar dem då ena gruppen är maskinkläckt och andra gruppen har blivit ivägsparkade av mamma. Kommer han se kycklingarna som mat? De är 6-7 veckor gamla, några ganska små.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 19:07 »
Jag praktiserade på en djurpark, uppe på ett berg, de har en trio påfåglar som går med 4 Sebright höns. Funkar bra.. Men får ett par år sedan, hade de 5 påfåglar (en hane 3 honor), så släppte de ut alla, de rymde, ner till resecentrum, som är 5km ner.. Så nu släpper de bara utt hanen, då han inte sticker från sina hönor!

Det är det jag vet om påfåglar ;D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 aug-12 kl 10:48 »
Jo, stora hönor skall det ju funka med. Är det ingen som vet hur det är med kycklingar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1446 gäster, 4 användare
Erik Forsman, Tiomilaskogen, Staem, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser