Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pendula (hängande grenar) och ätbart.  (läst 2713 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Pendula (hängande grenar) och ätbart.
« skrivet: 17 maj-12 kl 00:58 »
Hej!

Nu har jag en mycket specifik önskan: Jag vill ha ett träd med hängande grenar. Jag vill att det ska vara starkväxande. Och jag vill att det ska vara härdigt i zon 5. Och jag vill att det ska ge frukt. Omöjligt säger ni? NEJ säger jag! Det måste gå!

Så alla trädnördar! HJÄLP MIG! Hitta mig ett träd! (Eller säg år mig hur jag skapar mig ett!)

Huggorm

• Gäst
SV: Pendula (hängande grenar) och ätbart.
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 01:07 »
Det är över huvud taget få fruktträd som klarar sig i zon 5. Bästa lösningen tror jag vore ett äppelträd som man beskär till en hängande form. Riktigt hängande fruktträd finns ju knappt för någon zon alls.

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 01:18 »
Ginkgo?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 01:21 »
Det är över huvud taget få fruktträd som klarar sig i zon 5. Bästa lösningen tror jag vore ett äppelträd som man beskär till en hängande form. Riktigt hängande fruktträd finns ju knappt för någon zon alls.

Min trädgårdsmästarman har skickat mig ett gäng länkar med aplar härdiga upp till zon 6 typ. Men de är puttesmå.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 01:23 »
Ginkgo?

För lite mat för att det ska vara värt det och lite för upprätta grenar, men tack!

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 01:34 »
Kan inte de där äppelsorterna fås med mer snabbväxande grundstam? Det är ju den som begränsar storleken på trädet. Äpplen är trots allt det bästa fruktträdet för zon 5, övriga är sämre. Päron, plommon och körsbär, samtliga har sorter som klarar sig, men några stora träd blir det inte. Surkörsbär funkar förstås, men de blir inte så stora och jag vet inte om de finns med hängande grenar.

Ginkgo är väldigt känslig och klarar knappast zon 5, min frös ihjäl här i zon 3  :-\

Du skriver inte vart du skall ha trädet, är det där du bor så är det väll inte mer än zon 4? Dessutom kalkrik jord, vilket många fruktträd tycker om

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 01:41 »
Äpple är klart bästa valet tror jag med. Har oxå funderingar kring det där med grundstamen. Vet dock inte hur funktionen i grenarna bestäms, om det sitter i grenarna eller i stammen, eller både och?

Jag vill sätta trädet i trädgården här, och här är det zon 4-5, mest 5, på en höjd, alltid blåsigt, och med skitkass jord. (Här på höjden tycks det INTE vara kalkrikt, även om det är det av och till kring åsarna häromkring.) Bor inte kvar i torpet. Där är det riktigt kalkrikt... Och zon 3-4, trots att det skiljer bara 4 mil...

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 02:09 »
Om den skall ha hängande grenar bestäms av den ditympade grenen, men det är som sagt ovanligt med hängande grenar på äpple

Bok finns som "pendula", de växer kraftigt och nötter är också gott

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 08:16 »
hej,

http://www.blomqvistplantskola.com/index.php?item=plant&maincat=fruittrees&lang=sv

Här har du en massa olika träd att botanisera i .......

Jag kommer att ha en urval att sälja under säsong 2012

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser