Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  någon hejjare på fasan?  (läst 3987 gånger)

singa

• Finland
någon hejjare på fasan?
« skrivet: 16 maj-12 kl 17:54 »
håller på att totalt tappa all lust med fasankläckningen...någon som är " expert " på att kläcka!? kycklingarna dör i äggen oberoende hur jag gör med temp o fukt..har i det närmsta testat allt och söker nu ngn som vet vad jag nu skall börja testa...har nu i sista kläcket haft 37,5 - 37,8 grader och 50 - 55 % fuktighet fram till 21 dagen när % ökats till 80 % men med samma resultat! :(

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: någon hejjare på fasan?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 18:40 »
Skickade ägg?
Fjäderfän och kaniner

singa

• Finland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 18:45 »
nej! har egna avelsdjur

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 18:58 »
Kan det vart frost på äggen?smuts? Olämplig förvaring? Är det liv i dem till dag 21? Är de fullt utvecklade?blir det några hålslag?hur är luftblåsan?slutar du vända äggen dag21?
Fjäderfän och kaniner

singa

• Finland
« Svar #4 skrivet: 16 maj-12 kl 19:14 »
frost..absolut inte! smuts..minimalt! förvaras i äggkartonger med spetsen nedåt och vänds 2 ggr / dag, är ca 17grader där dom förvaras och max 1vecka som vi plockar innan ruvning! har inte kollat vi 21 dygn men dom är fullt utvecklade när man kollar efter allt e över och inga hålslag. luftblåsa finns där..har kollat att det finns när jag tagit sönder äggen. ja slutar vända vid 21 dygn och dom har kläckts nu på 24 dygn

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 maj-12 kl 19:54 »
De kan ju ha nån sjukdom som försvagar dem,eller så har tempen gått över 40grader,åskoväder kan påverka,att det inte blir några hålslag verkar skumt,hur är skaltjockleken?har äggen vart jämna i formen?är det automatisk vändning i kläckaren?står äggen eller ligger de ner?har du tvättat äggen?descinficerat?inga strömavbrott?
Fjäderfän och kaniner

singa

• Finland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-12 kl 20:03 »
dom som kläcks kommer hur lätt som helst ur äggen,,inget åskoväder här uppe ännu. äggen är jämna i formen precis som i fjol. ruvar dom i en covatutto 162 och en r-com som framkläckare och det är automatisk vändning i båda, äggen ligger i båda kläckarna. testade att tvätta i fjol men inget bättre resultat. bästa kläckningen ifjol var den första när vi inte viste ngt alls om detta..fick 22 kläckta av 27,,men sen dess har det inte blivit ngt alls

Alex s

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 23 maj-12 kl 08:46 »
vad har du för kläckprocent?
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

singa

• Finland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-12 kl 22:34 »
kläck % var då inte hög,,började att kolla upp mätaren vi fick med och den visade 15% för lite fukt,,så hade vi 50% så var det i verkligheten 75% :S  så nu är vi över 60% med kläckningarna men konstaterat att det troligen är tuppen som det är fel på för mina guldfasaner ligger kläck % på 90 - 100 %..så blir nya avelsdjur till nästa vår

Alex s

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 sep-12 kl 12:31 »
Ja det kan ju absolut va fasantuppen som skuter "blindskott"... Jag har väl i skrivande stund ca 20 fasanhöns som går med 3 tuppar. Generellt gäller att man aldrig ska ha 2, då kommer bara en bli ihjälslagen, men om man har 3 så funkar det betydligt bättre av någon konstig anledning + då så kommer honorna bli parade med alla så man slipper oroa sig för det...

sen kan mycket väl fukt% vara boven i dramat - 75% genom hela kläcknien kan va för mycket, luftbubblan i äggen kan ha blivit för liten.

väldigt imponerande att ha så pass hög % på guldfasan! säljer du avelsägg?
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

singa

• Finland
« Svar #10 skrivet: 08 dec-12 kl 19:25 »
det ska säkert gå att ordna med äggen! har i nuläget ett 20 tal guldfasaner så vet inte ännu hur det blir med min kläckning av dom iom utrymmesbrist,,när jag med har vanliga fasaner. men ägg lär det säkert komma av guldfasanerna

cajfas

• -
« Svar #11 skrivet: 16 dec-12 kl 11:54 »
håller på att totalt tappa all lust med fasankläckningen...någon som är " expert " på att kläcka!? kycklingarna dör i äggen oberoende hur jag gör med temp o fukt..har i det närmsta testat allt och söker nu ngn som vet vad jag nu skall börja testa...har nu i sista kläcket haft 37,5 - 37,8 grader och 50 - 55 % fuktighet fram till 21 dagen när % ökats till 80 % men med samma resultat! :(

De flesta kör med för mycket fukt i maskinen,i regel behövs inget vatten i maskinen de första 23 dygnen,jag kör helt torrt,temperatur 99,4 F.Det är viktigt att ej höja fukten innan c:a 20% har pickat hål,då anses alla kycklingarna har tagit hål på inre membranet.(om man kört för fuktigt är det inre mebranet för segt o man har en fullgången kyckling som ej kommer ur ägget)Höj därefter fukten till  minst 80% o sänk temp till 98F om du kläcker i samma maskin.Öppna ej förrän det har gått 36 tim

Dela detta:

* Inloggade just nu

1742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser