Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullkappa maskintvätt?  (läst 9055 gånger)

lennart

• Skåne
Ullkappa maskintvätt?
« skrivet: 15 maj-12 kl 19:22 »
Min fru stickade en kappa i ekologisk ull. Det tog henne två år.
När den var färdig fanns en fläck på den och hon lämnade den till en kemtvätt i Landskrona.
Kappan kom tillbaka i halv storlek. Hårt tovad och helt förstörd. Tvätteriet hade tvättat den i maskin på ett handprogram för att ta bort fläcken och man påstod att man följt tvättrådet.
Symbolen var handtvätt 30grader. Se bifogade bilder på stickbeskrivning och förstörd kappa samt tvättråd.
Vad kan ha blivit fel. ? Kan denna kappa tvättas i maskin?
Kan någon snabbt ge en förklaring och tips på vad som hänt?
lennart

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Ullkappa maskintvätt?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-12 kl 19:43 »
Har de använt sköljmedel?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-12 kl 20:35 »
Om plagget var märkt med handtvätt, alltså exakt den symbol som visas på garnbanderollen, då kan du hävda att de tvättat fel och begära ersättning.

Enligt Svensk Standard SS-EN ISO 3758:2005 Textil - Symboler för skötselråd* som följs av konsumentverket och Råd och Rön i deras gemensamma broschyr så gäller den symbolen för handtvätt uteslutande med vatten. Praxis kan tillåta max 40 grader på själva tvättvattnet (hur mycket tål dina händer?), men det är inte det som är det väsentliga och får heller inte förutsättas av tvättfirman. Det skall dessutom vara kort tvättid och ingen gnuggning (inklusive kontakt med väggarna i en tvättrumma).

Om det hade stått en balja med 30 eller 40 grader angivet, antingen med eller utan streck under baljan, då hade de kunnat tvätta med maskin och då hade de kunnat hävda att de följt tvättrekommendationerna.

Det är inte alltid temperaturen det hänger på utan den sammanlagda hanteringen; temperaturskillnader, vaggning i tvättrumman, torkningsmetoden efteråt osv. Handsymbolen är ett observandum som även en erfaren tvättfirma borde beakta.

Det kan dock hända att de trodde fel. Här finns "felaktiga" råd:
http://www.butiksdatabasen.se/tvaettsymboler_med_foerklaringar.asp
Där kan det (texten) ev. misstolkas som att det skulle vara ok med maskintvätt när symbolen ser ut som din, men det stämmer alltså inte!

Och till slut är det också bara rekommendationer och inte någon lag. Och även lagar är vägledande. Det kan dock vara bra att klaga, oavsett det här med rekommendationer kontra praxis. Här framgår att många företagare väljer att kompensera för att de vill ha goodwill hellre än missnöjda kunder. En undersökning om företag kontra konsumenter:
http://www.konsumentverket.se/PageFiles/109867/un_enskede_arsta_slutrapport.pdf

* Det finns en senare, men den har jag inte kollat upp. Den heter:
SS-EN ISO 3758:2012 Textil - Symboler för skötselmärkning (ISO 3758:2012)

Lycka till!

MvH
Christina G

EDIT: Stavfel
« Senast ändrad: 15 maj-12 kl 20:54 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 15 maj-12 kl 21:22 »
Vilket bra svar du fick!

Vad jag har lärt mig (men som jag inte riktigt vet om det är helt korrekt, men jag tror det) och som kanske kan förklara lite vad som har hänt:
Ull brukar tåla ganska höga temperaturer, men då måste uppvärmningen och nedkylningen gå MYCKET långsamt (börja och sluta i kallvatten) och materialet får absolut inte gnuggas minsta lilla för då tovas det och krymper samtidigt som ullfibrerna förstörs. Så att tvätta ett plagg märkt med handtvätt i maskin kan bli helt fel eftersom det då tumlas runt. Ullplagg ska man ju inte ens vrida ur, de ska helst rullas i handdukar och sedan läggas plant för att torka. Dessutom vet man ju inte hur snabbt vattnet har värmts upp i en maskin.

En erfaren tvättfirma ska veta hur man hanterar ömtåliga ullplagg. Men de chansade väl, många handtvättplagg går ju bra att tvätta på ett ullprogram i maskin (men de brukar inte må så bra av det i längden). Praktiskt att kunna ta betalt för handtvätt, men sen spara massor av tid på att köra det i maskin istället.  ::)

Själv hade jag bråkat med tvätteriet och hävdat att de ABSOLUT har tvättat fel och att jag ska ha ersättning. Handtvätt är ju just HANDtvätt, inte MASKINtvätt.   

lennart

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 maj-12 kl 22:37 »
Tack för ett mycket uttömmande svar. Hade själv svårt för att tro att Handtvätt kunde göras i maskin. vad gäller SS-EN normerna var kan man läsa dem? Finns de på nätet?
Är dt någon som vet?
lennart

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 maj-12 kl 22:40 »
Oavsett vad som hänt är det tvätteriets ansvar. Du skulle få den tvättad, inte krympt!
Ps. Försvann fläcken?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-12 kl 22:48 »
Tack för ett mycket uttömmande svar. Hade själv svårt för att tro att Handtvätt kunde göras i maskin. vad gäller SS-EN normerna var kan man läsa dem? Finns de på nätet?
Är dt någon som vet?
lennart
Den aktuella finns att köpa för drygt 800 vackra riksdaler via olika sajter. Jag har tillgång till delar av det via jobbet. Den lilla proschyren finns via kommunens konsumentvägledning men kan var aur tryck (är ju en ny standard nu).

Ha ha, skulle ju vara höjden om fläcken finns kvar också dessutom. F'låt, men jag måste få skratta litet åt eländet.

MvH
Christina G

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 maj-12 kl 22:50 »
Jisses, kan visst inte stava längre.   :D

lennart

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 apr-13 kl 16:22 »
Uppföljning ullkappa maskintvätt. ARN:s beslut följs inte.

Kemtvätten, Rekordkem i Landskrona ; vägrade ta ansvar för att de förstört kappan. På deras förslag skickades ärendet till ARN.
ARN gjorde en noggrann undersökning, begärde bland annat in kappan. Deras beslut blev att Rekordkem var ansvarig, att de inte hade följt tvättråden och varit oaktsamma.
ARN:s beslut blev att Rekordkem skulle ersätta den hemstickad kappan med 4000:-

Då struntade Rekordkem i att betala. De svarade inte på brev varför ärendet gick till Kronofogden.
Till kronofogden meddelade man att man inte tänkte betala då man ansåg kravet oriktigt. Ingen motivering.
I skrivande stund har ärendet av Kronofogden lämnats till Tingsrätten i Lund och Rekordkem stäms nu på ersättning plus kostnader.

Yrkesheder finns förmodligen ingen så där är inget att förlora.
Om du till äventyrs finns i Landskrona och funderar på att få något tvättat borde du kanske åka till Helsingborg eller Malmö istället.
Får se hur tingsrätten resonerar. Men det som för någon månad sen var uppe om att ge ARN större befogenheter är nog ingen dum idé.
Många hade nog tröttnat och gett upp.

Vill någon se ARN:s beslut finns det på eras sidor och har ärendenummer 2012-03264

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 17 apr-13 kl 20:16 »
Inte klokt alltså. ARN skulle definitivt få större befogenheter tycker jag. De för ju talan för den svagare.

Följer med spänning hur det går för dig.

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 apr-13 kl 20:24 »
Hur funkar sånt med ull egentligen?
Jag har en ullkappa, som det står "dry wash only" på, fast jag har alltid kört den i ett sådant 30-graders finprogram.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 17 apr-13 kl 20:40 »
Undermärkning för att slippa reklamationer?

Det kan ju bli flera problem med att tvätta ull fel. Ett problem är krympning. Det som gör att plagget krymper är dels att temperaturskillnaden går för snabbt (fibrerna spiraliserar sig och snor in sig i varandra - tyget blir tätare - plagget krymper storleksmässigt) och dels att den mekaniska bearbetningen gör samma sak. Jämför med att man filtar ull för att få det tätt. Filtade tossor görs alltid rätt stora, så att dom krymper till rätt storlek sen. Min mormor kunde faktiskt koka ullplagg ... men det var väldigt långsam uppvärmning och nedkylning. Går alltså inte att jämföra med en tvättmaskin. Sen så tål en del plagg maskintvätt beroende på hur ullfibern förbehandlats, men även till viss del hur tyget vävts. Jag har faktiskt tvättat en lodenkappa några gånger i maskin, något som inte rekommenderas annars. Men det beror alltså på kvaliten. Det kan även bli bulligt efter tvätt. Tex ullbyxor kan bli bulliga ovch omöjliga att pressa platt efteråt. Även det har med tygets vävning att göra. Likaså om det blir pilling (ludd) utanpå av vissa fiberblandningar.

Men sen tillkommer andra saker som gör att industrin sätter undermärkning på plaggen. Det sätts ofta i billigt foder som går sönder i maskinen. Innerförstärkningar sys inte fast utan klistras bara på insidan och lossnar lätt. Likaså axelvaddar osv som sätts in enligt moderna industriella massfabrikationsmönster, håller sällan formen efter en maskinomgång. Mest är det nog sådana formsaker som ger problem idag. Äldre kavajer och sådana jag sytt själv behöver jag inte tveka om hur jag skall behandla dom. Jag vet hur dom ser ut inuti, det mesta är fastsytt för hand och rubbas inte. Litet joxigt kan det bli att pressa förståss, men med litet tålamod blir det som nytt. Med köpta saker vet man aldrig ...

Jag har varit med om att ett par flanellbyxor (ull/syntet) pajade efter en tvättomgång i en ny maskin också. Trots att den varit tvättad flera gånger så blev det förstört efter maskinbyte. Vete katten vad det beror på. Kanske för varmt? Ryckigare snurr?

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 apr-13 kl 21:10 »
Ok. Nu blev jag nästan lite orolig. Det är bara en maskin jag har kört den i och den har jag inte längre. Ja, det lär väl visa sig hur det går..

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 17 apr-13 kl 21:50 »
Men ull kan man ju ofta bara hänga ute några timmar och det blir "rent"? Känns fräschare i alla fall efteråt. Jag har en norskkofta som jag inte tvättat på minst 20 år och den är kanske inte helt vit i dom vita mönsterprickarna ::) men annars helt OK. Lite skillnad på kappa och kofta kanske, men ändå.

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 apr-13 kl 22:01 »
Funkar det på strumpor tror du? De kan bli liksom styva efter några dagar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 17 apr-13 kl 22:10 »
 ;D Ehm alltså, dom ska helst inte frysa.

Vet inte riktigt. Mycket av det som tvättas utan mjukmedel blir styvare liksom. Jag brukar inte ha saker hängande flera dagar annat än i undantagsfall.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 apr-13 kl 22:19 »
Menade styva efter några dagars användning  :P Om det räcker att hänga ut dem, så jag slipper tvätta?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 17 apr-13 kl 22:25 »
Mjah, i det läget skulle jag nog kanske tvätta. Eller i varje fall skölja ur dom litet åtmindstone. Fötter är jag litet petigare med. Raggsockor kan jag iofs ha ganska länge utan at tvätta. Men prova och se om det funkar för dig.

MvH
Christina G

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 apr-13 kl 23:18 »
Får göra en test med att ställa ut några par, en frisk dag.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 25 apr-13 kl 22:18 »
Får göra en test med att ställa ut några par, en frisk dag.

Hi hi, det lät som om dom blivit så styva att man kan ställa upp dom på parad  ;D Mina skulle nog sloka som en blyg viol är jag rädd. Får vackert hänga upp dem i ett snöre  ;)

MvH
Christina G

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Svedjorna1, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser