Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur små maskor behövs på hönsgård, för inte mårddjur ska kunna ta sig in??  (läst 20584 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hur högt klättrar de på ett lodrätt nät egentligen? Om de kan klättra två meter måste man ju antingen ha elstängsel längst ner eller ha finmaskigt nät över taket också...
De klättrar nog i princip hur högt som helst om de är motiverade. Att det är lodrätt spelar ingen roll, de är duktiga klättrare. De kan tom klättra när det lutar fel, dvs när de är under det som de klättrar på, om de bara har bra grepp, och det får de i ett nät. Jag har sett iller och mård 15 m upp i ett träd, så de har knappast höjdskräck.

Putsnät, typ 1,9*1,9 tar sig kanske en vessla igenom, men ingen av de större mårddjuren. Jag kommer att använda det när jag bygger nya hönsgårdar nu i sommar. Och troligen komplettera med eltråd på utsidan, till skydd mot såväl vilda som tama fågelfaror. Eltråd på distanser och finmaskigt nät borde göra att hönsen inte kommer åt eltråden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
Tänkte klä in hela gallersektionerna i små maskit nät.. ;D
Som tak, har jag alltid galler, över det plåt eller tjock pressening.
Funderar på elen, vi har ju andra djur, kor och får, och elaggrigatet sitter i trädgården, det vore ju bara att koppla ihop en separat tråd , med det befintliga elstängslet som korna och fåren har, och dra runt hönsgården..?.Ni som har el, hur sätter ni tråden?? I själva nätet eller??? Eller hur gör ni?.
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 07:53 av Fru solvända »

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser