Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tinyhouse utan hjul  (läst 7881 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Tinyhouse utan hjul
« Svar #20 skrivet: 15 maj-12 kl 17:14 »
Några fler tankar på det ??? Om man föreställer sig lösa sektioner, hur funkar det då med isolering och få tätt?

Du får bygga i moduler. Jag, när jag funderat på det, har tänkt att man tar en golvplatta, fyra väggplattor, två takplattor som låses på plats med bult. Bör gå att få tätt med drevremsor och vindpapp eller liknande.
Fördelen med detta skulle ju vara att man kan ta en sektion i taget på ett vanligt släp eller lätt lastbil men känns ändå smidigare med att bara lyfta hela skiten. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 15 maj-12 kl 18:48 »
Vill man leva nomadiskt ska man nog satsa på att skaffa en kraftig bil som man får dra en vagn som väger runt två ton och bygga en lätt vagn. Då har man alla möjligheter att fara runt som man vill. Jag har knappt en bil, den är avställd, så det är inte min tanke. Jag vill bo några år på ett ställe tills jag bestämt mig för vart jag ska bo för lång tid framöver :)
Känner ingen som bor/ har bott i vagn som har flyttat den särskilt mycket.

Varför inte tänka tvärt om? En vagn blir tung och då är det inte en stor bil som man behöver utan en traktor.
Billiga traktorvagnar utan tipp finns det massor av och dom har kraftiga hjul så dom klarar stor vikt.
Ett lagon snabbt sätt att förflytta sig på. Jättebillig skatt/försäkring och ingen besiktning.
Jag har dragit 7 ton efter min Buster utan att det var helt livsfarligt.

Du rullar upp till 20 mil på en dag även med en liten traktor.

Sen träffar man alltid massa roligt folk när man är ute och kör gamla traktorer. ;)
Tidningar skulle garanterat skriva om du gör en längre resa och då ökar chansen att du blir bjuden på gratis mat mm. ;)
Sätter du ett säte bakom traktorn så kan folk åka med och sitta fastspända.

Här är några som har åkt långt.
http://www.evaldmattssonhargshamn.se/32260277
http://op.se/harjedalen/1.3118293-pa-traktorsemester-i-sex-manader
Du kanske kan bo söderut på vintern och här i sverige på sommaren. Typ som flyttfåglarna.
« Senast ändrad: 15 maj-12 kl 19:09 av Rosten »

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #22 skrivet: 15 maj-12 kl 19:11 »
Du får bygga i moduler. Jag, när jag funderat på det, har tänkt att man tar en golvplatta, fyra väggplattor, två takplattor som låses på plats med bult. Bör gå att få tätt med drevremsor och vindpapp eller liknande.
Fördelen med detta skulle ju vara att man kan ta en sektion i taget på ett vanligt släp eller lätt lastbil men känns ändå smidigare med att bara lyfta hela skiten. :)

Det har du rätt i...man slipper då återställa interiören ett flertal ggr ::) Ursäktar om jag trådkapar lite, men just planerandet är ju en så himla kul bit. :-[ :D

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 maj-12 kl 20:10 »
Varför inte tänka tvärt om? En vagn blir tung och då är det inte en stor bil som man behöver utan en traktor.
Billiga traktorvagnar utan tipp finns det massor av och dom har kraftiga hjul så dom klarar stor vikt.
Ett lagon snabbt sätt att förflytta sig på. Jättebillig skatt/försäkring och ingen besiktning.
Jag har dragit 7 ton efter min Buster utan att det var helt livsfarligt.

Du rullar upp till 20 mil på en dag även med en liten traktor.

Sen träffar man alltid massa roligt folk när man är ute och kör gamla traktorer. ;)
Tidningar skulle garanterat skriva om du gör en längre resa och då ökar chansen att du blir bjuden på gratis mat mm. ;)
Sätter du ett säte bakom traktorn så kan folk åka med och sitta fastspända.

Här är några som har åkt långt.
http://www.evaldmattssonhargshamn.se/32260277
http://op.se/harjedalen/1.3118293-pa-traktorsemester-i-sex-manader
Du kanske kan bo söderut på vintern och här i sverige på sommaren. Typ som flyttfåglarna.

Bra idé tycker jag. Man får ju ändå inte köra snabbare med bil som drar. Sedan kan man, om man vill, ha en liten "snålbil" med sig på dollykärra, vilken man kopplar efter vagnen.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 16 maj-12 kl 10:35 »
Bra idé tycker jag. Man får ju ändå inte köra snabbare med bil som drar. Sedan kan man, om man vill, ha en liten "snålbil" med sig på dollykärra, vilken man kopplar efter vagnen.
Bättre med en moped. Billigt och enkelt.
Allt som kan krångla till ett liv kostar pengar så enklaste lösningen är oftast den billigaste.

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 maj-12 kl 22:06 »
Bättre med en moped. Billigt och enkelt.
Allt som kan krångla till ett liv kostar pengar så enklaste lösningen är oftast den billigaste.

Ja, behöver man ingen bil så är moped ännu nimmare och ösregnar det så har man traktorn. Om man har hytt.

fransönen

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 17 maj-12 kl 19:31 »
Jag tror inte man ska göra det svårare än det är. Ett hus jag bodde i och byggde om förra året flyttades i ett stycke från en ö med traktor och färja till en annan och sen på samma sätt vidare till sin nuvarande position. har för mig att vi byggde en ram av typ 6"6" runtom som funkade som extra syll och vi lyfte alltså inte direkt i huset om man säger.

Detta hus är kanske bara 10 m2 men principen är ju ändå den att träkonstruktioner är väldigt sega och tål en hel del rörelse. Det som kan hända är ju att interiören hamnar lite på sniskan vid en flytt, man får se till att styva upp konstruktionen väl, är man nervös för fönster som går sönder är det ju bara att plocka ur dessa...

När det gäller flyttandet handlar det väl mest att jobba med folk som vet vad de gör, då brukar det flyta på bra.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #27 skrivet: 17 maj-12 kl 22:49 »
Hej!

Om det bara är priset som avgör och om huset är riktigt litet så har jag ett gammalt vedvagnsunderrede som kan avhämtas gratis. Ser sunkigt ut men axeln är nog ok, tror t.o.m. att det möjligen kan gå att pumpa upp däcken. En stor konstig ögla att dra i, inte något för personbil. Det är ett underrede av metall, trädelarna som syns är underredet till vedflaket, dem kan man ta bort eller ersätta.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #28 skrivet: 18 maj-12 kl 18:09 »
Jag föreställer mig att en sådan byggnad borde kunna göras isärtagbar och därigenom bli lättare att flytta.

Tänker mig något liknande. Två moduler lagom stora för lastbil.
En låda med sadeltak, kluven efter takåsen och sedan sammansatt med halvorna förskjutna lite.
« Senast ändrad: 18 maj-12 kl 18:15 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

davidB

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 22 maj-12 kl 18:24 »
Oavsett om man bygger på vagn eller på plintgrund så måste man ju kolla upp alla mått noga.
Maxbredden år ju normalt 260 cm, tror att man kan ha upp till 310 cm om man märker bredlast, Ska man ha bredare så är det ju specialtillstånd som gäller med följe bilar osv...

Kolla med ett par olika åkeri och se vad de kan ta för ett lastmått, längd bredd höjd vikt. Då får du nog ett bra "standard mått" att hålla sig till.
Har man en vagn som skall placeras på en lastbil så kan det bli väldigt högt.
Det finns ju ioförsig lågbyggda maskintrailers. Då kanske man får lyfta på och av med med lastmaskin, eller så kanske man kan lyfta upp den med domkrafter och köra under trailern.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser