Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ölandshöns stora  (läst 2624 gånger)

Pixlar

• Småland
Ölandshöns stora
« skrivet: 06 jun-11 kl 10:00 »
Vad roligt! Har inte tittat så mkt på den större varianten men jag är öppen för förslag :-) Vi får höras framöver så får vi se vad det blir av det. Tack så mkt för ditt svar!

/Åsa
Ja det förstår jag Pixlar! Jag hurrar extra för Öländsk dvärg då de behöver fler bevarare.. Eller Ölandshöna (stora varianten) Kan hända att jag har kycklingar att sälja framöver av just den rasen, med genbanksintyg... Bor mitt i Jönköpings län, 7 mil söder om Jönköping...  :D

JBF

• Småland
SV: Ölandshöns stora
« Svar #1 skrivet: 06 jun-11 kl 10:04 »
Vad roligt! Har inte tittat så mkt på den större varianten men jag är öppen för förslag :-) Vi får höras framöver så får vi se vad det blir av det. Tack så mkt för ditt svar!

/Åsa

Ja, det är en fantastisk ras! Ps: i "all" litteratur står det att Ölandshönsen oftast är tråkigt grårandiga.. Jag har massvis med olika färger på mina (vilket de flesta andra som har rasen också kan intyga att de själva har!) I början var det sämre med färgsprakandet, men det har tagit sig rejält nu. Inte för att färgen ska spela någon roll, men det är ju alltid roligt med fina höns! Hör gärna av dig om du vill kika!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pixlar

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-11 kl 11:15 »
Ska läsa på lite om rasen och jag är absolut intresserad. Du får gärna skicka över någon bild om du har?

/Åsa

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-11 kl 16:51 »
Ska läsa på lite om rasen och jag är absolut intresserad. Du får gärna skicka över någon bild om du har?

/Åsa

Jag ska försöka fixa fram foto. Råkade radera hela albumet i mobilen för någon månad sen... Ska se om jag hittar något annat i denna hemska hetta. Ps; nu kläcks det ölandskycklingar för fullt i källaren  :D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kista

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jun-11 kl 01:49 »
Ja det förstår jag Pixlar! Jag hurrar extra för Öländsk dvärg då de behöver fler bevarare.. Eller Ölandshöna (stora varianten) Kan hända att jag har kycklingar att sälja framöver av just den rasen, med genbanksintyg... Bor mitt i Jönköpings län, 7 mil söder om Jönköping...  :D

Vad snackar du om nu? Stora varianten? av vad? Ölandshöna är inte stora varianten av öländsk dvärg.  ???  ???
De har inget att göra med varandra, möjligtvis endast att de kommer från öland båda.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-11 kl 08:13 »
Vad snackar du om nu? Stora varianten? av vad? Ölandshöna är inte stora varianten av öländsk dvärg.  ???  ???
De har inget att göra med varandra, möjligtvis endast att de kommer från öland båda.
Vad snackar DU om?? Har jag påstått att det är samma ras? Visa mig gärna VAR i så fall. Lantraserna kallas Ölandshöna respektive Öländsk dvärghöna. Jag har ju för 17 gubbar Ölandshöns själv, tror du inte att jag vet skillnaden mellan varianterna eller?
Ta reda på fakta innan du börjar mästra folk i fortsättningen tack!  >:( Trådskaparen är ju inte lika lantraskunnig som du, därför klargjorde jag att jag pratade om den STORA hönan eller om dvärghönan... Jag kan även intyga att trådskaparen inte har blandat ihop begreppen.
Däremot verkar ju du vara ute efter att "sätta dit" mig kära Kista!  ;)
« Senast ändrad: 10 jun-11 kl 08:29 av JBF »

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jun-11 kl 12:02 »
Stora varianten av vad?

Jag tolkar det som att du menar att Ölandshöns är den stora varianten av ... öländsk dvärg??
Te.x : "jag har en stora varianten av brahma"
« Senast ändrad: 10 jun-11 kl 12:05 av Kista »

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-11 kl 12:46 »
Ja, hur du tolkar får ju stå för dig själv Kista, det verkar ju inte som om någon annan har missförstått vad jag menar? Kanske VILL du bara misstolka mig?

Kanske menar jag helt enkelt det jag skriver, den stora lantrasvarianten med namn Ölandshöna?? Kan det vara så enkelt?

johe71

« Svar #8 skrivet: 10 jun-11 kl 12:50 »
Kanske menar jag helt enkelt det jag skriver, den stora lantrasvarianten med namn Ölandshöna?? Kan det vara så enkelt?

eftersom det nu faktiskt bara finns en variant av Ölandshöna så känns det som att risken att förvirra någon är större om man försöker specificera vilken variant man avser.... då specificerandet av variant antyder att det skulle finns flera varianter av Ölandshöna....

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 jun-11 kl 12:51 »
Oooh, denna fantastiska kärleksfullhet bland hönsfolket!  :-*
Usch, dra inte in mig i den hopen av folk....  o:) Jag bara surnar till när jag blir mästrad....  >:D

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-11 kl 12:57 »
eftersom det nu faktiskt bara finns en variant av Ölandshöna så känns det som att risken att förvirra någon är större om man försöker specificera vilken variant man avser.... då specificerandet av variant antyder att det skulle finns flera varianter av Ölandshöna....

Rätt, men för en novis så är det ju förvirrande med en Öländsk liten höna och en Ölandshöna. Återigen vill jag understryka att trådstartaren verkar ha fattat skillnaden mellan dessa raser (precis som även jag givetvis har fattat skillnaden eftersom jag har genbank på Ölandshönan- även om vissa vill påskina att jag inte har koll på detta). Men orkar man läsa hela mitt inlägg så fattar man ju, om man nu inte är ute efter att enbart mästra och märka ord, att jag klart och tydligt menar att jag understryker rasskillnaden eftersom jag skrev "Eller Ölandshöna (stora varianten) Kan hända att jag har kycklingar att sälja framöver av just den rasen, med genbanksintyg...".

Som sagt krävs det ju då att man läser hela mitt inlägg innan man går i taket och börjar mästra.
« Senast ändrad: 10 jun-11 kl 13:28 av JBF »

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jun-11 kl 13:18 »
Oooh, denna fantastiska kärleksfullhet bland hönsfolket!  :-*

Förstår inte varför man alltid måste vara så kärleksfull just när det gäller höns. Jag tycker det var bra att ni rett ut missförstånden. Nu förstår säkert alla att den stora ölandshönan inte har någonting med öländsk dvärghöna att göra, förutom att båda raserna ursprungligen kommer från Öland.

Det är många begrepp i hönsvärlden som inte alla förstår. Varianter och varieteter och urdvärgar och alla möjliga och omöjliga färgbeteckningar som kan vara modersmål för en del och grekiska för andra.
« Senast ändrad: 10 jun-11 kl 13:21 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Pixlar

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-11 kl 14:26 »
Hej hopp oj vad det hettade till här. Är som sagt novis inom hönsuppfödning men jag har bra koll på vilka raser som går under benämningen svenska lantrashönor och vet att det är två helt olika raser men med Öland i namnet.  Tråkigt om jag slängt mig med felbegrepp och skapat förvirring bland veteranerna.

/Åsa

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 10 jun-11 kl 14:53 »
Hej hopp oj vad det hettade till här. Är som sagt novis inom hönsuppfödning men jag har bra koll på vilka raser som går under benämningen svenska lantrashönor och vet att det är två helt olika raser men med Öland i namnet.  Tråkigt om jag slängt mig med felbegrepp och skapat förvirring bland veteranerna.

/Åsa
Nej Åsa! Inte har du du slängt dig med fel begrepp! Det är bara sådant som händer i bland!

Kista

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 jun-11 kl 17:10 »
Ja, hur du tolkar får ju stå för dig själv Kista, det verkar ju inte som om någon annan har missförstått vad jag menar? Kanske VILL du bara misstolka mig?

Varför inte bara skriva så?
Om man tänker efter så tror jag fler tog det precis som jag, bara att de inte vill uttala sig om det.

Men men, nu är det uträtt.

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 10 jun-11 kl 18:35 »
Varför inte bara skriva så?
Om man tänker efter så tror jag fler tog det precis som jag, bara att de inte vill uttala sig om det.

Men men, nu är det uträtt.

Nej, nu börjar det här anta löjliga proportioner Kista. Dina tjatiga försök till smutskastning av mig härrör endast från att jag i en annan tråd tyckte att det var löjligt att kontakta annonsörer med felaktigheter i sina annonser i syfte att upplysa/informera dem om deras tillkortakommanden. Där fick du genast fart!

Eller varför har du börjat ditt inlägg i natt med de fetmarkerade orden? Snacka om att försöka idiotförklara mig på en gång?

Oavsett vad så vet jag, trådskaparen och förmodligen alla andra vid det här laget att Ölandshönan är en egen lanthönsstam som inte är besläktad med den Öländska dvärghönan! Matnyttig info om dessa raser (samt alla andra lanthöns) finns att läsa på www.kackel.se.

Du visste ju onekligen redan tidigare att Ölandshönan och den Öländska dvärghönan inte var besläktade, men ändå har du orkat tjafsa på mig om att jag har vilselett alternativare trots att jag skrev "Eller Ölandshöna (stora varianten) Kan hända att jag har kycklingar att sälja framöver av just den rasen, med genbanksintyg...". men jag antar att du inte orkade läsa klart mitt inlägg innan du skulle försöka sätta dit mig.

Förövrigt brukar man väl utgå från den stora rasen när man pratar standardiserade raser? Man säger väl inte att man har den stora varianten av dvärg-Brahma? Man säger väl i sådana fall att man har dvärgvarianten av Brahma, eller rätt och slätt dvärg-Brahma?

Jag ber om ursäkt för min del i det totala haveriet av denna tråd. Jag hoppas att Pixlar hittar sig en fin flock lanthöns som hon kan ansluta till genbanken!
/JBF

Kista

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jun-11 kl 02:45 »
Nej, nu börjar det här anta löjliga proportioner Kista. Dina tjatiga försök till smutskastning av mig härrör endast från att jag i en annan tråd tyckte att det var löjligt att kontakta annonsörer med felaktigheter i sina annonser i syfte att upplysa/informera dem om deras tillkortakommanden. Där fick du genast fart!
  Eller varför har du börjat ditt inlägg i natt med de fetmarkerade orden? Snacka om att försöka idiotförklara mig på en gång?
Vadå idiotförklara? jag trodde du var seriös i det du skrev och jag uppfattade det som att du trodde/"visste" att ölandshönan är den stora varianten på öländsk dvärg.

Oavsett vad så vet jag, trådskaparen och förmodligen alla andra vid det här laget att Ölandshönan är en egen lanthönsstam som inte är besläktad med den Öländska dvärghönan! Matnyttig info om dessa raser (samt alla andra lanthöns) finns att läsa på www.kackel.se.

Du visste ju onekligen redan tidigare att Ölandshönan och den Öländska dvärghönan inte var besläktade, men ändå har du orkat tjafsa på mig om att jag har vilselett alternativare trots att jag skrev "Eller Ölandshöna (stora varianten) Kan hända att jag har kycklingar att sälja framöver av just den rasen, med genbanksintyg...". men jag antar att du inte orkade läsa klart mitt inlägg innan du skulle försöka sätta dit mig.
Jo visst visste jag det, annars hade jag inte skrivit som jag skrev?
tolkade det som att du menade:
"Kan hända att jag har kycklingar att sälja framöver av just den rasen" ("Just den rasen" = stora varianten)
Jag försöker inte sätta dig DIG, jag hade vart exakt likadan om det var någon annan som "påstått" samma sak som dig.
Förövrigt brukar man väl utgå från den stora rasen när man pratar standardiserade raser? Man säger väl inte att man har den stora varianten av dvärg-Brahma? Man säger väl i sådana fall att man har dvärgvarianten av Brahma, eller rätt och slätt dvärg-Brahma?
Detdär säger alla olika på, har hört båda varianterna, och flera andra.
Nu hittar du inget du kan störa dig på, så du tar upp en nytt ämne, hur man säger/skriver vilken variant man har?
jag undrar vem det är som har förmycket fritid....

Jag ber om ursäkt för min del i det totala haveriet av denna tråd. Jag hoppas att Pixlar hittar sig en fin flock lanthöns som hon kan ansluta till genbanken!
/JBF

Gamina

« Svar #17 skrivet: 11 jun-11 kl 06:52 »
Altså det här är ju löjligt.
Kista tolkade JBFs text och talar om att så som JBF skriver är det inte. JBF säger då att h*n menar samma sak som kista men med andra ord. Kan man inte låta det vara med det? Varför fortsätta att driva det hela. Skriven text är svårt (jag tolkade texten exakt som JBF menade den) och misstolkas lätt men saken är utredd. Total storm i ett vattenglas. Inte konstigt att det finns krig i världen när man kan bli så upprörd över att ordet "variant" används stället för det lite tydligare "ras".
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser