Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskockor  (läst 6286 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Jordärtskockor
« skrivet: 10 maj-12 kl 10:09 »
Skulle vilja testa att odla jordärtskockor i år, har aldrig gjort det förr. Hur gör man? Kan jag använda ekologiska sådana från affären som utsäde?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Jordärtskockor
« Svar #1 skrivet: 10 maj-12 kl 10:29 »
det funkar med affärens,gräv ner dem ca5-8cm i jorden med 20-30cm avstånd beroende på storleken i fina rader,de blir höga. Jag skördar och äter mina på våren,blasten tar jag på hösten och matar kaninerna med men sparar ca20cm av stjälken så jag hittar dem.
Fjäderfän och kaniner

masa

• -
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 12:04 »
Det kan vara värt att tänka på var man planterar sina jordärtskockor. Har man fått dom på ett ställe, är det svårt att bli av med dom. Minsta lilla rotknölsbit som man glömt i jorden, sticker nästa vår.

bissingen

• Halland
    • AmandaDesign Silversmide
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 12:20 »
Det kan vara värt att tänka på var man planterar sina jordärtskockor. Har man fått dom på ett ställe, är det svårt att bli av med dom. Minsta lilla rotknölsbit som man glömt i jorden, sticker nästa vår.

Betyder det att de är lättodlade? :P

Växer de på samma sätt som potatis?

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 12:31 »
Liknar en solros när den är färdig. :D

lantisen

« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 20:54 »
Har jag fattat det rätt då att man kan spara dem från år till år? Om jag skördar endast en del av dem och låter några stå kvar, har jag då även skörd nästa vår?
Om jag sätter dem nu, har jag då skörd till hösten? När vet man att de är klara?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 20:58 »
Du kan skörda på hösten eller på våren eller bägge delarna,på hösten finns så mycket annat odlat så jag väntar till våren,de små blir nya sätt-skockor och grävs ner efter skörden..
Fjäderfän och kaniner

lantisen

« Svar #7 skrivet: 11 maj-12 kl 06:34 »
Tack för svar!  :)

Eftersom jag är så ivrig blir det nog att sätta ner några skockor i jorden redan i vår och hoppas på höstskörd. Blir säkert att spara några över vintern också  ;D Spännande!

mt_knot

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 maj-12 kl 07:49 »
Här är en länk till en av Paul Wheatons videos på youtube, där kan du se hur skockorna ser ut i verkligheten, hur stora de kan bli, samt få en del tips och kul fakta.

sunchokes aka jerusalem artichokes

Johan

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 11 maj-12 kl 08:03 »
Man bör helst byta plats där skockorna står då de annars lätt kan bli mindre och mindre i storlek. Problemet är väl bara att få upp varje liten knölbit som annars blir en ny planta. Jag är alltid väldigt försiktig med spade då man lätt råkar dela dem och så blir de kvar i landet. Godast är de på våren, vilket är väldigt passande då man kan börja äta jordärtskockor precis när tjälen går ur marken. Sen kommer sparrisen och piplöken och sen allt annat. Så det är verkligen en vårprimör hos oss! Blir nog ca 10 st knölar under varje planta i varierande storlek här hos oss i zon 6. Väldigt goda med potatis och morötter rostade i ugnen. Eller bara råa väl sköljda och skalade tycker jag de är super!

När vi först satte våra trodde vi aldrig några knölar skulle bildas, vi fick vänta till sent in på hösten innan det kom knölar. Men nu väntar vi alltid till våren innan vi plockar upp dem som sagt. Då tar vi upp alla knölar och sen planterar vi om nya "sättknölar" där vi vill ha dem. De är svåra att lagra om man inte kan jordslå dem mörkt. Men på våren kan man ta upp lite åt gången och sista upptaget i mitten på maj så tar man upp alla som är kvar, då kan man spara dem i tex jordkällaren fram till att det börjar komma lite sommarmorötter :) De är också bra som vindskydd då de blir väldigt stora!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 19:02 »
Jag har odlat jordärtskockor i några år nu och skulle vilja säga att du verkligen ska ta upp alla du hittar ur jorden för det blir alltid kvar skockor, så det är väldigt liten risk att de inte skulle komma tillbaka nästa år, det blir alltid en rad med jordärtskockor där vi odlat året innan. Men som sagt, det är bra att variera växtplats.

Många gör misstaget med att skörda för tidigt på hösten, skockorna växer absolut mest på senhösten så vill man ha så stora skockor som möjligt ska man vänta med att skörda tills frosten tagit kål på plantorna.

Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

hustran

« Svar #11 skrivet: 13 maj-12 kl 09:11 »
Någon har ätit på mina skockor! det är bruna hål i några men har inte sett marodören. Vad kan det vara ??? ???

Angua

« Svar #12 skrivet: 13 maj-12 kl 22:06 »
Någon har ätit på mina skockor! det är bruna hål i några men har inte sett marodören. Vad kan det vara ??? ???

Sork? Första året hade vi sorkskador på skockorna.

hustran

« Svar #13 skrivet: 13 maj-12 kl 23:16 »
näe,sork är det inte,då skulle man sett tandmärken. Det verkar mera som stora maskhål.......utan innevånare.

kurt

« Svar #14 skrivet: 14 maj-12 kl 04:22 »
Låter som knäpparlarver

hustran

« Svar #15 skrivet: 14 maj-12 kl 06:45 »
Aj då.Konstigt när landet är gammalt.Trodde jag skulle slippa dessa. Hur gör man då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser