Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart Leicester  (läst 3470 gånger)

rackarns

• Närke
Svart Leicester
« skrivet: 09 maj-12 kl 12:47 »
Har hört talas att vissa avlar för att få svarta Leicester. Verkar itne vanligt dock men.. finns det någon här som gör det?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Leicester
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 10:26 »
Jag har fått svarta leicester men dom har en sämre ull än de vita leicesterna, så det är inte så meningsfullt att ta  fram svarta leicesterdjur tycker jag.
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 22:59 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

rackarns

• Närke
SV: Svart Leicester
« Svar #2 skrivet: 11 maj-12 kl 13:28 »
jo enstaka svarta kan ju dyka upp.. men jag tänkte mer på de som avlar på svart och då också med tanke på ullkvalitet..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Leicester
« Svar #3 skrivet: 11 maj-12 kl 14:45 »
För att kunna avla på svart leicester måste man ju först ha svarta leicesterfår. Jag t.ex har aldrig stött på någon mer som haft det.  Leicester ska ha en rent vit ull.  :)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 16:51 »
Javisst måste man det, eller ha vita djur som har egenskapen att lämna svarta lamm.
Jag var och tittade på rent svart och vita med svarta partier förra helgen. Den svarta är tingad till en tjej som försöker avla fram svart leicester.
Så jag tänkte om det fanns fler.. kanske någon här inne.. men det verkar inte som det :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Leicester
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 17:11 »
Räknas inte mina då? ;D

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 07:28 »
jovisst :) men jag fick uppfattningen av att du inte avlar för att få fram just svart..

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 09 jun-12 kl 18:00 »
Idag har jag varit och köpt mig en svart leicester.. tom tungan är svart :) är nyfiken på om hon kommer lämna svarta lamm som sin mor, återstår att se.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 09 jun-12 kl 18:10 »
det hänger på baggen om han är homozygot för vitt eller inte.........försök att hitta en bagge som lämnat färgade lamm då ökar dina möjligheter markant, typ 50% färgat om baggen är vit är baggen färgad så är du uppe i 100%

Mina svarta får har också svart tunga och gissa vad mina bruna har jo helt rätt brun tunga, dom vita har rosa utan att vara rosa själva  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lilo Grön

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 10 jun-12 kl 21:37 »
Har fått ett svart och flera grå lamm efter min Leicesterbagge och gotlandstackor. De flesta lammen blev dock vita (borde alla blivit, trodde jag.) Han (baggen) var alltså uppenbarligen inte homozygot för vitt. Dessvärre finns han inte längre bland oss... Men lammen är jättefina, om kanske ändå inte intressanta ur avelssynpunkt? de är ju blandras.

Anna36

• Halland
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 09:57 »
Hej!

Intressant det där med svarta Leicester. Är de svarta hela vägen? Vi har fått svarta lamm men vi har aldrig sparat ngt, däremor ahr vi gjort ett skinn av ett svart bagglamm men han var vit/silvergrå när han klipptes ned.... Det är kanske lite inblandat av andra raser.... Detta skinn hade inte toppkvalitet så kanske har det lite sämre ullkvalitet för vi har skickat en vit helbror ett annat år och detta skinn var kanon fint :-) Vi har ett svart bagglamm i år skall bli spännande å se vad han får för färg framåt hösten :-)

Våra tackor är vita och även baggen, men vi får ofta ngt/ngr svarta lamm, vissa av dem bleks som gotlandsfåren... När vi köpte tackorna var de betäckta och även då fick vi svarta och grå lamm, så även den baggen  måste ju haft de anlagen då.  Intressant med färger och ullkvalitet en hel vetenskap även det  ;)

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 16:01 »
Vi har också fått grått som bleknat.. men långa vägar ifrån svart. Vi hoppas inte hon ska blekna. Hennes mamma är kolsvart även som vuxen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser