Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar det för er med barn och "matkaniner"?  (läst 10456 gånger)

Kretsloppan

• Södermanland
Hur fungerar det för er med barn och "matkaniner"?
« skrivet: 09 maj-12 kl 10:44 »
Min sambo hade kanin som barn och vi vill gärna skaffa kaniner till gården och äldste sonen, 8 år, är heltänd på idén. Jag tänkte mig en flock(?) Gotlandskaniner som får gå på bete och där överskottet går till hushållet och kanske skinn? Men jag är rädd att barnen, och kanske ff a deras kompisar, kommer att tycka att vi är barbarer som äter och klär oss i gosedjuren. Vill ju inte att barnen blir mobbade i skolan p g a sina avvikande föräldrar. Vilka erfarenheter har ni och hur har ni handlagt det hela? Jag tänkte att det kanske räcker att sönerna har varsin egen kanin som då förstås inte går i grytan.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hur fungerar det för er med barn och "matkaniner"?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 11:05 »
1. Kaniner är inte flockdjur (men en grupp honor i en stor hage med många gömställen kan gå bra).

2. Att ha dom lösa i trädgården = massförstörelse

3. Börja med en hona och en hane i varsin bur så ni får lära er mer om dom innan ni skaffar många :-).
//Lina

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 11:26 »
Var ärlig och tydlig med att kaninerna ska bli middagsmat. Berätta att när kaninerna blir si och så stora ska de bli mat och man kan laga den och den maträtten och så får man fina skinn som man kan gör fina saker utav. Betona även hur bra kaninerna har haft det hos er. Barn brukar förstå om man bara är tydlig och tar sig tid att förklara.

Det är väl mest föräldrar som har åsikter som sedan överförs till deras barn. Säg att du vill veta var köttet kommer ifrån och att djuren ska ha levt ett bra liv. Dessutom smakar lyckliga djur bättre.

Att ge barnen varsin egen kanin som inte ska hamna i grytan är jättebra. Då slipper de att oroa sej för att favoriten ska ätas upp.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 14:19 »
Vänta bara tills dom har smakat. Mina barn skulle hellst äta upp alla våra kaniner ;D
Mina barns favorit är marinerad kanin som vi sedan lägger in i ugnen.
MVH FIAT....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 14:39 »
Jag tror på ElinorEs modell.  Rak, ärlig, utan att vara burdus.

Eller från andra hållet:  "Jag vill att alla djur ska ha det bra, och de djur som blir köttbitar i butiken har ofta inte alls haft det bra, så jag har mina hemma i stället."
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 14:42 »
Håller oxå med ElinorE, och tycker att det är en bra idé med egen kanin.

johannisson

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 13:25 »
Vi har en 5-årig dotter som gullar och kelar med kaninerna dagligen och hon har vänner över från dagis som gör samma sak. Ingen tycker att det är konstigt att vi äter eller slaktar dem. Tvärt om, föräldrarna till dotterns vänner vill hyra sommar kanin, vi har "gett bort i utbyte mot annat" kaniner till grannar och vänner. Nej att odla mat själv och att veta att det är nyttigt och hälsosamt för både djur och konsument är inget fel. Min dotter ser gärna på vid slakt av både kaniner och höns. Visst är det lite läskigt när hönorna rycker men inget mer än det.

Men vi talade med dottern innan och förklarade varför vi skaffade kaniner och vad dom var till för. Hon är väldigt medveten om liv och död nu, hon har växt med insikten.

Så börja ni med köttkaniner.

Mobbing är ju något oftast ogrundad där man valt ut någon... spelar sällan roll hur knäppa föräldrarna är. Mer en olycklig lottning.  :-\

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 13:48 »
Barnen älskar kaninerna,äter gör de med glädje,värre me frun i huset, inte värre att äta kanin än ko,gris,lamm kyckling eller liknande,bara godare ;D bra att barnen får veta vad kött kommer ifrån..
Fjäderfän och kaniner

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 16:44 »
Mycket vettigt har sagts i tråden. Tänker såhär: Klarar man inte av att ta snacket med ungarna och låta dem vara med vid slakt (om de själva vill) och ta snacket även efter så ska man nog fostra dem till att bli vegetarianer.

Givetvis är liv och död ett tungt ämne, men vill man äta kött så ingår det faktiskt i barnuppfostran att förklara hur det ligger till. 

ElinorE

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 maj-12 kl 20:36 »
Ang att ha barn med vid slakt och styckning.

Förklara för barnet vad som kommer att hända, beskriv momenten så det inte blir en överaskning. Är barnet så pass stort att det kan hjälpa till med något? Ta dig gärna tid att förklara vad som är vad ex hjärta, lungor...

Min käre far är inbiten jägare och brukade ofta slakta åt bönderna i området (innan det blev förbjudet) så jag är uppvuxen med att det ibland hängde döda djur i garaget. Det var väldigt spännande att titta på när pappa styckade, ibland tog han sig tid att peka och förklara. Vi barn fick hjälpa mamma att ta hand om köttet, stoppa i fryspåsar eller göra köttfärs.
Jag känner inte att jag har tagit skada utav detta, tvärtom, jag är glad att jag vet hur det går till.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 20:56 »
Jupp. Fick dock aldrig vara med vid själva avlivningen. Men är uppvuxen med slakthusdoften.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-12 kl 21:00 »
Fick dock aldrig vara med vid själva avlivningen.

Inte jag heller, men pappa förklarade hur det gick till.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 12:06 »
Jag är själv uppväxt i en familj där jakt och slakt inte varit något anmärkningsvärt, dock inte av kaniner. Jag såg nog en del och fick hjälpa till med malning och förpackning av älgfärsen men blev inte inbjuden till att vara med vid jakten t ex. Det berodde nog på att jag var flicka. Traditionellt accepterad könsdiskriminering, alltså. Min bror togs ju med.

Kan det vara så att hushållskaniner varit mer vanligt i södra Sverige? Jag har då knappt stött på det i Hälsingland under min uppväxt.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, dock tycker jag att du har en något mästrande ton, "Malines här igen" Om nu svaret var riktat till mig?
Mycket vettigt har sagts i tråden. Tänker såhär: Klarar man inte av att ta snacket med ungarna och låta dem vara med vid slakt (om de själva vill) och ta snacket även efter så ska man nog fostra dem till att bli vegetarianer.

Givetvis är liv och död ett tungt ämne, men vill man äta kött så ingår det faktiskt i barnuppfostran att förklara hur det ligger till. 

Jag har nog själv en kluven inställning till köttätandet (det är något med att tugga på vävnader från andra djur som inte alltid känns aptitligt) även om jag för egen del inte tycker det är principiellt fel att äta t ex höns och älgar som haft det bra. Innan jag skaffade familj har jag mestadels varit lakto-ovo-vegetarian själv. Men jag skulle bekymra mig för barnens järn- och proteinintag om de inte åt kött. Och så vill jag ha en gård med husdjur och beteshagar.

Men jag respekterar absolut dem som tycker det är fel och att välja  att äta vegetabiliskt innebär ju minsta möjliga klimatpåverkan!

Nu svävar jag själv ut och tänker att vi mänskor kanske är som getingar; behöver kött när vi är små men inte som vuxna?

Min ursprungliga fråga kanske inte heller var helt tydligt ställd, jag kan fråga så här:

Får era barn problem p g a omgivningens eventuella fördomar gentemot era matkaniner?

Utifrån era svar så långt verkar det ju inte så - vad bra!

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 12:47 »
Aha, om du ställer frågan så ...

Jag tror det beror mest på vad slags kamrater barnen har, och hur föräldrarna till dessa sköter sina uppdrag som uppdragare av det kommande släktet.  Och det är ju inget du kan göra något åt.

Utom möjligen prata med dina barn om att andra människor kan reagera underligt, och föreslå att de är lite selektiva i vad de berättar för vem om vad som händer hemma hos er.

Kanske.  Follk är så olika.  En del är rent av underliga:  "Vaddå kött från döda djur?  Vi köper vårt kött i butiken!"

davidB

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 13:37 »
har själv funderat på detta. Min tanke har varit att det kan vara bra med något mer matdjur så som höns eller en hushållsgris. det är lite mer socialt accepterat att äta gris och kyckling. Då verkar det inte så konstigt att man även äter kaninerna. ::)
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 maj-12 kl 18:33 »
har själv funderat på detta. Min tanke har varit att det kan vara bra med något mer matdjur så som höns eller en hushållsgris. det är lite mer socialt accepterat att äta gris och kyckling. Då verkar det inte så konstigt att man även äter kaninerna. ::)

Fast grejjen är ju att kaniner är himla smidiga att börja med. Enkla att hålla, förökar sig fint, och inte sånt stort pådrag vid slakt. Bra djur att börja med om man inte tar över nån befintlig verksamhet.

Hur gossens kompisar reagerar får vi väl se... Har inte kommit så långt som till slakt ännu. Har dock pratat en hel del om att vi ska äta upp ungarna. Bättre att vara tydlig med det redan från början, så att det inte kommer som nån överraskning.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 maj-12 kl 18:35 »
Kretsloppan, hade det varit enbart riktat till dig hade jag nämnt ditt namn.

Jag har problem med att folk på fullaste allvar inte vet att kött är döda djur. Och jag har gång efter annan förespråkat att man inte ska få äta kött om man inte slår ihäl djuret själv. Ju fler vegetarianer destå bättre.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 12 maj-12 kl 18:42 »
Nä, inte slå ihjäl bara för att få kött.  Då blir det ännu mera djurplågeri.

Men att berätta sanningen för barnen, inte dumt!

LimJans

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 12 maj-12 kl 18:57 »
Jag såg styckning av gris när jag var liten. Jag är vegetarian idag  ;D

MorAnna

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 14 maj-12 kl 21:16 »
Min envisa femtonåring hävdade nyligen att kaninen XX var hennes absoluta favorit och att jag absolut inte fick sälja honom. Då sa jag "men jag tänkte ju göra ett par vantar av det fina skinnet...?". Förväntade mig ett ilsket utbrott á la tonåring (som vanligt, det är ju underbart att vara tonårsmamma *ironi*) men hon teg ett par sekunder och sa sen: I så fall vill JAG ha de vantarna!

Så ibland är det enklare än man förväntar sig.

Å andra sidan är ju mina ungar uppväxta med att söta kycklingar växer upp till grova tuppar och sen hamnar på köksbordet... Mosters kalvar slaktas och märks i frysen med namn osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser