Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur färgavla på röd och gul silke?  (läst 3495 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Hur färgavla på röd och gul silke?
« skrivet: 08 maj-12 kl 23:02 »
Hur färgavlar man på enfärgat rött och gult? Kan man blanda dessa färger utan att det blir ett mellanting "orange" liksom? Vad kan man para in för att få in nytt blod? Kan man använda svart eller vitt? Eller vilttecknat?
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 09:12 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färgavel: Rött och gult
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 23:12 »
Inte helt enkelt att ge ett entydigt svar. Både rött och gult kan man få fram på lite olika sätt. Beroende på vilken ras du syftar till kan bästa utkorsningsfärgen variera.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Färgavel: Rött och gult
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 23:25 »
Tja... jag försökte ju få fram svart faverolle... det fanns en liten risk att de äggen jag ursprungligen köpte, kunde komma från "gula" hönor istället för den svarta hönan. I efterhand har jag fått veta att det var dk som var ursprunget til dessa gula. I min första lilla faverolleflock blev det icke färgrena lax och "vita" (dåliga columbia?). Men nu i nästa generation har jag fått gult och rött! ::) Tyvärr är de flesta väldigt små men en och annan verkar kunna bli stora. Men inga svarta alls. :( Så det projektet får jag väl lägga ner.

Svårt kapitel med just min flock där men vi kan ju prata om dk eller silke kanske?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hur färgavla på röd och gul silke?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 09:13 »
Ändrat rubriken lite :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 09:34 »
Oftast vid färgavel är det bäst att avla på en färg och inte blanda. Jag har provat att blanda röd och gul silke och resultatet är till största delen mittemellan färgade. Röd silke är egentlige rödsvartstjärtad (som RIR) och den svarta stjärten vill man absolut inte ha in på de gula... Men om alternativet är avla ut på svart, vitt eller viltfärgat så hade jag nog hellre blandat rött och gult... Men vilka djur som är mest lämpliga beror naturligtvis också på vad det är för något man vill uppnå med att kors ut den färgen man har.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 09:48 »
Jag tänkte om jag har en gul och parar den med svart... blir då alla kycklingar bärare av både svart och gult? Antar att de blir viltteckande själva då. Kommer jag kunna få rena gula resp. svarta i nästa generation om jag gör syskonparningar?

Eller para gul och vit

Eller para röd och svart

Eller para röd och vit

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 11:37 »
Jag tänkte om jag har en gul och parar den med svart... blir då alla kycklingar bärare av både svart och gult? Antar att de blir viltteckande själva då. Kommer jag kunna få rena gula resp. svarta i nästa generation om jag gör syskonparningar? Nej, det inte säkert du får kycklingar som är heterozygota för massor av olika anlag. Några med korrekt färg får du kanske men många fler med fel färg.

Eller para gul och vit Vitt är aldrig bra att korsa ut med då du inte vet vilken färg den vita har under det vita. Vitt är ju en färg som döljer hönans riktigtiga färg

Eller para röd och svart Samma svar som Gul X Svart

Eller para röd och vit Samma svar som Gul X Vit

När man gör färgkorsningar så måste man räkna med att det tar flera generation innan man är tillbaka på bra stabila och korrekta färger  på de allra flesta färger. Vissa undantag finns (andalusier blå & svart exempelvis) men det gäler för de flesta färger.

Se på mina stora röda silkes till exempel. Jag har en svart och en blå höna som är kläckta efter helt röda föräldrar.  Dom är ett resultat av att man tidigare har korsat med svart och  blått. Jag har tuppar som är röda. Mina hönor är  med andra ord minst F3 efter färgkorsningen men korsningen ligger kanske ännu längre bak i linjerna. Av de över 20 kycklingar som jag har kläckt i år ser väl än så länge 2-4 ut som om dom skulle kunna få hyfsta bra röd färg....

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 11:47 »
kan du inte göra samam korsning som jag gjort för att få fram "svart faverolle"?
australorp x laxfärgad faverolle

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 15:39 »
Det skulle jag ju kunna men min "målras" är ju inte Faverolle så det känns inte nödvändigt. Förresten tror jag inte jag skulle välja Australorp isf utan nån annan ras i svart.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-12 kl 15:44 »
Så råkade jag ju få tag på F1 ungdjur som är korsning mellan laxfärgad Faverolle och röd silke. Dessa ser ut som "rödförstärkta" lax. Därför känns det just nu mest naturligt att fortsätta på den röda linjen i min strävan mot "Jättesilke".  ;D Och jo jag vet att det kommer ta många många generationer.  :)
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 15:46 av Helena R »

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 12:10 »
är det svart jättesilke du vill få fram?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-12 kl 14:46 »
Det var ju svart jag tänkt börja med men nu verkar det som det kanske blir röda först kanske.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 24 maj-12 kl 22:56 »
Om vi säger att jag avlat på gula silke i många år men känner att jag behöver nytt blod, men det finns inte gult att då tag på... Är det då enklast att para med svarta eller viltfärgade? Med enklast menar jag då att i vidare avel få fram gula så fort som möjligt.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 25 maj-12 kl 08:39 »
Gul (buff) har eb (brun) eller eWh ( vete) som grundfärg

Svart har E (heltsvart) eller ER (björk) som grundfärg

Viltfärgad har e+ som grundfärg men viltfärg på silke är inte samma sak genetiskt som viltfärgad :-\  Jag är faktiskt lite osäker på vilken grundfärg som viltfärgade silke har men då man delvis kan avla dem rent med svart så skulle jag tro att dom har ER.

Då jag på rak arm inte kan genetiken bakom viltfärgad silke så skulle jag använda svart. Du kommer få en fågel som är heterozygot för en massa anlag som du behöver homozygot för att fågeln ska bli gul.

Parar du tillbaka på en rent gul fågel så kanske typ 1 på 600 blir rätt i färgen redan generation två  ;)

Lycka till  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-12 kl 08:58 »
Hehe ja jag räknar ju inte med att det ska vara lätt. ::)

OT: Av 50-60 Faverollekycklingar som ha icke färgrena föräldrar har jag fått 6 gula varav 4 lever. Det måste ju vara vinstlotter de då!  ;D

_PoLo_

• -
« Svar #15 skrivet: 02 jun-12 kl 22:26 »
Gul (buff) har eb (brun) eller eWh ( vete) som grundfärg

Svart har E (heltsvart) eller ER (björk) som grundfärg

Viltfärgad har e+ som grundfärg men viltfärg på silke är inte samma sak genetiskt som viltfärgad :-\  Jag är faktiskt lite osäker på vilken grundfärg som viltfärgade silke har men då man delvis kan avla dem rent med svart så skulle jag tro att dom har ER.

Då jag på rak arm inte kan genetiken bakom viltfärgad silke så skulle jag använda svart. Du kommer få en fågel som är heterozygot för en massa anlag som du behöver homozygot för att fågeln ska bli gul.

Parar du tillbaka på en rent gul fågel så kanske typ 1 på 600 blir rätt i färgen redan generation två  ;)

Lycka till  ;D

Folk fråga mig hur i helvete jag kunde hålla reda på färggenetiken på ormar när man sysslade med sånt men jag måste säga att ormarnas färggenetik är INGET jämfört med hönsens, o att du lyckas hålla koll på allt är en verklig bedrift!  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 03 jun-12 kl 08:03 »
Folk fråga mig hur i helvete jag kunde hålla reda på färggenetiken på ormar när man sysslade med sånt men jag måste säga att ormarnas färggenetik är INGET jämfört med hönsens, o att du lyckas hålla koll på allt är en verklig bedrift!  ;D

Säger det samma... Färggenetik på katter, hamstrar, undulater t ex är inga problem, men höns verkar mycket värre på alla sätt. Jag skulle helt klart behöva skaffa mig en egen genetikbok så kanske det skulle klarna. ::) Så skulle Azoo-Lina slippa alla mina färgfrågor sen.  ;) Tips på bok?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 05 jun-12 kl 23:11 »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 jun-12 kl 21:37 »
Tack för änkarna Azoo-Lina. Nu ska jag "plugga" lite.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser