Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Geten verkar må dåligt  (läst 3803 gånger)

Tösen

• Småland
Geten verkar må dåligt
« skrivet: 08 maj-12 kl 11:38 »
Såhär tyst har hon aldrig varit.. Hon sa ingenting i morse när jag kom med maten, och inget när jag gick från hagen.. det brukar vara ett jäkla liv på henne. Åt gjorde hon men inte med samma glupska aptit.
Hon verkar liksom lite... nere? Står mest i ett hörn just nu och liksom kutar lite med ryggen.
Kan det vara stressrelaterat? tycker storbocken varit ganska elak de senaste dagarna och jagat runt henne endel..
Ska jag kolla temp? Det är nog dags för lite klövvård igen kan det ha med det att göra? De fick äta av ett nytt parti hö igår..
Lite hjälp och råd nu tack!
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Geten verkar må dåligt
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 11:51 »
Din beskrivning tyder på smärta, tycker jag.  Om det har kommit hastigt på, så bör du undersöka henne närmare.  En så uppmärksam djurägare som genast märker en sån här beteendeförändring bör ha beröm!  :D

Om bocken har varit elak så kan han ha skadat henne.  Känn över hela henne och leta efter ömma punkter.  Hon kan även ha fått i sig något olämpligt, fast det är mycket ovanligt på get.

Och om bocken har varit "elak de senaste dagarna" så är det en beteendeförändring hos honom också.

Hela scenariot KAN förstås ha med brunst och betäckning att göra, det kan gå rätt vilt till ibland.  Men det kan också vara så att bocken råkat ut för något som gjort honom *** ur humör, och han har smällt till sin flicka så hon också har blivit skadad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 15:55 »
Har haft både en bock och en get som haft pinne intryckt i mjukdelarna på klöven. Missade det först och hon haltade rejält innan jag såg pinnen. Båda stod och kurade som du säjer. kom endast för att äta. Det blev bra ganska fort bara jag fick bort pinnen.
Hoppas det går bra.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 18:33 »
Du måste nog känna över benen så att de ledar som de skall utan smärta och sedan känna utefter sidorna efter ev revbens brott.
Jag vet inte var Du bor - finns där fästingar?

Hur ser klövarna ut? Hur känns magen och låter den som vanligt? Hur ser hon ut under svansen?

Vad växer i hagen, om de går i hage?

Vill hon ha kraftfoder?
 Med svar på detta kan vi kanske hjälpa Dig och geten.
Hälsningar /Tt

PS bra att Du såg förändringen så tidigt! :)

PPS Hrm, kom att tänka på att en del bockar "kan gå igång" på hormonförändringar hos geten, några dagar innan förlossningen killningen.  De tolkar det som brunst hos geten, - och det blir kämpigt för geten!
ÄR hon bred och rund om magen?

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 19:29 »
Ja, det har du rätt i, Torptomten!  Det är nåt hormon som faktiskt är samma vid förlossning som vid brunst - prostaglandin ???  Nej, inga citat efter detta inlägg!  Men då brukar man se bocken vara väldigt intresserad, och den här var ju stygg?

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 09:36 »
Hur går det för din get? Har du blivit klokare på varför hon blev/är förändrad?

Tösen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 09:38 »
Så mycket hjälp man kan få på detta forum, och snabbt också! Vad hade jag gjort utan er?  :-*
Dagens läge är väl ungefär samma, fick ett litet bää när maten serverades nu iaf.. Har kännt på rygg och mage litegrann och känner inget konstigt och hon verkar inte heller ha ont, och baken inget konstigt med den.. en närmare känn och klämm-undersökning får nog dessvärre vänta tills imorgon då sambon är hemma igen. Hon blir lite stirrig när man är "på fel ställen".
Hon har en 21-veckors bockkilling som fortfarande snyltar på mjölken ibland. Han är steriliserad. Likaså storbocken är steriliserad men vad jag förstår så är det inget konstigt att de är "bockiga" även då? Nu är han mest elak iofs och stångar in geten i väggen ibland.. Tror säkert det är där hon fått sig en törn. Kanske borde sära dem ett tag?
Min teori om bockens framfusighet är att de har tråkigt i sin hage. Vi håller på med slutklämmen på deras nya fina sommarhage med get-lekpark i, men i nuläget går de i en liten vinterhage och äter hö, tittar på grönskan utanför och drömmer sig ut :P Vill inte släppa dem lösa längre då vi har planterat massa nya bärbuskar och.. ja... ni förstår ::)
Hoppas på gladare getter snart1

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 12:12 »
Om bocken stångar in geten i väggen, så har han antagligen ont - i kroppen eller i själen.

Om bocken stångar in geten i väggen, så får hon antagligen ont - kan det vara därför hon inte vill bli klämd på "fel" ställen?

Torptomten

• -
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 19:33 »
 (:) Det kan inte hjälpas om jag sårar Dig:
Antingen hittar Du anledningen till att bocken  >:D betende mot geten, eller så hittar Du så småningom en död get! :o

Kastrat eller inte, så får han bara inte göra! Om jag inte funnit felet med bocken, så hade han, om han var min, fått bo i frysboxen!  Kanske Du kan skilja dem åt?

Det är tufft, jag vet, men gör något åt honom snarast!

Lycka till och tack för att Du berättar också om bocken! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Tösen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 20:04 »
Jag ska skilja dem åt nu och fram tills de får gå ut i stora hagen så hon kan komma undan lättare.. så får vi se om det hjälper.. dumma bocken!

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 10 maj-12 kl 09:58 »
Var inte arg på honom förrän du vet om han har ont nånstans.  Det kan vara knepigt att lista ut.

Men skydda henne från fler stångningar-in-i-vägg, om det så kräver att du "stoppar in bocken i frysen" ...   :'( :'(

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 maj-12 kl 18:01 »
Ta bort kraftfodret från bocken om han brukar få sådant. Dels behöver han det inte och dels blir bockar gärna "stångsliga" av det. Tror som du att storleken på utrymmet de har nu spelar in.

Torptomten

• -
« Svar #12 skrivet: 10 maj-12 kl 18:32 »
En bock som är kastrerad kan lätt få motsvarande gikt av kraftfoder.  Gikt gör ont, mycket ont. /Tt

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 maj-12 kl 18:44 »
Också urinsten, som de kan drabbas av gör ont.

Kraftfoder ger för mycket energi till bock/getter som inte är i produktion, dvs varken betäcker en större grupp getter, är dräktiga eller producerar mjölk. Detta + att de just nu har en mindre hage att röra sig i kan skapa problem.
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 18:46 av Sussilo »

Torptomten

• -
« Svar #14 skrivet: 10 maj-12 kl 19:00 »
Sussilo: Nästan så bra att jag kunde sagt det själv! ;)  Ledan i en trång och tråkig hage kan ensam ge problem. /Tt

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 10 maj-12 kl 19:11 »
Hur har det gått?

Tösen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 19:28 »
Nu bor bocken i boxen bredvid.. Geten verkar gladare och bääar på mig igen :)
Jag kollade bockens klövar och fick loss en liten sten som satt fast fram vid tån där det växt lite för mycket, KAN ju varit det som irriterat?! Ska köpa den berömda biltema-sekatören imorgon och göra ett ännu bättre jobb!.. granngårdens klövsax är ju värdelös, iaf för en människa med små händer.. Fram tills nu har de fått en mini-näve med lucernpellets på mornarna, mest för att få till en bra vatten och mat-rutin, men jag plockar genast bort den frukosten så de får nöja sig med hö.. Uppdaterar snart igen då efter ny utvärdering ::)

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 10 maj-12 kl 19:37 »
Skönt, så långt!  Själv trivs jag väldigt bra med ganska billiga "klöv"saxar, jag tror de heter Knips eller liknande.

Och jag ser först nu att det är dvärggetter du har.  De ÄR ju lite tuffare i humöret än lantras, sådär allmänt.  Men inte ska de få braka rakt in i andras revben för det!

Tösen

• Småland
« Svar #18 skrivet: 19 maj-12 kl 14:07 »
Nu är alla glada och pigga igen och de verkar mycket nöjda med sin hage.. inga flyktförsök än.... ;) Vi får gissa att det hela hade med trisstess att göra..

Torptomten

• -
« Svar #19 skrivet: 20 maj-12 kl 12:32 »
Stress och sten, skulle jag tro.  Kul att Du berättade!!! :D
/Tt

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser