Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elnät - räcker krämen i aggregatet till?  (läst 1686 gånger)

rackarns

• Närke
Elnät - räcker krämen i aggregatet till?
« skrivet: 07 maj-12 kl 07:28 »
hej. har får för första sommaren.
Vill släppa dem i en del av  trädgården för att beta av. Jag tror aldrig tackorna har gått innanför el tidigare.
Har köpt sånt där el-nät 90 cm högt, verkar himla smidigt vid såna här tillfällen.
När jag köpte näten begagnat fick vi med ett aggregat på 1 Joule.. men räcker det verkligen? Vill helst inte att de ska rymma :)
Vi har två andra aggregat också som är kraftigare.. jag tror 9 Joule. Går kanske det att använda ett av dem istället? Eller det kanske inte går på sådana nät med tunna trådar..?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Elnät - räcker krämen i aggregatet till?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 09:30 »
1 J räcker utmärkt för att stängsla in en normal trädgård om man inte har en massa förluster (kortis mot ogräs och dylikt).

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 09:45 »
Om man har problem med ett elstängsel så är det ytterst sällan det beror på att stängselapparaten är för klen. Det vanliga är att jordningen är för dålig. Kom ihåg att om det måste slås ner flera jordspett, så är det ingen mening att slå ner dem tätt i en klunga, det blir inte bättre jordning än med ett enda spett. De ska slås ner med minst 2-3 meters avstånd, längre ju sämre ledningsförmåga marken har. Se till att alla jordspett är av samma material och med samma ytbehandling (t ex varmförzinkat stål), annars kommer vissa av dem att frätas bort snabbt och andra får en isolerande beläggning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 10:04 »
Se till att varje individ lär sig vad ett elstängsel är och hur det fungerar, innan du försöker stänga in dem på en ny plats.  Du vill ju inte att de får panik och rusar rakt igenom ditt fina nya nät.  Och ja, dessa när är smidiga, men se upp så ingen fastnar med huvet, det har hänt olycker, bl a hos mig.

Ett sätt att öka på jordningen är att regelbundet hälla vatten på jordspettet.

En annan sak som brukar krångla långt innan det är fel på apparaten är kontakten mellan apparat och stängsel, kontakten till jordspett, ledning och strömkälla.  Om du använder batteri så tar det också slut fortare än en normal solcellsladdare hinner med, troligen även det pga dålig kontakt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 14:07 »
tack för tips och info! då ska jag prova stängslet :)

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 08:05 »
Hej!
Vi låter ofta slaktlammen (utan tackor) strippbeta vall med el-nät o d funkar jätte bra så länge där är bra ström på nätet, nätet är välsträckt o betet aldrig hinner ta slut! 
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser