Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser passar oss Dvärg Wyandotte?  (läst 2433 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Vilka raser passar oss Dvärg Wyandotte?
« skrivet: 03 maj-12 kl 22:57 »
Nybörjare på höns, vill gärna ha "trevliga" höns som både lägger ägg och är ruvningsvilliga.
Endast dvärgraser. Har tänkt oss en "trädgårdsflock" om ca 5-6 individer, gärna olika raser / utseende.  Tips på lämpliga raser emottages tacksamt. ( har funderat på dvärgcochin, men har läst att höns med fjäderbeklädda ben kan få mer problem ? )
Även tips på uppfödare runt Sthlmsområdet tas tacksamt emot !  :)

lena70

• Gäst
SV: Vilka raser passar oss Dvärg Wyandotte?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 05:47 »
Det är svårare att behandla dvärgkochin, just för att de har så mycket fjädrar på benen.. :-\
Det där med kalkben, verkar inte ha med raser att göra så mycket, utan mer vilka individer som rent genetiskt sätt har lättare att drabbas av  kalkben..Om jag förstått saken rätt??.Vill gärna slå ett slag för dvärgkochin, som är en stor favorit hos mig, små gulliga sällskapliga sociala orädda små varelser, i en mängd trevliga färger som både värper rätt bra, ruvvilliga och som älskar ta hand om små kycklingar!!! ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 07:07 »

Trevliga,vackra ooch ruvvilliga men mer lättskötta och mer produktiva  än DvärgKochin är Dvärg Wyandotte.
Finns i många vackra färger och teckningar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jacobi

• -
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 08:09 »
har du avelsägg av dina dvWyandotte som du kan skicka ?

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 08:45 »
Jag sökte på wyandotte och OJ vad fina de var ! Vilka färger... Tvärrandig var helt  underbar !
Hur hittar jag uppfödare ( gärna med måånga färgalternativ ;D) , inte alltför långtifrån Sthlm ?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-12 kl 09:48 »

Jacobi: nej, inte nu längre.  Jag har släppt/tappat kontrollen på äggen, fullt med ruvande hönor i redena, värpning i buskarna, flockarna blandas m.m.
Några kycklingar till salu lär det bli,  säljs könsbestämda.
Dock, inte nära Stockholm!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jacobi

• -
« Svar #6 skrivet: 04 maj-12 kl 12:53 »
d var synd!
konstigt att så få har dvWyandotte, har letat länge.
det kanske ändå blir så att jag beställer från annat EU-land.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser