Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla så att det räcker året runt?  (läst 19052 gånger)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Odla så att det räcker året runt?
« skrivet: 03 maj-12 kl 19:16 »
Hej alla,

hur mycket odlingsbar jord man måste ha för att kunna försörja sig året runt?

Om jag vill odla en del köksgrönsaker (gurka, tomat, bönor, vitkål, lök, rabarber) och bär (hallon, vinbär) men även potatis. Alltså hur stor yta behövs det för att ge mat till en person så att det räcker mellan odlingssäsongerna?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Odla så att det räcker året runt?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 19:27 »
Är det just de grönsaker och bär du räknar upp som du vill bli självförsörjande på? Isf klarar du dig med ganska liten yta. Det är väl främst potatisen som kan kräva en del.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 19:27 »
800 kvadratmeter.

http://www.for.se/39/publikationer/slu_om_fritidsodling

Behöver komplettera med exempelvis matolja, nötter och/eller fisk.
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 19:30 av sɹǝpuɐ »

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 20:11 »
800 kvadratmeter.

http://www.for.se/39/publikationer/slu_om_fritidsodling

Behöver komplettera med exempelvis matolja, nötter och/eller fisk.

Tack för svaret och länken till dokumentet. Ska läsa igenom det.

/Andreas

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 20:28 »
Den rapporten är mycket int ressant men lämnar ändå många frågetecken! Tex kan vi börja med att den i början utgår från att det i Sverige finns 300.000 hektar fritidsodlingar. Det man däremot glömmer är hur stor del av dessa som köper sin jord och gödsel från affären. Ska man "odla" sin egen gödsel krävs helt andra ytor. Sen är ju rapporten också utfromad som så att alla odlingar lyckas till fullo alla år, och så är ju inte heller fallet. Ofta kanske något blir uppätet av sork, man får någon sjukdom på en del osv.

Men efter att ha odlat en hel del hr hemma på gården skulle jag säga att det visst går att vara självförsörjande på grönt som vegetarian, men att man nog måste upp i större arealer, eller att man måste odla under vintertid med tillskottsbelysning. För oss om även äter kött fungerar det just nu ganska bra med ca 150 kvadrat kål, rotfrukt, mållväxter mm och ca 150 kvadrat potatisland. Men då äter vi ju som sagt kött också.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Gnovald

• Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 20:46 »
Den rapporten är mycket int ressant men lämnar ändå många frågetecken! Tex kan vi börja med att den i början utgår från att det i Sverige finns 300.000 hektar fritidsodlingar. Det man däremot glömmer är hur stor del av dessa som köper sin jord och gödsel från affären. Ska man "odla" sin egen gödsel krävs helt andra ytor. Sen är ju rapporten också utfromad som så att alla odlingar lyckas till fullo alla år, och så är ju inte heller fallet. Ofta kanske något blir uppätet av sork, man får någon sjukdom på en del osv.

Men efter att ha odlat en hel del hr hemma på gården skulle jag säga att det visst går att vara självförsörjande på grönt som vegetarian, men att man nog måste upp i större arealer, eller att man måste odla under vintertid med tillskottsbelysning. För oss om även äter kött fungerar det just nu ganska bra med ca 150 kvadrat kål, rotfrukt, mållväxter mm och ca 150 kvadrat potatisland. Men då äter vi ju som sagt kött också.

Jag håller med om att rapporten inte tar med allt. Man kan exempelvis odla på balkonger och verandor och även en del tak. 800 kvm låter dyrt (att köpa alltså)

/Andreas

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 20:49 »
Själv odlar jag ca: 400m2 Det gör mig självförsörjande på i stort sätt alla rotfrukter, bönor, ärtor och lök. Av denna yta har jag ca: 100m2 vete och råg vilket klarar större delen av mjölbehovet. Utöver detta olika kålsorter som räcker långt fram på vintern. Givetvis även frukt och bär till saft och sylt för hela året. Vi är två st i hushållet och kompletterar med kött, pasta, smör och mjölk mm. Kan tillägga att våra matkostnader inte är så värst många hundralappar per månad.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 20:54 »
Bra jobbat sydtobak!

Vill minnas att rapporten ni hänvisar till handlar om vegansk livsföring.
Rimligvis borde man kunna tillföra 20-30 kvm hönsproduktion för både kött och ägg och på så sätt klara sig utan bekymmer alls. Och dessutom få gödsel till odlingarna...
En kompost på det, växtföljdsodling som är genomtänkt och ett par fruktträd och några bärbuskar samt groddning och lite "grönt" inomhus vinterhalvåret så torde det inte vara några som helst bekymmer att täcka hela näringsbehovet.

1000 kvm per vuxen person räcker och blir över alltså, för hela näringsbehovet utom salt. GÖTT JUE!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 21:15 »
När det gäller gödsel så kan man ta tillvara och återföra urin och fekalier (efter kompostering). Det innebär ett slutet kretslopp med näringsämnen. Men det blir på sikt troligen ett underskott på fosfor och kalium. Om man eldar med ved så kan nog askan rätta till den bristen rätt hyfsat?

Om man inte återför näringen måste man naturligtvis skaffa gödsel utifrån.

Sedan är ju det hela en teoretisk övning. Misstänker att de flesta inte tänker omsätta det hela till verklighet fullt ut. Men det är rätt intressant att ytor som används för fritidsodling,samt parker, skulle räcka för att föda alla svenskar. Då har man inte tagit med ytor som används i jordbruket.

Om man inte skulle leva i huvudsak veganskt så skulle det behövas en mycket större yta. I rapporten utgår de från att man har två hönor per person, som klarar sig på rester, bladrens och spill. Vet inte hur realistiskt det är?

Köper man kött och mjölk får man en bättre sammansatt kost, men då behöver någon annan mer yta för djuren och deras foder.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 21:19 »
Bra jobbat sydtobak!
Tackar och bockar  :)

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 21:22 »
Själv odlar jag ca: 400m2 Det gör mig självförsörjande på i stort sätt alla rotfrukter, bönor, ärtor och lök. Av denna yta har jag ca: 100m2 vete och råg vilket klarar större delen av mjölbehovet. Utöver detta olika kålsorter som räcker långt fram på vintern. Givetvis även frukt och bär till saft och sylt för hela året. Vi är två st i hushållet och kompletterar med kött, pasta, smör och mjölk mm. Kan tillägga att våra matkostnader inte är så värst många hundralappar per månad.
Inte utan att ja är lite impad  faktiskt  så bra gjort .

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 03 maj-12 kl 21:23 »
Det här beror väl också på vad man vill äta och vad man tänker sig som basmat. Potatis, rotfrukter och kål ger ju mycket mat per yta, salladsgrönsaker lite. Är brödsäd inräknad i de här siffrorna, eller hur mycket yta behöver man för att förse en familj med brödsäd?

Är lite sugen på att testa småskalig sädesodling, men det får bli ett annat år..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 maj-12 kl 21:25 »
Jag skulle faktiskt vilja prova att omsätta det hela till ett verkligt projekt, men det är så mycket kvar som måste städas undan i mitt liv innan, så det dröjer nog.

Tror att det kan finnas fler ämnen som lakas ur efter hand, men måste forska lite innan...

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 maj-12 kl 21:28 »
När det gäller gödsel så kan man ta tillvara och återföra urin och fekalier (efter kompostering). Det innebär ett slutet kretslopp med näringsämnen. Men det blir på sikt troligen ett underskott på fosfor och kalium. Om man eldar med ved så kan nog askan rätta till den bristen rätt hyfsat?

Om man inte återför näringen måste man naturligtvis skaffa gödsel utifrån.

Sedan är ju det hela en teoretisk övning. Misstänker att de flesta inte tänker omsätta det hela till verklighet fullt ut. Men det är rätt intressant att ytor som används för fritidsodling,samt parker, skulle räcka för att föda alla svenskar. Då har man inte tagit med ytor som används i jordbruket.

Om man inte skulle leva i huvudsak veganskt så skulle det behövas en mycket större yta. I rapporten utgår de från att man har två hönor per person, som klarar sig på rester, bladrens och spill. Vet inte hur realistiskt det är?

Köper man kött och mjölk får man en bättre sammansatt kost, men då behöver någon annan mer yta för djuren och deras foder.

Ett problem är också att folk äter mediciner, hormoner och annat. Det är det som avskräcker en mest.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 03 maj-12 kl 21:33 »
Jag skulle faktiskt vilja prova att omsätta det hela till ett verkligt projekt, men det är så mycket kvar som måste städas undan i mitt liv innan, så det dröjer nog.

Tror att det kan finnas fler ämnen som lakas ur efter hand, men måste forska lite innan...

Jag försöker öka graden av odlings-självhushållning hela tiden, lite i sänder. Det får ta den tid det tar. Dock har jag nästan obegränsad tillgång till stallgödsel från alla hobbyhästar i byn. Inte självhushållning i strikt mening, men tillvaratagande av resurser.

En liten hönsflock finns på önskelistan. Fast först ett hönshus.

Undrar hur långt man kan komma? Kanske hyfsat långt på en person, värre med hungriga tonåringar i huset...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 maj-12 kl 21:36 »
Jag försöker öka graden av odlings-självhushållning hela tiden, lite i sänder. Det får ta den tid det tar. Dock har jag nästan obegränsad tillgång till stallgödsel från alla hobbyhästar i byn. Inte självhushållning i strikt mening, men tillvaratagande av resurser.

En liten hönsflock finns på önskelistan. Fast först ett hönshus.

Undrar hur långt man kan komma? Kanske hyfsat långt på en person, värre med hungriga tonåringar i huset...

Jag har en trädgård på ca 800 kvm. Knappt. Man kan ju alltid plantera träd och buskar även om man inte klarar nåt annat i odlingsväg. Ungefär på den nivån är jag nu. Hela jävla trädgården måste planeras om och jordförbättras och typ plöjas upp. Men tids nog så...

Höns ska jag ha så fort jag blir utan hund.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #16 skrivet: 03 maj-12 kl 21:38 »
Ett problem är också att folk äter mediciner, hormoner och annat. Det är det som avskräcker en mest.

Du använder bara ditt eget urin och dina egna fekalier. Och med denna diet blir alla glada och friska, så behovet av mediciner minskar med upp till 93%. Skulle någon vara sjuk på allvar så klarar de nog inte att odla sin egen mat, utan får äta industriellt producerad mat.

Det här beror väl också på vad man vill äta och vad man tänker sig som basmat. Potatis, rotfrukter och kål ger ju mycket mat per yta, salladsgrönsaker lite. Är brödsäd inräknad i de här siffrorna, eller hur mycket yta behöver man för att förse en familj med brödsäd?

Nej. Rapporten bygger på en diet som bara består av potatis, morot, palsternacka, vitkål, bondbönor och gul lök. Samt ägg och äpplen. Inget spannmål. Det ger brist på fett och bland annat D-vitamin vintertid, så man behöver komplettera med något. Men å andra sidan är det rejält med mat i kalkylen. Mer än 5 kg om dagen.

Med spannmål och kött blir maten mer kompakt och näringstät, men troligen behöver man andra ytor då.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 maj-12 kl 21:42 »
Du använder bara ditt eget urin och dina egna fekalier. Och med denna diet blir alla glada och friska, så behovet av mediciner minskar med upp till 93%. Skulle någon vara sjuk på allvar så klarar de nog inte att odla sin egen mat, utan får äta industriellt producerad mat.

Det kan hända att folk lånar ens dass. Det tar emot att förhöra dem innan.. Får väl ha gästskithus då.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #18 skrivet: 03 maj-12 kl 21:59 »

Är lite sugen på att testa småskalig sädesodling, men det får bli ett annat år..

Enligt denna http://www.slu.se/Global/externwebben/nl-fak/vaxtproduktionsekologi/Ekhaga%20Dok/Poster_5_Din_matyta.pdf vilket jag tror är populärutgåvan av ovanstående rapport, så ingår även brödsäd.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 maj-12 kl 22:07 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser