Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slött lamm, sjuk?  (läst 8743 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Slött lamm, sjuk?
« skrivet: 03 maj-12 kl 13:07 »
Ett tacklamm som nu är 5 dygn gammal, är ensambarn med förstfödarmamma är slö, har varit rätt slö från början. Hon är bajsig i rumpan och har varit det hela tiden, mamman tvättar inte rumpan på henne.

Hon dricker själv, och är varm i munnen, inte kutryggig, men jag är osäker på hur mycket mjölk tackan har. Mest hela dagarna ligger hon stilla, med huvudet på marken, helt platt, och hon hoppar inte runt alls vad jag kan se. När hon bara var ett dygn gjorde hon små hoppförsök, men nu är hon slöare tycker jag. De andra lammen som bara är ett dygn gamla är pigga och hoppar omkring bäst de kan.

Vad tror ni är fel? Vad bör jag göra? Jag har inte haft dåliga lamm förut, så jag har inte så mycket att gå på.

vallhunden

• Västergötland
SV: Slött lamm, sjuk?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 13:41 »
Jag har två diagnoser som brukar dyka upp med jämna mellanrum - stelkramp (inte så vanligt) och ledinflammation. Vid ledinflammation så blir lammet slött, slutar att leka och får feber. En progressiv hälta kan också förekomma. Botemedlet är penicillin i rätt så stor dos (5ml) i 5 dagar. Snabbt insatt penicillin är prognosen god!!
Ledinflammation kommer via navelsträngen och via öronmärkningen.

Jag tror att stelkramp är uteslutet eftersom du fick in fingret i munnen på lammet och att det suger mjölk.

Får tvättar inte rumpan på sina lamm... :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 16:05 »
Har aldrig hört talas om ledinflammation hos lamm. Hon är ännu inte öronmärkt, så det kan inte vara orsaken, men navelsträngen kanske? Hur fungerar det, har tackan det och smittar lammet då eller?

Jag har två diagnoser som brukar dyka upp med jämna mellanrum - stelkramp (inte så vanligt) och ledinflammation. Vid ledinflammation så blir lammet slött, slutar att leka och får feber. En progressiv hälta kan också förekomma. Botemedlet är penicillin i rätt så stor dos (5ml) i 5 dagar. Snabbt insatt penicillin är prognosen god!!
Ledinflammation kommer via navelsträngen och via öronmärkningen.

Jag tror att stelkramp är uteslutet eftersom du fick in fingret i munnen på lammet och att det suger mjölk.

Får tvättar inte rumpan på sina lamm... :o ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 16:45 »
Nej, det är bakterier som kommer utifrån... ströbädden t ex. Eller fästingar om de är utomhus.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 17:33 »
Tack för svar. Kan det vara något annat, jag tänker pga. att hon är lös i magen...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 18:10 »
Det är mycket väsentligt att hon får i sig energi och vätska.

1) Jag föreslår 1 liter avsvalnat kokt vatten+ 1matsked druvsocker+ 1tsked bordssalt+1 kryddmått bikarbonat. NU !!! Ofta!  Det betyder var halvtimma 1/2 deciliter av detta!

2) Klipp om nödvändigt pälsen kring ändtarmsöppningen. Tvätta rent med jumetvatten och såpa, sjölj väl och torka tort!
     :o :o  Redan nu kan flugor ha kommit och de kan döda lammet!!!!! :o :o 
      Skriv m Du finner fluglarver så skall Du få råd om dem, i så fall men ge nu vätska!  Får putsar inte lammen därför är en      välfungerande vallhund med förtroende hos tackorna, guld värd - NU måste Du tvätta istället!

3) och dessutom låglaktosmjölk från affären 3 dl+ 1 ägggula + 1 matsked vispgrädde 3 gånger om dagen.

4) I morgon veterinär-besök, då man måste misstänka någon form av infektion.  Kontrollera tempen på killingen!
Som sagts tidigare av andra: oftast infektion via naveln men det kan också röra sig om något luft- eller vatten- ev mjölkburet. 

5) Kontrollera därför tackans juver!   Färg?  Svulnad? Värme? Smärta? Sidoskilnad? Sår på spenarna? Tackans temp?

Skriv och berätta!

Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• -
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 18:14 »
Nej, ledinflamation brukar sällan låta tala om sig ty lammet hinner oftast dö innan diagnos kan ställas men är ingalunda sällsynt! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 19:54 »
Har nu kollat tackans juver och ser inget konstigt där. Inga sår eller svullnader och hon är inte öm. Det kom mjölk ur båda spenarna.
Jag tog in lammet för att tvätta av henne och då blev hon sjövild så att jag fick diarésåpavatten i hela ansiktet :) Sedan ställde jag ned henne på golvet och då bajsade hon fina gula kluttar (ihopsittande) och sedan kissade hon på golvet. Så det är inget fel på kroppsfunktionerna i alla fall. Men hon staplade.

Satte tillbaka henne till mamman och ströade rejält hos dem, och då blev hon jättepigg, gick runt och kollade, tuggade och tog några skutt.

Kan det vara så att hon får för lite mat? Hon bajsar ju en hel del, och är inte kutryggig eller så ju. Kan det vara något smittsamt, jag blev paranoid och tyckte plötsligt att 2 andra lamm också verkade slöa, men de var kanske bara trötta... Kan jag låta henne dricka hos en annan tacka som har massor av mjölk, eller är det risk att hon smittar hennes lamm med något då??

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 19:59 »
1) Jag föreslår 1 liter avsvalnat kokt vatten+ 1matsked druvsocker+ 1tsked bordssalt+1 kryddmått bikarbonat. NU !!! Ofta!  Det betyder var halvtimma 1/2 deciliter av detta!

Vad är bikarbonat bra för, och behöver hon allt detta om hon får i sig rejält med fårmjölk?

Citera

2) Klipp om nödvändigt pälsen kring ändtarmsöppningen. Tvätta rent med jumetvatten och såpa, sjölj väl och torka tort!
     :o :o  Redan nu kan flugor ha kommit och de kan döda lammet!!!!! :o :o 

Inga fluglarver i sikte, hon såg fin ut i rumpan när jag tvättat.

[quote ]

3) och dessutom låglaktosmjölk från affären 3 dl+ 1 ägggula + 1 matsked vispgrädde 3 gånger om dagen.
 Behövs detta med om hon får fårmjölk så det räcker?

Ursäkta alla frågor, jag har som sagt aldrig haft lammproblem förr.

[/quote]

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 22:25 »
Jag tror att Torptomten ville förebygga allvarlig vätskebrist.  Fårmjölk är givetvis det allra bästa, om den bara kommer i lammet tillräckligt fort och tillräckligt mycket.  Den där blandningen tror jag är avsedd som vätskeersättning; att ge bra vatten kan ge andra effekter, jag minns inte riktigt hur det fungerar, men det har nåt med salt-vätskebalansen att göra, och är helt livsnödvändigt.

Ett sätt att förenkla för sig är att göra risavkok, det innehåller ungefär samma beståndsdelar.  Koka en liten mängd ris i ganska mycket vatten, och drick (ge lammet att dricka) vattnet.  De urkokta riskornen kan du äta som vanligt, men de smakar lite "urkokt".

Men nu hoppas vi på det bästa, om lammet är så duktigt och kissar och bajsar inne, och skvätter ner matte med smutsvatten!  ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 22:55 »
Tack för all hjälp! Lammet mår fortfarande bra! Hon är uppe och traskar, och bajsar hela tiden. Jag funderar på om hon hade förstoppning som släppte när jag tvättade rumpan på henne och indirekt masserade utloppet så att säga. Kan det ha varit så enkelt? Blir de dåliga av förstoppning?

Torptomten

• -
« Svar #11 skrivet: 04 maj-12 kl 07:49 »
Det första receptet var på vätskeersättning som bara behövs om lammet/människan osv har diaree och om lammet var angripet av fluglarver (de ger en inre "brännskada").

Det andra var ett recept på nödersättning för fårmjölk som hon inte behöver om hon får regält med fårmjölk d vs 1-1,5 l/dag.

Ja, om det blir stopp i eller utanför ändtarmen kan de må jättekass - t.o.m. dö!  Håll fortsatt koll!

Lycka till!  Du som alla som bryr sig om sina djur gör mig glad! :D

/Tt

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 04 maj-12 kl 22:05 »
Torptomten, tack för förklaringen. Det är mycket bra att ha dessa recept vid behov.

Jag har även lite uppdateringar om lammet idag. Hon är fortfarande piggare, men jag såg att hon hade lite diaré idag igen. Jag tog in henne och tvättade av henne igen, och även idag bajsade hon kluttar direkt efter tvätten. Jag luktade på bajset och det hade inte direkt någon lukt. Det var segt, lite gummiaktigt och gult. Sedan kissade hon flera ggr på golvet :)
Det där med kisseriet oroar mig lite, hon kissar väldigt ofta, nästan var 5e minut känns det som. Det känns ju lite väl mycket? Och så har jag märkt att det luktar illa där de går, har gjort några dagar. Jag luktade henne i rumpan någon timme efter tvätten, och hon luktar lite ruttet, kanske infektion? Men bajskluttarna luktade ju inte illa, så det kanske är något på utsidan. Vad tror ni experter?

Jag tvingade i henne lite lammnäring för att vara säker på att hon inte är undernärd, men det var inte helt enkelt. Hon sög inte och det tog säkert en halvtimme att få i henne en halv dl. Men sedan gav jag henne en halv dl. till nu vid 9 tiden och då var det aningen lättare, men hon var riktigt motsträvig.

korpnina

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 04 maj-12 kl 22:28 »
bara en tanke...
kan lammet rent av ha fått för mycket mjölk i sig eftersom det är ensamlamm?
med förstoppning och igenkeltad rumpa som följd?
jag ska spara recepten i min fårpärm kan vara bra att ha

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 04 maj-12 kl 23:50 »
Det slog mig just - kan det ha varit sån där "stearin-diarré"?  Gult kladd som stelnar när det kyls av utanför kroppen, går bra att tvätta bort i ljummet vatten, och i regel inte återkommer efter en ordentlig avtvättning eller två.  Det kan i så fall misstänkas bero på en ärftlig oförmåga att tillgodogöra sig delar av mjölken.  Anteckna inför kommande avelsurval!

Jasså, nu har jag läst ditt senaste inlägg.  Det låter inte som vanlig "stearin-diarré".  Kissa så ofta, det måste ju ha nån orsak.  Visst, de kissar mycket så länge de dricker mjölk, men var femte minut?  Finns det fortfarande urinstickor att köpa på apoteken?  Fånga i så fall upp lite urin i ett rent kärl, och doppa stickan i enligt instruktion på förpackningen.

Om hon får i sig tillräckligt med mjölk, så borde hon vara glad och rund.  Är hon inte det, så är det ju något fel ...

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 maj-12 kl 08:28 »
Lamm vet jag inte så mycket om men nyfödda killingar får gul avföring efter ett par dagar när de får i sig ordentligt av mammans mjölk. Den avföringen ser ut som du beskriver, gula hopkluttade pluttar, litet gummiaktig i konsistensen. Har tackan mjölk, lammet är piggt och lagom runt om magen och om du har sett att lammet diar, behöver du väl inte joxa med flaska? Kissar lammet så ofta och kisset luktar illa, skulle jag misstänka urinvägsinfektion och kontakta en vet.

Torptomten

• -
« Svar #16 skrivet: 05 maj-12 kl 15:08 »
Trollmor: Fy!!! Du skall inte läsa mina tankar och lägga ut dem här! ;)

Tänkte också på stearin-diarée, men det är riktigt illa om hon kisar så ofta och det luktar illa om henne.

Det är ju inte ovanligt med urinvägsinfektion om personen (oavsett antal fötter) har haft diarée!

Jag tycker Du bör ta lammet med dig och bege dig till en Distriktsveterinär som du först ringt och gjort upp tid med!

Jag tycker inte att en urinsticka är nödvändig med tanke på sjukdomshistorien och de tydliga symtomen samt det objektiva fyndet av dålig lukt.  Slutsatsen kan bara bli UVI och den skall det veterinär till för att behandla på rätt sätt!

Hälsningar/  Tt

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 05 maj-12 kl 16:21 »
Åkej, Tt brukar ha rätt när det gäller det medicinska!

Men jag kan väl inte hjälpa att du läser mina tankar, heller ...   o:) o:)

Fast, jag tycker inte det låter riktigt typiskt för "stearin-diarré".  Undrar förresten om det har fått någon officiell term sen min tid?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 05 maj-12 kl 23:47 »
Måste bara hoppa in o fråga..
Lammet kissade ( på golvet inne förmodar jag iom att det var efter rump-tvätt.. ) flera gånger.. luktade det kisset illa ut, eller "såg konstigt" ut?
Det som kan lukta "där de är" ( de= fåren förmodar jag ) kan ju vara rester från förlossning.. efterbörd som ligger begravd i halmen..  Jag talar av erfarenhet, vi har haft ett par "surströmming-ställen" i år, där efterbörden, eller delar av, varit begravd i ströbädden.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 06 maj-12 kl 09:13 »
Kisset luktar inte illa, det luktar typ bara vatten tycker jag. Men nu blir jag osäker, måste lukta igen. Bajset luktade inte, men hon luktar i rumpan.
Dessutom såg jag när jag tittade noga att hon har pyttesmå "blåsor" eller vad det nu är under svansen på ovansidan om analen. Det ser ungefär ut som det nyfödda bäbisar kan få i ansiktet, talgprickar eller vad det är. De andra lammen har inte detta.

Nu har jag kollar juvret på tackan igen, och jag vet inte hur jag kunde missa det, men ena halvan är knölig och lite hård, och hon har en knöl mitt på den spenen. Det kommer mycket mjölk där och den ser inte konstig ut. Jag misstänker att hon bara druckit på andra sidan därför att det från början var svårt att komma åt där, men sedan ansade jag så att det skulle fungera, men hon verkar inte ha provat igen. Nu sätter jag henne på den sidan varje gång jag tittar till dem.

Jag har ju misstänkt urinvägsinfektion men jag har inte tänkt att får kan ha det, konstigt att jag inte kom på att det kan vara så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser