Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man göra av allt ogräs man rensat?  (läst 21694 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
Vad ska man göra av allt ogräs man rensat?
« skrivet: 02 maj-12 kl 19:26 »
Rensar upp en massa på tomten och får en sjuhelsikes massa ogräs till min förfogan. Det är en hel del brännässlor inklusive rötter. Även kirskål och kvickrot.

En tanke var att lägga allt att torka och sen när det är riktigt visset ha det som täckmaterial. Men då är tanken att de kanske rotar sig :/

Kirskål har jag ett ställe där jag äter så mycket jag kan men det blir ändå en massa som blir stora och träiga. Kan man bara slita av den och använda dem som täckmaterial? Eller är det risk att de rotar sig?

Ett tredje alternativ är att lägga allt i en svart dunk och hälla på vatten och låta det stå. Då får man ju en massa grymt gödningsmedel (kanske för mycket) Men kan man använda de slemmiga resterna av växterna som täckmaterial då eller är det risk att rötterna rotar sig då med?

Skulle verkligen vilja komma på någon bra användning för allt ogräs. Jag äter så mycket jag orkar men jag skulle behöva en mage på minst två kubikmeter för att hinna med.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad ska man göra av allt ogräs man rensat?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 19:32 »
Du behöver hjälp av kaniner som förvandlar ogräset till kött  o:)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 maj-12 kl 19:44 »
Jag har massor med kvickrot här som jag gärna vill få användning för på något sätt. Jag har en hel som nu ligger på torkning. Jag tänkte nämligen försöka elda upp det och se om det blir någon bra aska av det som jag kan slänga på landen - ett litet experiment.

Förra året gjorde jag en odlingslimpa som det hamnade kvickrot i, så jag lade över en svart plast. Kvickroten som hade legat underst var i princip förmultnad, så den jorden har jag vågat använda.
Men då gäller det ju att man har någon bra plast att täcka med.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-12 kl 20:16 »
Kaniner är ju bra :) Men inte just nu. Har för många järn i elden redan....Skulle ju vara grymt om det gick att använda som täckmaterial på något sätt. Kanske om man torkar?

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 20:20 »
Har för många järn i elden redan....

Elda! Enkelt och bra. Eventuell aska kan du använda där det behagar.
Täckmaterial tvivlar jag på då det rotar sig på ett eller annat vis. Kanske med presenning undertill men vilket jobb..

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 20:25 »
Nej usch för å elda :) Då gör jag hellre en kompost några hundra meter in i skogen. Det kanske bara får ligga och ruttna i vatten......

Vill ju ha användning för det.....

Det kanske bara är att bygga två fenomenala kaninburar.

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 22:39 »
Jag sprider ogräset på gräsmattan och låter det torka en vecka eller två, beroende på hur torrt vädret är. Därefter tar jag en gräsklippare med uppsamlare och finfördelar och samlar upp ogräset och lägger det på jorden som täckning. Så länge det inte finns ogräsväxter som har gått i frö blir det ingen spridning av ogräset.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 09:21 »
Jag sprider ogräset på gräsmattan och låter det torka en vecka eller två, beroende på hur torrt vädret är. Därefter tar jag en gräsklippare med uppsamlare och finfördelar och samlar upp ogräset och lägger det på jorden som täckning. Så länge det inte finns ogräsväxter som har gått i frö blir det ingen spridning av ogräset.
Gäller det även besvärliga rotogräs? Om någon liten rotbit inte torkat helt får ju den ny livskraft när den hamnar på jorden och då är eländet igång igen..

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 09:25 »
Komposterar man i behållare är det ingen fara, det kan inte växa i en sådan. Sedan brukar rotbitar torka ihjäl ganska snabbt ändå, om de får ligga i solen

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 09:26 »
...har inte läst andras svar bara rubrik..... Ge till djuren!!!! Höns, getter, hästar..... Annars så brukar vi göra majbrasor då och då..

vicky-g

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 10:21 »
Det jag har lärt mig är att antingen torka det torrt i solen eller kompostera i sluten behållare. Antingen ska det torka ihjäl eller dö av brist på ljus.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 03 maj-12 kl 10:23 »
Man matar sina minigrisar med det! De är tokiga i kirskål. Jag brukar skörda kirskålen till mig själv också... bladen är jättegoda i soppor!
Passa på nu när de är unga och späda.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 maj-12 kl 10:48 »
De där nässlorna och den där kirskålen är jäkligt god i vinter sen.

Nässlorna torkar du. När de torkat är det bara att smula ner med händerna och förvara i burk med tätt lock. Ha i bröd, soppa, grytor... Allt. Världsbra kosttillskott.

Kirskålen förväller du och fryser. Använd som "fryst spenat". Har du ingen frys är det inte svårt alls att konservera.

Kvickrot bör komposteras, varmt och länge.

Det du inte orkar äta upp eller spara på gör du gödning av, eller komposterar. Det finns bättre täckmaterial än ogräs. ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 03 maj-12 kl 10:59 »
Här åker allt ogräs i kallkomposten som består av pallkragar staplade på varandra.
Kaninburarnas skräp åker ner där med.
Någon gång blir det väl jord igen.

När en kompost är full, gör jag en ny eller sätter på en krage till.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 03 maj-12 kl 21:44 »
Kaniner är ju bra :) Men inte just nu.
Måste inte vara kaniner heller, det är egentligen mycket enkelt detta med ogräs. Höns gillar alla sorters ogräs utom tistlar, och dem äter getterna upp istället :) . Problemet löst.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 03 maj-12 kl 21:52 »
Men jag har inga djur förutom katten och jag skulle önska att hon gick på kirskål så jag slapp köpa kattmat :D

Tror att lösningen blir att torka härligheten och rötterna får ruttna i vatten eller liknande.

Blir nog hönshus snart, hoppas jag och så blire ju höns, till hösten antagligen.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #16 skrivet: 03 maj-12 kl 22:00 »
Men jag har inga djur förutom katten och jag skulle önska att hon gick på kirskål så jag slapp köpa kattmat :D

Du får börja ropa ki(r)ss, ki(r)ss, ki(r)ss när hon ska ha mat  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #17 skrivet: 03 maj-12 kl 22:12 »
Min bästa ägodel är min vedspis!

Getberget

• Ångermanland
    • Getbergets kur och kursgård
« Svar #18 skrivet: 04 maj-12 kl 17:51 »
Brännässlor, kirskål, maskrosor är mat, så ät upp.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-12 kl 18:49 »
Brännässlor, kirskål, maskrosor är mat, så ät upp.

Måste bara få tag på en mage som är 3 kubikmeter först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser