Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngårdens hönshus?  (läst 10213 gånger)

Alba

• Södermanland
Granngårdens hönshus?
« skrivet: 28 apr-12 kl 10:32 »
Granngården har extrapris på ett litet höns/kaninhus just nu. Var och tittade på det igår. Jag tyckte det doftade lite suspekt, lite som röd ceder. Men det bygger man väl inte billiga djurhus av misstänker jag?! Ringde till Granngårdens kundtjänst som inte visste, pratade med personalen i butiken som inte visste. Luskade ut att tillverkaren heter Kerbl, men de svarar ju inte i telefon nu när det är helg. (ingen info om material där heller...)

Är det någon som har köpt detta hus? Jag tänkte ha det till kaniner, som tillfälligt sommarhus.

Det troliga är väl att det är byggt av furu och att det är betsen som luktar. Det går förhoppningsvis bort efter en tids vädring utomhus?

(För övrigt dåligt av Granngården att inte redovisa på någon av sina produkter av trä vad det är för träslag osv. Har mailat och påpekat att jag vill ha den info, när inget går att läsa på hemsidan och personalen inget vet.)
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Granngårdens hönshus?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 10:37 »
Min jobbarkompis har ett sånt till tre hönor i sin villaträdgård. Hon är nöjd med det. Gränsen är väl fyra hönor typ om man ska få plats med mat o vatten därinne. Hon har isolerat det med hö på "vinden", och satt för fönstret med en skiva på vintern (eftersom det var öppet med bara tre stålpinnar). Hon har haft det ett år och ännu är i alla fall ingenting trasigt.

Befogade frågor om materialet - trist att det är "ok" att sälja grejer utan att veta vad det är!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 10:39 »
Om det är samma hönshus som varit på tapeten tidigare lär det hålla usel kvalitet och inte tåla att stå utomhus. Träslaget har jag dock ingen aning om.

morellen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 10:43 »
det är väl tyvärr mer regel än undantag att granngården inte har en aning om vad det är de säljer...

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 10:46 »
Om det är samma hönshus som varit på tapeten tidigare lär det hålla usel kvalitet och inte tåla att stå utomhus. Träslaget har jag dock ingen aning om.

Det kan jag tänka mig. Tillverkaren rekommenderar också att det ska stå under tak, t ex på veranda, för att hålla.

Själv letar jag efter en tillfällig lösning medans jag bygger bättre. Är tyvärr inte tillräckligt erfaren byggare, så jag köper gärna färdigt i det här läget. Även om det rör sig om tusenlappar, så inser jag att det inte är hantverkskvalitet.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 10:48 »
det är väl tyvärr mer regel än undantag att granngården inte har en aning om vad det är de säljer...

Trist. Brukar undvika att handla där eftersom de oftast är mycket dyrare än alla andra. Har gått igenom hemsidan utan att hitta ett spår efter miljöpolicy eller nån info alls åt det hållet.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 10:51 »
Tuselappar... Har du ingen händig granne eller så? Gärna pensionär?

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 10:55 »
Tuselappar... Har du ingen händig granne eller så? Gärna pensionär?
Nej... Och jag vill ha en lösning nu! Har ett större hus som väntar på att fixas till. Jag vill köpa mig tid, kan man också säga. Den lilla människo-ettåringen tar "all" tid  ;)!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 apr-12 kl 11:03 »
Nej... Och jag vill ha en lösning nu! Har ett större hus som väntar på att fixas till. Jag vill köpa mig tid, kan man också säga. Den lilla människo-ettåringen tar "all" tid  ;)!

Och det var till kaniner, som du ska ha utomhus?

Min paniklösning till kaniner har varit kompostgaller som jag sätter ihop med buntband eller ståltråd. Spännband i ena änden så man kan öppna en gavel och en bolåda av spillvirke/skivmaterial inuti. Snabbt, billigt, enkelt och alla delar går att ha till ngt annat. Om det är ännu mer panik finns blocket. Antagligen mycket billigare att köpa en begagnad bur.

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 apr-12 kl 11:12 »
Malines, visst har jag kollat Blocket och gjort olika paniklösningar förut. Kompostgaller osv. Har varken tid eller lust längre. Har ingen egen bil att åka till andra sidan stan med, ingen tid att montera ner nåns gamla bygge. På Blocket finns bara små "fackburar". Är inte intresserad av dem.

Granngården ligger nära, huset ligger i en kartong, ser inte ut som skit i trädgården, och jag kan förhoppningsvis fortsätta att använda det när stora huset och hagen är klar!

Frågan gäller materialet huset är byggt av, samt om lukten av bets försvinner. Jag la frågan här på Hönssidan för att jag vet att ni är så aktiva, och att många bygger eget OCH tittar på köpa-färdigt-lösningar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 11:13 »
Kör hårt om du har råd!  ;D

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 28 apr-12 kl 11:16 »
Kör hårt om du har råd!  ;D
Egentlligen inte  :P! Men vad fan! Därför vill jag ju inte göra ett dåligt köp heller...  ::)  :D

tinna.m

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 apr-12 kl 11:28 »
Hade du bott närmre hade du fått två 200L- tunnor av mig. Plast, funkar som kaninbo om det ligger ner, nätbur runtom.
Jag har två kaninbon av samma typ fast mindre och på ben. Håller med om kvalitètssnacket samt prydlighets-funderingarna.
Fick dock mina gratis..  :-[ Lukt är det inte i mina, rödaktigheten vet jag inget om.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 28 apr-12 kl 12:07 »
Hade du bott närmre hade du fått två 200L- tunnor av mig. Plast, funkar som kaninbo om det ligger ner, nätbur runtom.
Jag har två kaninbon av samma typ fast mindre och på ben. Håller med om kvalitètssnacket samt prydlighets-funderingarna.
Fick dock mina gratis..  :-[ Lukt är det inte i mina, rödaktigheten vet jag inget om.

Gratis är gott och plasttunnor fungerar till mycke om man stagar upp dom så de inte rullar eller blåser omkring.

Lukt.......det är sånt som var i kläcklådan här på morgonen när jag lyfte på locket. UÄKKK!! DET luktade inte bets  :P
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 28 apr-12 kl 19:24 »
Som sagt, för min kompis del har det funkat, så i tidsnöd skulle jag nog ta ett sånt. Det är ju ingen livstidslösning, men en okej just nu. Har man pengarna så är det ju lugnt =) Kanske kan du lägga plåt/extra papp på taket?

Alba

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 28 apr-12 kl 20:00 »
Tack, Krollilja:)

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 28 apr-12 kl 20:16 »
 :D
Ja vi funderar också på Granngårdens lilla hönshus+rede....som en provisorisk snabblösning. Men hur många höns får plats???? Vi tänker oss nog Hedemora höns, Brahma är ju inte att tänka på i det lilla huset ::)

Annars håller karlsloken på att hitta på ritningar på enkla sommarhus, men tiden är knapp....
 ???/C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #17 skrivet: 28 apr-12 kl 20:17 »
Kolla på Harald Nyborg, deras är gjort i furu. Säkert ingen mästarkvalite men säkert billigare.

Torry

« Svar #18 skrivet: 28 apr-12 kl 20:41 »
Jag har ett sådant hus från Granngårdentycker det är ganska smäckigt och inget hus jag skulle ha höns på vintern i. Jag använder mitt till hönsmammor med kycklingar första tiden och då är det perfekt och inte så fult heller att ha på gräsmattan. Har inhägnaden som finns att köpa till och den funkar kanon om man sätter småmaskigt nät längst ner annars springer kycklingarna ut mellan gallret. Har satt för fönstret med byggplast annars hade det nog både varit väldigt dragit och regnat in.
//Torry

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 28 apr-12 kl 20:51 »
Tack Torry!
Jo det var det jag tänkte vi kunde använda det till sen, kanske passar det att börja med.
Men kan det få plats 5-6 höns däri?? eller är det för tre stycken?
Får väl köpa två och göra parhus ;D

Tack Mita67!
Jag kikade in på sidan, men de hade inga hönshus, bara reden.

Trevlig kväll/C (:)
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser