Har du halm som strö? Jag tycker det är jättejobbigt att ha dem i boxar. Jag har mina uppbundna vilket jag föredrar och låter kalvarna vara lösa i stallet. Jag hade dem bara en kort period i boxarna. Ställde in dem strax innan förlossning och lät dem vara där med kalvarna en vecka. Jag tyckte det blev blött väldigt fort och fick fylla på med halm hela tiden sedan hade man ett jättejobb att rensa ut boxen. Det blev fort ett tjockt lager. Rensar du ut allt strö varje dag och fyller på med nytt eller låter du det bli en djupströbädd?
Jag provade med halm men det gick inte alls, då måste man nog köra på ströbädd som mockas ut en gång / år. Med halmen blev det som du säger alldelens för blött och slabbigt. Sen blev det skittungt att mocka ur också. Jag kör med spån nu och mockar två gånger / dag. Ibland blir det 3 gånger beroende på hur mycket tid jag har och det funkar mycket bättre. Visst går det ganska mycket spån men korna har det väldigt rent och torrt hela tiden och det är inte mycket jobb alls.
Intressant. Men vad är det som tar sånt tid med hästar då (undrar jag som inte har så mycket erfarenhet)?