Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjäll i pälsen  (läst 2762 gånger)

Alfa

• Gäst
Mjäll i pälsen
« skrivet: 08 nov-06 kl 19:39 »
Har en vädurhona på ett par år som efter sin senaste kull har som mjäll i pälsen, fast inte torrt som mjäll. Det är lite tunnare päls mellan skulderbalden, ett parti på ett par centimeter övrig kanin är fin. Hon verkar inte vara ett dugg störd så jag tror inte att det kliar. Hon äter o dricker som vanligt. Har nån hört något liknande eller har nått tips på hur man ska benhandla detta. Det kanske är nån sorts svamp?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Mjäll i pälsen
« Svar #1 skrivet: 08 nov-06 kl 21:51 »
Mjällkvalster
Kanin drabbas ofta och här ser man en typisk bild. Tjock, lite fetaktig mjällbildning som börjar i nacken och sprider sig på ryggen som inte kliar, är vanligtvis mjällkvalster på kanin.

Diagnosen ställs av veterinär och tas fram genom att skrapa huden och titta i mikroskop.

« Senast ändrad: 08 nov-06 kl 22:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 11 nov-06 kl 21:46 »
Tror jag har en kanin med nåtliknande,men ad gör man sen åt det? Krämer? Puder? eller vad använder man?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-06 kl 09:46 »
Veterinären sprutar Kaninen med Ivomec.
De här små fula skabbdjuren är svåra att få bort :-\ så det är veterinär som gäller om man ska lyckas....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 12 nov-06 kl 09:54 »
Ok, tack för svaret!

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Alfa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 nov-06 kl 19:33 »
Hej igen o tack för era insikter.
Det va ganska konstigt för när jag upptäckte det här för ett par veckor sen, försökta jag pilla bort mjället med det klibba sig fast i pälsen bara.
Efter jag skrivit inlägget kollade jag igen. Då gick det att med nageln "skrapa" bort allt. Det blev en korthårig fläck kvar men inte hudlös för under allt mojs hade det börjat växa ut ny fin päls utan mjäll.
Nu ser hon fin ut fast lite kortare päls på en fläck då.
Snälla svara på mitt inlägg om lösdrifter, vilka kaninhonor har störts chans att vara sams, parade eller vilande honor!!!???

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser